Gemeente Utrecht

2009 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
138 Vragen van mevrouw G.A. Oskam en de heer J.A. Kleuver (ingekomen 23 december 2009
en antwoorden door het college verzonden op 26 januari 2010 )

Uiteraard is het onmogelijk om altijd op elke weersomstandigheid voorbereid te zijn en uiteraard heeft D66 groot respect voor de mensen die bij nacht en ontij de wegen sneeuwvrij maken voor de veiligheid van de weggebruikers. Niettemin is het D66 opgevallen dat sommige doorgaande wegen wel erg lang glad en besneeuwd bleven na de sneeuwval van de afgelopen periode. De fractie heeft er ook enige klachten over ontvangen. Vandaar de onderstaande vragen.


1. Klopt het dat sommige wegen langer dan gebruikelijk glad bleven? Wat was daarvan de oorzaak?

Ja, dat klopt. De gladheidbestrijding richt zich op het hoofdwegennet. Normaliter is dit binnen twee uur gestrooid. Twee factoren maakten dat sommige wegen langer glad waren: 1. bij aanhoudende sneeuwval schuiven we de sneeuw van het wegdek. Omdat we dan minder snel rijden, heeft het langer geduurd om de gladheid op de hoofdwegen en hoofdfietspaden te bestrijden. 2.het zout werkt beter als een weg intensiever wordt gebruikt.


2. Klopt het dat de gemeente 80 voertuigen ter beschikking heeft voor het strooien van pekel en het wegschuiven van sneeuw?

De gemeente heeft 29 voertuigen met strooi-materieel ter beschikking voor de (mechanische) gladheidbestrijding op het hoofdwegennet en de hoofdfietsroutes. In geval van aanhoudende vorst en sneeuwval zetten we personeel en voertuigen van Stadswerken in voor de handmatige gladheidbestrijding. Gemiddeld zijn dit 4 ploegen per wijk, dus 40 voertuigen.


3. Is dat aantal voertuigen de afgelopen jaren aangepast aan de groei van de stad? Zo nee, waarom niet?

Jaarlijks nemen we het nieuwe areaal op in de strooiroutes. Het uitbreiden van het aantal voertuigen is voor de periode 2009-2010 nog niet nodig gebleken omdat er wegens optimalisatie in de routes voor een normale winterperiode voldoende capaciteit beschikbaar is.


4. Vindt er een evaluatie plaats naar aanleiding van de hevige sneeuwval en het sneeuwvrij maken van straten? Zo ja, bent u bereid de bevindingen met de gemeenteraad te delen?

De gladheidbestrijding evalueren we aan het einde van het seizoen, in april. In mei 2010 zullen we de bevindingen met de gemeenteraad delen.


5. Is het college bekend met proeven die gedaan zijn om strooizout met melasse te vermengen? Acht het college het verstandig ook in Utrecht zo'n proef te doen of naar aanleiding van bevindingen in andere plaatsen de combinatie van pekel en melasse ook in Utrecht te gaan toepassen?

Wij zullen de proeven die gedaan worden met strooizout met melasse volgen. Wanneer uit de bevindingen blijkt dat de kosten en de milieubelasting lager of gelijk zijn en de werking beter is, zijn we bereid in deze ontwikkeling mee te gaan.


6. Zelfs op tweede kerstdag was het voetgangersgedeelte van het taxiplateau op CS nog spekglad. De parkeerautomaat was niet veilig te bereiken. Behoort dit tot de verantwoordelijkheid van de gemeente? Zo ja, hoe is het mogelijk dat hier ruim een week na de sneeuwval nog niet gestrooid is?

Ja, het taxiplateau is een gemeentelijke verantwoordelijkheid. Bovenop het plateau hebben we wel gestrooid. De sneeuw is weggeschoven van de rijbaan, met als gevolg dat er bij het voetgangersgedeelte een concentratie aan sneeuw heeft gelegen. Het effect van strooien was daardoor minder. De werkmethode passen we op korte termijn aan en het strooien van publieksintensieve (voetgangers)gebieden zoals het taxiplateau betrekken we bij de evaluatie (zie antwoord op vraag 4.)

---- --