Ingezonden persbericht


PERSBERICHT:

Marketeers zetten in op social media in 2010

Marketingonderzoek Alterian: tweederde marketingprofessionals investeert dit jaar in social media

Hilversum, 25 januari 2010 - Alterian (LSE:ALN) presenteert de resultaten van haar Annual Marketing Survey. Dit jaar namen 1068 marketingprofessionals uit de gehele wereld deel aan het onderzoek. Een van de belangrijkste resultaten is dat 66 procent van deze marketeers de komende twaalf maanden in Social Media Monitoring (SMM) zal investeren. Van die groep gaf 40 procent aan dat zij meer dan een vijfde van hun traditionele Direct Marketingbudget zal inzetten voor SMM-activiteiten. Het belang van SMM wordt verder ondersteund door het feit dat de meerderheid (67 procent) van de respondenten van mening is dat social media 'steeds belangrijker' of zelfs 'noodzakelijk' zijn om als bedrijf succesvol te zijn.

David Eldridge, CEO van Alterian, zegt over de onderzoeksresultaten: "2010 is het startpunt van het digitale marketingtijdperk. Onpersoonlijke en irrelevante marketingtechnieken zijn inmiddels overbodig. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat de markt dat ook beseft. Het is echter belangrijk te benadrukken dat investeringen in Social Media Monitoring geen zin hebben zonder adequate meetmethodes en tools."

Uit het Alterian-onderzoek blijkt dat meer dan een derde (36 procent) van de respondenten investeert in SMM en analysetools. Met het oog op de ontwikkelfase van deze markt is dat een significant deel. Dit resultaat onderstreept bovendien het groeiende besef dat het luisteren naar klanten en prospects de kern van een social media marketingstrategie vormt. Tegelijkertijd is het van belang om de ROI van deze activiteiten meetbaar te maken. Eldridge: "Zonder adequate investeringen in tools om te luisteren en te meten, zijn de geplande investeringen in social media niet effectief. De kern van een effectieve strategie voor social media is en blijft luisteren."

De integratie van marketingtechnologieën in organisaties was een aandachtspunt binnen het onderzoek. Bijna de helft van de respondenten (42 procent) gaf aan geen clickstream- of webanalytics-data te verwerken in hun klanten- en e-maildatabase. Eldridge vindt dit zorgwekkend omdat het aantoont dat organisaties de voordelen van deze waardevolle inzichten niet benutten.

Het onderzoek richtte zich ook op het belang van customer engagement. Meer dan de helft (51 procent) van de respondenten zet zich 'redelijk' tot 'aanzienlijk' in om de overgang van een campagne gerichte marketingaanpak naar een multichannel model op basis van customer engagement te realiseren. Slechts 7 procent ondernam niets op dit vlak. Eldridge: "De betrokkenheid van klanten wordt ontzettend belangrijk en zal de scheiding bepalen tussen merken die succesvol zijn of organisaties die de slag missen. Marketeers moeten individuen aanspreken en klanten 1-op-1 bij hun activiteiten betrekken. De eenvoudigste manier om dat te realiseren zijn investeringen in Social Media Marketing en Social Media Monitoring. Op die manier omarmen bedrijven de voordelen van het web volledig."

De resultaten van het zevende Alterian-onderzoek zijn gepresenteerd tijdens een webinar. De beelden zijn te bekijken via: http://www.alterian.com/news__events/events/january_2010_webinar.aspx Een exemplaar van het onderzoek is te downloaden via http://www.alterian.com/resources/research.aspx