FloraHolland
Taskforce chrysant van start
FLORAHOLLAND, 28 januari 2010 (persbericht) - Deze maand is het
startschot gegeven voor de taskforce chrysant, met als doel de
concurrentiepositie van de Nederlandse chrysant te verbeteren.
Chrysantenkwekers hebben FloraHolland gevraagd om deze taskforce op te
richten. Gezamenlijk wordt een marktplan chrysant ontwikkeld, dat
activiteiten bevat die betrekking hebben op productie, veiling,
promotie en afzet. De chrysantenkwekers gaan zelf bepalen welke
activiteiten worden uitgevoerd. Voorwaarde is dat de plannen gedragen
worden door het vak. De taskforce bestaat uit een brede
vertegenwoordiging van het chrysantenvak. Telersverenigingen van
chrysant, de LTO, de Stichting Chryson en de FloraHolland
Productcommissie chrysant nemen er in deel.
Chrysant is een van de zes focusproducten van FloraHolland met een
concreet marktplan in voorbereiding. Uitgangspunt is een marktgerichte
aanpak in samenwerking met kwekers, waarbij steeds vanuit de markt
wordt geredeneerd. Bij aanvoerders, veredelaars en andere betrokkenen
in het chrysantenvak blijken veel verschillende ideeën te leven.
Daarmee liggen er marktkansen die de komende tijd benut kunnen worden,
maar er is sprake van onvoldoende collectiviteit in het chrysantenvak.
Dat is de aanleiding geweest voor het oprichten van de taskforce
chrysant. Leden van de taskforce gaan de komende maanden de keten in
om bij diverse ketenschakels ideeën te toetsen en scherper in beeld te
brengen hoe de positie van de Nederlandse chrysant kan worden
verbeterd. Daarnaast worden marktbezoeken georganiseerd.