FloraHolland


Taskforce chrysant van start

FLORAHOLLAND, 28 januari 2010 (persbericht) - Deze maand is het startschot gegeven voor de taskforce chrysant, met als doel de concurrentiepositie van de Nederlandse chrysant te verbeteren. Chrysantenkwekers hebben FloraHolland gevraagd om deze taskforce op te richten. Gezamenlijk wordt een marktplan chrysant ontwikkeld, dat activiteiten bevat die betrekking hebben op productie, veiling, promotie en afzet. De chrysantenkwekers gaan zelf bepalen welke activiteiten worden uitgevoerd. Voorwaarde is dat de plannen gedragen worden door het vak. De taskforce bestaat uit een brede vertegenwoordiging van het chrysantenvak. Telersverenigingen van chrysant, de LTO, de Stichting Chryson en de FloraHolland Productcommissie chrysant nemen er in deel.

Chrysant is een van de zes focusproducten van FloraHolland met een concreet marktplan in voorbereiding. Uitgangspunt is een marktgerichte aanpak in samenwerking met kwekers, waarbij steeds vanuit de markt wordt geredeneerd. Bij aanvoerders, veredelaars en andere betrokkenen in het chrysantenvak blijken veel verschillende ideeën te leven. Daarmee liggen er marktkansen die de komende tijd benut kunnen worden, maar er is sprake van onvoldoende collectiviteit in het chrysantenvak. Dat is de aanleiding geweest voor het oprichten van de taskforce chrysant. Leden van de taskforce gaan de komende maanden de keten in om bij diverse ketenschakels ideeën te toetsen en scherper in beeld te brengen hoe de positie van de Nederlandse chrysant kan worden verbeterd. Daarnaast worden marktbezoeken georganiseerd.