BOVAG

Consument heeft vertrouwen in de caravan

22 januari 2010

De Nederlandse kampeerliefhebber heeft weer vertrouwen in de caravan. Dat blijkt uit de bezoekerscijfers van de Caravana in Leeuwarden. De eerste dagen heeft het bezoekersaantal van deze kampeerbeurs al een stijging van 30procent kunnen noteren ten opzichte van 2009.

"De parkeerterreinen zijn inmiddels vol, ook op het reserve/overloop terrein is geen plekje meer te krijgen en de organisatie zet nu weilanden in om vanavond de toeloop naar Friesland te kunnen herbergen" meldt Hans Louwers van BOVAG vrijdagmiddag ter plaatse. " Caravana wordt steeds meer een nationale beurs dan een regionaal evenement. Er zijn dit jaar opvallend meer bezoekers uit Noord-Holland, Overijssel en Gelderland."

De caravanbranche krijgt hierdoor weer vertrouwen voor 2010 na een moeilijk 2009. De nieuwverkopen van caravans bleven vorig jaar namelijk zo'n 20 procent achter en kwam uiteindelijk uit op zo'n 10.000 nieuwe eenheden.

De gebruikte markt deed het een stuk beter. Het segment jonge gebruikte caravans groeide zelfs met 11 procent en van de gebruikte kampeerauto's werden er maar liefst 27 procent meer verkocht.

Louwers: "Kamperen blijkt weer populair, in Nederland hebben we inmiddels bijna een half miljoen caravans en er is nu een trend waarneembaar dat de Nederlandse consument liever investeert in iets duurzaams zoals een caravan, in plaats van geld uit te geven aan verre (vlieg)reizen. En dat klinkt ook wel weer heel logisch."