NIOD


25.1.2010

Onderzoek naar populaire muziek in Zuidoost Azië in de twintigste eeuw

Moderniteit leidde evenals elders in de wereld ook in het twintigste-eeuwse Zuidoost Azië tot vurige debatten. Het project 'Uitingen van moderniteit: populaire muziek in Zuidoost Azië in de twintigste eeuw en de opkomst van een nieuw publiek' onderzoekt aan de hand van populaire muziek wat moderniteit behelsde in koloniaal en postkoloniaal Zuidoost Azië. Populaire muziek ontlokt bij uitstek discussies over moderniteit door het vaak hybride en grensvervagende karakter van muziek, de rol van een muziekindustrie en de verspreiding van muziek onder grote groepen via mediatechnologieën zoals de grammofoon, de radio, audiocassettes en het internet.

For English see below

'Uitingen van moderniteit: populaire muziek in Zuidoost Azië in de twintigste eeuw en de opkomst van een nieuw publiek' is een samenwerking tussen het KITLV, het NIOD en het Instituut voor Antropologie en Ontwikkelingsociologie van de Universiteit van Leiden. Het project heeft een looptijd van vier jaar en wordt gesubsidieerd door het NWO. Het KITLV treedt op als gastinstituut.

De aandacht gaat uit naar culturele pioniers die door hun vernieuwende creatieve en commerciële activiteiten, hun rolmodellen en gerelateerde levensstijl conventionele sociale verbanden van klasse, rang, stand, etniciteit, en religie doen vervagen, ter discussie stellen of vorm geven. Door verschillende culturele bronnen en conventies aan te boren, door deze te combineren, en handig gebruik te maken van mediatechnologie, staan deze personen vaak bekend als de gangmakers van populaire cultuur. De opkomst en ondergang van deze artiesten en het aanboren van telkens een nieuw publiek lijken in elke generatie en in verschillende contexten vragen op te roepen over wat nu 'traditie' en 'goede' smaak behelst en wat als sociaal wenselijk wordt aangemerkt. Populaire muziek is daarmee, vaak onbedoeld, een speelveld waarin niet alleen het nieuwe wordt verkend en moderniteit wordt betwist, maar waardoor een nieuw publiek ontstaat en sociale grenzen worden gemarkeerd of vervagen.

Het is deze spannende driehoeksverhouding tussen moderniteit, populaire muziek en sociale verbanden die wij in historisch en vergelijkend perspectief onderzoeken om belangrijke sociaal-culturele veranderingen in Zuidoost Azië in de twintigste eeuw bloot te leggen. Wat kan populaire muziek ons vertellen over moderniteit, hoe hangt dit samen met nieuwe sociale verbanden of identiteiten zoals opkomende urbane klassen, vrouwen, etnische- en religieuze- groeperingen of migranten in verschillende urbane centra in de regio? Door aandacht te besteden aan de aantrekkingskracht en uiting van moderniteit via populaire muziek in kosmopolitische centra in de regio wordt een nieuwe invalshoek op de geschiedenis van Zuidoost Azië geboden, een alternatief voor het vaak gehanteerde natiestaat gebonden perspectief. De nationalistische getinte geschiedschrijving is sterk geneigd dergelijke historische processen en grensoverschrijdende cultureel vernieuwende praktijken van actoren en hun publiek te verwaarlozen. Hun belangrijke bijdrage aan maatschappelijke en culturele verandering wordt onderschat of genegeerd.

We richten ons op vier kritieke tijdsgewrichten wanneer technologische vernieuwing, creatief menselijk handelen en de consumptie van nieuwe muziekstijlen samenkomen in de maatschappelijk zeer gedifferentieerde urbane centra van Zuidoost Azië en aanleiding geven tot belangrijke culturele veranderingen en discussies over moderniteit:
1) the Jazz Age (1920-1950s)

2) Jeans, Rumba and Electric Guitars (1950s-1960s)
3) Cassette Traditions (1970s-1980s)

4) Pop, Politics and Piety in the Digital Age (1990s-2000)

De projecten richten zich ieder op specifieke urbane omgevingen zoals Jakarta, Singapore, Kuala Lumpur en Manilla. Subproject 1 beslaat de periode 1920-1950, wat samenvalt met de overgang van de laatkoloniale periode naar dekolonisatie en de start van een nieuwe natiestaat. De subprojecten 2 tot en met 4 beslaan de periode 1970 - tot heden wat samenvalt met de overgang van een centralistisch autoritair regime naar decentralisatie en democratie.

Projectleiding: Prof. Henk Schulte Nordholt en Prof. Patrica Spyer. Senior onderzoekers en project coördinatoren: Dr. Bart Barendregt en Dr. Peter Keppy. Vacature promotieplaats:
Sub project 3 biedt een promotieplaats.
Een promotieplaats voor sub project 2 wordt overwogen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bart Barendregt: tel: +31(0)71 5273475.


---

'Articulating Modernity: The Making of Popular Music in 20th Century Southeast Asia and the Rise of New Audiences'

'Articulating Modernity: The Making of Popular Music in 20th Century Southeast Asia and the Rise of New Audiences' is a four-year joint project of KITLV in cooperation with the Netherlands Institute for War Documentation (NIOD) and the Institute of Cultural Anthropology and Development Sociology of University Leiden funded by NWO. KITLV will act as hosting institute.

The project focuses on societal change through the prism of popular music, emphasizing the appeal of modernity rather than that of the nation-state. This study offers a new way of studying Southeast Asia that foregrounds the movement of people, music, ideas, and technologies among the region's cosmopolitan centers like Singapore, Kuala Lumpur, Jakarta and Manila. The focus on popular music offers new insights into the particular historical trajectories of modernity in specific urban settings. Music, by its nature, is suitable for expressing new styles while simultaneously connecting the familiar with the new, the foreign with the local.

The empirical focus is on pioneering creative artists who straddle conventional categories of ethnicity, religion, gender, generation and class, and their audiences. Mobilizing cultural resources and networks, and exploring technological and entrepreneurial possibilities, these artists are at the forefront of popular culture's production and redefinition. By calling into question the conventional and articulating what is modern, they co-produce new audiences and contribute to new processes of social differentiation.

The team members will investigate decisive historical junctures where technological innovation, human agency, the consumption of new musical styles and the rise of new audiences came together within particular Southeast Asian urban localities. The cultural transformations and contestations taking place in these localities are intertwined with expressions of modernity. The project aims to capture these processes in several sub-projects: (1) The Jazz Age (1920-1950s), (2) Jeans, Rumba and Electric Guitars (1950s-1960s), (3) New Cassette Traditions (1970s-1980s), and (4) Pop, Politics and Piety in the Digital Era (1990s-2000).

Prof. Henk Schulte Nordholt and Prof. Patrica Spyer are the program directors. Dr. Bart Barendregt and Dr. Peter Keppy are the senior researchers and act as project coordinators. There is also a PhD vacancy for sub project 3. Another PhD position for sub project 2 is currently under consideration. For information please contact Bart Barendregt:, tel: +31(0)71 5273475.