Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


Aandachtspunten voor samenwerking in het ziekenhuis

26 januari 2010

Vandaag wordt de Handreiking 'Verantwoordelijkheidsverdeling bij samenwerking in de zorg' overhandigd aan de Inspecteur-generaal voor de gezondheidszorg; Gerrit van de Wal.

Het is al langer bekend dat de samenwerking tussen zorgverleners moet verbeteren en ook dat er meer duidelijkheid moet komen over de verdeling van verantwoordelijkheden in de zorg. Daarom heeft de inspectie voor de gezondheidszorg aan de artsenorganisatie KNMG gevraagd om daar heldere afspraken over te maken. Deze afspraken zijn vastgelegd in de Handreiking.

In de Handreiking staan dertien aandachtspunten die zorgverleners kunnen gebruiken als een checklist. Zo is het voor patiënten belangrijk dat ze weten welke zorgverlener het aanspreekpunt is als ze vragen hebben over de zorg die ze krijgen, wie inhoudelijk (eind-)verantwoordelijk is en wie de zorg coördineert. Ook maken de verschillende zorgverleners afspraken over een up-to-date behandelplan, de uitwisseling van informatie, een gezamenlijke dossiervoering, de verdeling van de taken en de goede overdracht daarvan, het tijdig doorverwijzen en het maken van tijd voor overleg over de zorg en evaluatie van de zorg.

De NPCF is blij met de Handreiking en steunt deze van harte. Ze realiseert zich dat er nog veel moet gebeuren om deze Handreiking te vertalen naar alle andere situaties in de zorg. Samenwerking binnen een ziekenhuis vereist een andere invulling van de Handreiking dan samenwerking binnen het zorgnetwerk van de chronische patiënt, die aan zelfmanagement doet.

Maar de eerste stap op papier is gezet, de NPCF ziet vol verwachting uit naar hoe het gaat werken in de praktijk.