Ingezonden persbericht


22 januari 2010
persbericht

Actuele kunst maakt leerlingen mediawijzer
Nieuw in de reeks Cultuur+Educatie

Actuele kunst kan op een aanstekelijke manier leerlingen laten kennismaken met hoe massamedia werken. Dat blijkt uit het laatste nummer van Cultuur+Educatie, gewijd aan de groeiende banden tussen media-educatie en kunsteducatie.

Media-educatie staat hoog op de agenda van het Ministerie van OCW. Om zich te redden in onze gemedialiseerde samenleving moeten jongeren snappen hoe massamedia werken en functioneren. In praktijk worstelen scholen echter met de precieze invulling en vormgeving ervan. Dat komt onder andere door verschuivingen binnen het vak media-educatie. In Cultuur + Educatie beschrijven vijf internationaal deskundigen deze veranderingen en laten ze met voorbeelden uit de lespraktijk zien hoe media-educatie dankzij kunsteducatie een nieuwe invulling krijgt.

Van protectie naar participatie
De visie op media-educatie is verschoven van protectionisme naar participatie. De nadruk ligt niet langer op het beschermen en weerbaar maken van jongeren tegen de negatieve effecten van massamedia. Jongeren moeten, om mee te kunnen in de samenleving, deze media juist leren gebruiken. Ze moeten mediawijs worden. Daarbij worden ze niet langer gezien als onwetende slachtoffers, maar als kritische consument en potentiële producent van media.

Speelse didactiek
Door deze nieuwe doelen van media-educatie groeien de raakvlakken met kunsteducatie. Sterker, kunsteducatie blijkt een goede manier om deze doelen te realiseren. Immers, zelf iets produceren en daarover nadenken staat in de kunstvakken centraal. Aandacht voor moderne media levert de kunstvakken een speelse didactiek en betere aansluiting bij de leefwereld van jongeren op. Bovendien gebruiken en becommentariëren hedendaagse beeldende kunstenaars in hun werk steeds vaker moderne media. Door hun werk in de klas te bespreken leren leerlingen met andere ogen naar media - en naar kunst - kijken. Dit kan weer uitmonden in eigen producties van leerlingen.

Risico's en valkuilen
De deskundigen wijzen ook op risico's en valkuilen. Zo kan er in de kunstvakken een onevenwichtige verhouding komen tussen hoge en lage cultuur ofwel tussen verantwoord en plezierig lesmateriaal. De kritische blik die eigen is aan de kunstvakken kan hiervoor, samen met de moderne kunst zelf, een tegenwicht vormen. Een ander punt is dat veel docenten nog 'digital immigrants' zijn die moeite hebben nieuwe media ten volle uit te buiten in hun lessen. Media-educatie biedt kunstvakdocenten kortom nieuwe mogelijkheden, maar stelt ook hoge eisen aan hun professionaliteit.

...............................................................…………………………………………………………………….……………………………………


Ingezonden persbericht