Gemeente Utrecht


2010 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
21 Vragen van de heer V. Oldenborg
(ingekomen 25 januari 2010)


Sinds enige tijd is het in Utrecht mogelijk om verhuizingen binnen Utrecht bij de dienst Burgerzaken aan te geven via internet. Daarnaast bestaat er de mogelijkheid om de benodigde formulieren te downloaden en die per post op te sturen, zodat de wijzigingen verwerkt worden in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA).

Stadspartij Leefbaar Utrecht verneemt zowel van burgers als vanuit het gemeentelijk apparaat dat het systeem niet goed zou functioneren. Voor burgers betekent dat, dat zij niet meer te traceren zijn en daarmee de facto administratief niet meer bestaan. Dat levert bijvoorbeeld problemen op bij het doen van aangifte bij de politie en bij communicatie met andere overheidsdiensten die gebruik maken van het GBA.

Deze situatie leidt de fractie van Stadspartij Leefbaar Utrecht tot de volgende vragen:

1. Is onze informatie juist dat er problemen zijn met de digitale dienstverlening op dit terrein?

De volgende vragen worden gesteld, er van uitgaande dat bovenstaande vraag bevestigend wordt beantwoord:

2. Hoe vaak komt het voor dat een digitale adreswijziging danwel een adreswijziginging op basis van formulieren die van internet gedownload zijn, niet juist functioneert?
3. Wat is de reden dat het systeem niet werkt, zoals het bedoeld is?
4. Welke maatregelen zijn reeds, of worden ondernomen om het probleem te verhelpen?
5. Wanneer kunnen we verwachten dat het systeem goed functioneert?
6. Wat wordt er gedaan voor burgers die door het falen van het systeem in problemen komen met andere overheidsinstanties die gebruik maken van het GBA?


---- --