Nederlands Jeugdinstituut


Themabericht: Babyopvang kan beter

Het wordt tijd dat ouders kunnen kiezen om de eerste zes maanden zelf voor hun baby te zorgen. Tegelijkertijd moet de kwaliteit van de opvang van jonge baby's in kinderdagverblijven beter. De pedagogische kwaliteit van de kinderopvang daalt de laatste jaren gestaag, zo blijkt uit onderzoek. Voor verbetering kan gebruik worden gemaakt van nieuwe inzichten uit de wetenschappelijke literatuur.

Pedagogische kwaliteit essentieel

Om zich goed te kunnen ontwikkelen hebben baby's niet alleen adequate verzorging en een hygiënische omgeving nodig, maar ook iemand die tijdig op ze reageert en aanvoelt wat ze nodig hebben. Volwassenen stimuleren de hersenontwikkeling, zintuigen en motoriek door met de baby te spelen, te praten en ervaringen aan te reiken. Ook is een vertrouwde volwassene onmisbaar om stress tegen te gaan. Baby's ervaren stress bij honger, pijn of angst, maar zijn zelf niet in staat om daar iets aan te doen. Vooral bij baby's tot zes maanden is het heel belangrijk om adequaat op stress te reageren, omdat in die periode de hersenstructuren die stress reguleren worden gevormd.

Lees meer in het bijgevoegde themabericht pdf (pdf, uitleg)
Zie het origineel