Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

BETERE LEESPRESTATIES MET LEESOUDERS

Opbrengstgericht werken is een hot item binnen het basisonderwijs. Scholen geven de Onderwijsinspectie inzicht in de opbrengsten van het onderwijs, onder andere van het leesonderwijs. En wat is er leuker dan het melden van goede resultaten? Goede leesouderhulp kan het rendement van het leesonderwijs vergroten. De uitgave Betere leesprestaties met leesouders, een handreiking voor leesouders en leerkrachten groep 3 en 4 geeft informatie en advies. Zodat leerkrachten de hulp zinvol kunnen inzetten en leesouders beter weten wat hen te doen staat, waardoor de leesprestaties van leerlingen verbeteren.

Bij het leesonderwijs werken veel scholen met leesouders. Zij doen dat ofwel bewust met het doel de leesprestaties van leerlingen te bevorderen, dan wel vanuit een jarenlange traditie zonder stil te staan bij de meerwaarde. Leesouders lezen met leerlingen individueel of in groepjes. Er wordt 'geflitst' of gewerkt in instructieboekjes. Iedere school heeft zijn eigen aanpak, maar hoe wordt de inzet van leesouders zo effectief mogelijk benut?

De projectgroep Thuis in taal en rekenen, onderdeel van de Landelijke Oudervereniging Bijzonder Onderwijs op algemene grondslag (LOBO) ondersteunt ouders om samen met school te werken aan de ontwikkeling van kinderen. De handreiking die de projectgroep heeft opgesteld biedt zowel leerkrachten als leesouders praktische tips. Voor leesouders is er ook informatie over thema's als zwakke lezers, de wijze waarop kinderen begeleid kunnen worden bij het hardop lezen en hoe kinderen leren lezen. De informatie wordt aangevuld met voorbeelden uit de praktijk. Zo vertelt een leesouder: 'Ik ben leesmoeder in een combinatiegroep 3/4/5. Hier leest elk kind (ook uit groep 3) in een eigen boek op zijn eigen niveau. In het boek ligt een blad waarop ik na de leesbeurt noteer welke bladzijdes het kind gelezen heeft, zodat de volgende leesouder weer verder kan. Standaard lezen we twee bladzijdes. Leest een kind erg vlot, dan lezen we wat meer. En als het te veel moeite kost wat minder. Twee keer per jaar komen bij ons alle leesouders bij elkaar en krijgen allerlei instructies en tips. Zoals: maakt een kind een fout, dan moeten wij het kind dat woord opnieuw laten lezen. Een kind dat een woord niet kan lezen laat je het woord hakken. Als dat niet lukt, probeer je samen het woord te lezen.'

In het Onderwijsverslag 2007/2008 constateert de Onderwijsinspectie dat van leesouders geen sterke effecten te verwachten zijn. De LOBO is van mening dat leesouders wel degelijk een toegevoegde waarde kunnen hebben voor de leesprestaties van kinderen. Met de uitgave Betere leesprestaties met leesouders, een handreiking voor leesouders en leerkrachten groep 3 en 4 levert de LOBO een bijdrage om de winst voor leerling, leerkracht en ouders te vergroten.

De handreiking is te bestellen bij de LOBO (voor leden gratis, niet-leden betalen ¤ 2,- per exemplaar) en tte downloaden van www.lobo.nl/downloads en thuisintaalenrekenen.nl.

-----------------------------------------

Noot voor de redactie,