Foodwatch: claim van Active O2 is zuurstofzwendel


AMSTERDAM, 20100123 -- Fabrikant Adenholzener verkoopt frisdrank met klinkklare onzin. Het sportdrankje Active O2 zou goed zijn voor de sportprestaties, de gezondheid bevorderen en zelfs veroudering tegengaan, omdat er extra toegevoegde zuurstof in zit. Een verkooptruuk, concludeert consumenten-organisatie foodwatch, die de claims kritisch heeft bekeken. Want het menselijk lichaam krijgt zuurstof binnen via de longen, niet via de slokdarm. De marketingmachine van Active O2 doet aan zuurstofzwendel.

Mineraalwaterproducent Adelholzener heeft de zuurstofmythe in het leven geroepen om het merk Active O2 te verkopen aan een doelgroep van mensen die sporten en mensen die gezond en jong willen blijven. Op de website scheren snelle skiërs door de sneeuw. Active O2 vertelt onder meer dat zuurstof onmisbaar is, op het etiket staat dat het drankje wel "vijftien keer meer zuurstof" bevat.

"Ja, vissen hebben misschien iets aan zuurstofrijk water, maar mensen niet", nuanceert bioloog en directeur Bart van Opzeeland van foodwatch Nederland droogjes. "De toegevoegde zuurstof maakt Active O2 niet beter of gezonder dan kraanwater. Wel duurder."

Active O2 blijkt na inspectie een doodgewone frisdrank, die per liter behalve extra zuurstof ook nog 41 gram suiker plus de nodige smaakstoffen bevat. De fabrikant zou het daarom, als een zoete frisdrank met smaakstoffen kunnen verkopen, maar dan zonder kletspraatjes over zuurstof, vindt foodwatch.

"Dit soort loze gezondheidsclaims kom je steeds vaker tegen in de schappen. Het zijn meestal, zoals ook in dit geval, marketingpraatjes zonder deugdelijke wetenschappelijke basis!", stelt Bart van Opzeeland vast. foodwatch wil dat de industrie duidelijk en eerlijk gaat communiceren over levensmiddelen. Wie levensmiddelen koopt, heeft recht op eerlijke en duidelijke informatie. Consumenten kunnen foodwatch helpen door de fabrikant van het zuurstofdrankje Active O2 via de website www.foodwatch.nl een e-mail te sturen, met daarin de oproep om voortaan eerlijk en transparant te zijn over producten, zodat mensen zelf kunnen bepalen wat ze drinken en eten.