Reactie Ned. Franchise Ver. op "Winkeliers vrezen EU-regels franchise"

26/01/2010 10:00

Nederlandse Franchise Vereniging

Persbericht, dinsdag 26 januari 2010

Reactie Nederlandse Franchise Vereniging op "Winkeliers vrezen EU-regels franchise"

In een persbericht van 22 januari jl. stond een artikel met bovengenoemde kop. Gezien de op zijn zachts gezegd "slordige" inhoud is een reactie van de Nederlandse Franchise Vereniging (NFV) op zijn plaats.

De Europese regelgeving op het gebied van verticale (distributie) overeenkomsten - hieronder vallen dus ook franchise-overeenkomsten- is vastgelegd in een verordening. De huidige verordening loopt (na 10 jaar) af en dient derhalve te worden verlengd. In juli 2009 al is het concept van de nieuwe verordening door de Europese Commissie openbaar gemaakt. Belanghebbenden konden hierop reageren en sommige belanghebbenden, waaronder de NFV, hebben hun reactie zelfs mondeling aan de Commissie mogen toelichten.

Gesteld wordt in het bericht dat de nieuwe EU-regels niet meer het houden van kortdurende reclamecampagnes toestaan.

In de openbare versies van de nieuwe regels staat deze mogelijkheid echter nog steeds expliciet opgenomen.

Voorts wordt gesteld dat de nieuwe regels omtrent het toegestane marktaandeel negatieve gevolgen heeft voor veel bedrijven. Ook dat is de vraag. De oude regel is aangevuld met een bepaling dat ook franchisenemers in hun relevante markt een marktaandeel zouden kunnen hebben van meer dan 30% en daardoor in strijd zouden kunnen handelen met artikel 81.3 van het EU-verdrag. In dat geval kan dan vrijstelling worden gevraagd aan de Europese Commissie. Deze bepaling is overigens opgenomen ter bescherming van het MKB t.o.v. het grootwinkelbedrijf.

Wij hopen met deze reactie wat meer duidelijkheid te hebben geven op het altijd lastige terrein van Europees mededingingsrecht.





http://www.nfv.nl