Gemeente Utrecht


| |
|Datum 26 januari 2010                                                 |
|                                                                      |
|Utrecht kiest voor versterking bestaande musea                        |
|De Utrechtse musea kunnen een prominentere rol spelen in de           |
|citymarketing van de stad. Door een paar concrete aanpassingen kunnen |
|de Utrechtse musea hun positie flink versterken. Dat staat onder      |
|andere in de museumnotitie 'De ontdekking van de Utrechtse musea' die |
|door het college is vastgesteld.                                      |
|                                                                      |

|De Stichting Utrechts Museumkwartier krijgt een incidentele impuls van|
|E 240.000,- van de gemeente. Het bedrag is bedoeld om op korte termijn|
|de gezamenlijke (internationale) marketingactiviteiten uit te breiden |
|en zich meertalig aan het internationale publiek te kunnen            |
|presenteren. Ook wordt het bedrag gebruikt voor het veiligstellen van |
|de Museumnacht en de Kindermuseumnacht die anders als gevolg van de   |
|kredietcrisis in 2010 en 2011 niet plaats zou kunnen vinden.          |
|                                                                      |
|'De ontdekking van de Utrechtse musea' geeft een overzicht van de     |
|Utrechtse musea en maakt duidelijk hoe de musea zich ontwikkelen op   |
|verschillende terreinen zoals huisvesting, uitstraling, vernieuwende  |
|presentaties, internationalisering en de onderlinge samenwerking. Er  |
|wordt aandacht besteed aan de Utrechtse musea, het Utrechts Archief,  |
|de Domtoren en Kasteel de Haar. Een belangrijke conclusie van de      |
|notitie is dat de nationale en internationale bekendheid van de       |
|Utrechtse musea versterkt moet worden.                                |
|                                                                      |
|Utrecht is tweede monumentenstad, maar staat als museumstad van       |
|Nederland op een vijfde plek. Er is nog een ontdekkingsslag te maken  |
|voor museumbezoekers binnen en buiten de stad- en provinciegrenzen.   |
|Musea spelen ook een rol in stadspromotie en citymarketing. Utrecht   |
|profileert zich  als stad van kennis en cultuur en heeft daar recent  |
|een nieuwe citymarketingstrategie voor gelanceerd. Bovendien heeft    |
|Utrecht een duidelijke ambitie met Europese Culturele Hoofdstad 2018. |
|                                                                      |
|                                                                      |
|De Stichting Utrechts Museumkwartier is een samenwerkingsverband van  |
|tien Utrechtse musea. Het gaat om het Spoorwegmuseum, Centraal Museum,|
|het Utrechts Archief, Geldmuseum, Universiteitsmuseum en de           |
|Sonnenborch, Speelklok tot Pierement, Aboriginal Artmuseum, Stichting |
|Rondom en het Catharijneconvent.                                      |