Ingezonden persbericht


Greencity Distribution verbaasd over felle reactie van TLN en EVO uitbreiding milieuzone Tilburg

Tilburg. Directeur Roel Menheere van Greencity Distribution, een van de stadsdistributeurs in Tilburg, is verbaasd over de opstelling van TLN en EVO tegen de uitbreiding van de milieuzone in die stad. Menheere kan zich het standpunt van de vervoersorganisaties nog wel voorstellen maar stelt dat TLN en EVO te weinig oog hebben voor de snelle ontwikkeling rond de stadsdistributie. "Daar laten teveel vervoerders kansen liggen terwijl we zien dat transporteurs die wél gebruik maken van stadsdistributie, juist op hun kosten besparen," is zijn stellige overtuiging.

De Bredase bestuurrechter bepaalde vorige week dat de door het Tilburgse stadsbestuur geplande uitbreiding van de milieuzone mag doorgaan. TLN en EVO stelden vervolgens in een perscommuniqué dit 'onbegrijpelijk' te vinden ook omdat er nog een bezwaarprocedure loopt. Los daarvan denken de beide organisaties dat de uitbreiding nauwelijks effect zal hebben en hebben ze alvast berekend dat de verruiming de transporteurs zo'n 5 tot 8 miljoen euro aan extra investeringen zal kosten. Daarvan komt zo'n 1,5 miljoen voor rekening van de Tilburgse transporteurs zelf. Markthandelaren zouden bij elkaar voor een half miljoen moeten investeren aan nieuwe voertuigen om hun standplaatsen te kunnen blijven bereiken.

'Economisch met de feiten'

Menheere is van mening dat TLN en EVO in hun stellingname niet alle in- en outs goed meegenomen hebben. Hij vindt dat ze zich teveel richten op alleen de klassieke manier van vervoeren. Hij betwist de door TLN en EVO gepresenteerde cijfers niet maar vindt wel dat beide organisaties wat economisch met de feiten omgaan. "De cijfers zullen best kloppen. Maar alleen maar als alle transporteurs op de oude voet verder te gaan. Daarmee gaan beide vervoersorganisaties dan volledig voorbij aan de snelle maatschappelijke ontwikkelingen waarvan niet alleen de milieuzones maar ook de moderne stadsdistributeurs een onderdeel zijn. Ik vind het achterhaald om binnen de nieuwe Tilburgse setting nog steeds elke ochtend op de klassieke manier achter elkaar aan te blijven rijden.' Die auto's kunnen dan geheel volgens het convenant nóg zo schoon zijn, op die manier zijn het er gewoon veel meer dan nodig is voor het te vervoeren volume. Werken met stadsdistributie betekent juist een veel sterkere bundeling en daarmee een keiharde vermindering van het aantal kilometers en dus de uitstoot. Verder is er ook nog zoiets als de leefbaarheid van de stad door de afname van de congestie en de overlast bij het laden en lossen. In andere steden als Utrecht wordt dat dagelijks aangetoond."

Goedkoper

Volgens Menheere zouden de transporteurs eens moeten uitrekenen wat het kost, als ze geen nieuwe auto's kopen maar juist dit moment aangrijpen om gebruik gaan maken van de stadsdistributie die Tilburg heeft. "Ik denk namelijk dat ze overall helemaal niet duurder uit zijn. Zeker als ze in de berekening ook meenemen hoeveel een andere werkwijze aan tijd en kilometers bespaart en wat die auto in die uren wel niet allemaal aan ander werk had kunnen doen. Ik weet zeker dat men met dezelfde hoeveelheid laadvolume binnen dezelfde tijd dan juist meer zou kunnen vervoeren. Met een grote vrachtwagen een binnenstad ingaan kost enorm veel uren. En vervoerders worden nu eenmaal alleen per kilometer of per lading betaald. Nagenoeg nooit in tijd. Dat maakt het vervoer tot op huisnummerniveau in een binnenstad voor elke vervoerder behalve voor een specialist als een stadsdistributeur zo inefficiënt."

Menheere kan zich wel vinden in de bezwaren die door TLN en EVO geuit zijn met betrekking tot de marktkooplui. "Die hebben niets aan stadsdistributie. Ze zullen inderdaad om hun vertrouwde standplaatsen te kunnen bereiken soms moeten investeren in nieuwer materieel. Aan de andere kant, veel marktkooplui die de ene dag in Tilburg staan, vind je de rest van de week ook in andere grote steden. En daar krijgen ze te maken met dezelfde zones en wetgeving. Net als voor de vervoerders is dat ook voor hen een onomkeerbare maatschappelijke trend. Ik ervan overtuigd dat ze daar uitstekend mee kunnen omgaan."

Menheere benadrukt dat de stadsdistributeur anno 2010 in geen enkel opzicht nog vergelijkbaar is met de logge instituten van 20 jaar geleden. "Om te beginnen zijn de nieuwe stadsdistributeurs échte transportondernemers. Ze zijn onafhankelijk en beschikken over voldoende moderne krachtige en vooral universele ICT om te kunnen schakelen met elke transporteur. Ook op het gebied van tracking and tracing. Dat is ook het beste antwoord op het klassiek argument dat het werken met een stadsdistributeur de aansprakelijkheid voor de lading in de weg staat. Enerzijds begrijp ik die hang van een transporteur wel om van deur tot deur de controle te hebben maar anderzijds is dat anno 2010 onzin. Nog los van de ICT mogelijkheden rijdt de stadsdistributeur net zo goed op een AVC. En verder is het glas half leeg of halfvol: diezelfde transporteur maakt nu ook al veelvuldig gebruik van derden als de rit hem even niet uitkomt."

-----------------------------------------------

Noot aan de redactie: (