-
Datum 28 januari 2010
Onderwerp Kamervragen
-
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen van het lid Roemer over het CBR (Ingezonden
10 december 2009).
1. Wat is uw mening over de prijsstijgingen bij het Centraal Bureau
Rijvaardigheidsbewijzen (CBR)?
1. Het CBR heeft de tarieven voor het kalenderjaar 2010 conform de ,,Regeling
goedkeuring tarieven vastgesteld. De indexatie bedraagt 2,58%. Deze
tariefstijging acht ik gerechtvaardigd.
2. Waarom stijgt het tarief voor de Eigen Verklaring met 12 procent? Kunt u de
cijfers geven waaruit blijkt dat deze tariefstijging noodzakelijk is? Hoe plaatst
u deze stijging in het licht van de chaos bij de afhandeling van medische
verklaringen, waar bij het CBR in 2009 sprake van was?
2. De Eigen Verklaring, waarmee een Verklaring van Geschiktheid wordt
aangevraagd, heeft een standaard tarief, ongeacht de complexiteit en de
daarmee gepaard gaande inspanning van het CBR om de geschiktheid vast te
stellen. Dit tarief stijgt van 20,45 naar 22,90 (+ 12%).
Ik streef er naar om mensen zo lang mogelijk mobiel te houden. Dit betekent
dat mensen met medische beperkingen onder voorwaarden zo lang mogelijk
aan het verkeer moeten kunnen deelnemen. Het betreft hier bijvoorbeeld
mensen met slaapstoornissen, geringe afwijkingen aan hersenvaten, geringe
dementie en slechtziendheid. Dit vereist van het CBR een nadere beoordeling.
Het aandeel Eigen Verklaringen dat door het CBR nader moet worden
beoordeeld is hierdoor de afgelopen jaren toegenomen van 40 naar 60
procent. Ook is de complexiteit van de nadere beoordelingen toegenomen. Dit
leidt tot hogere kosten voor het CBR. Deze kosten moeten gedekt worden uit
het tarief voor de eigen verklaring.
Begin 2009 is een achterstand ontstaan bij de afhandeling van de medische
verklaringen als gevolg van een nieuw ICT-systeem. Deze achterstanden zijn
a
agina 1 van 7
P
inmiddels weggewerkt. De hiermee gepaard gaande extra kosten die voor Datum
rekening komen van het exploitatieresultaat van 2009 zijn geen reden voor
de tariefsverhoging in 2010. Ons kenmerk
VenW/DGMo/2010-786
3. Waarom stijgt de prijs voor de toelating van een nieuwe rijschool met maar
liefst 100 euro? Kunt u aangeven welke kostenstijging binnen het CBR hier de
veroorzaker van is?
3. Het CBR heeft eind 2009 bekend gemaakt dat de prijs voor de inschrijving
van een nieuwe rijschool stijgt van 550 naar 650. Deze prijs is voor het
eerst sinds 2003 verhoogd. Met het inschrijvingstarief worden administratieve
kosten gedekt. Een onderdeel van dit tarief is een waarborgsom van 351.
Het CBR heeft begin januari besloten om deze in 2010 te laten vervallen. Het
nieuwe inschrijvingstarief is door het CBR aangepast en vastgesteld op 299.
De inmiddels in 2010 ingeschreven rijscholen krijgen de waarborgsom op
korte termijn teruggestort op de rekening-courant. De openstaande
waarborgsommen over de jaren 2005 t/m 2009 worden gedurende 2010
gefaseerd teruggestort op de rekening-courant. Omdat dit een grote
administratieve operatie is, vindt dit gefaseerd per inschrijvingsjaar oudste
eerst - plaats.
Het inschrijvingstarief valt buiten de Regeling goedkeuring tarieven en vereist
niet mijn goedkeuring.
4. Waarom laat u de prijs van een tussentijdse toets met ruim 21 procent
stijgen? Hoe verklaart u deze kostenstijging? Kunt u de cijfermatige
onderbouwing hiervan bekend maken?
4. Sinds 1 januari 1998 is het voor kandidaten mogelijk om de rijvaardigheid op
vrijwillige basis tussentijds te laten toetsen. Het CBR heeft de tussentijdse
toets destijds als proef voor een lager tarief geïntroduceerd dan het reguliere
examentarief. Het CBR acht het bedrijfseconomisch niet langer verantwoord
de tussentijdse toetsen onder de kostprijs aan te bieden. Om deze reden
heeft het CBR besloten om het tarief van de tussentijdse toets (A-verkeers-
deelneming, B en BE en B-RIS) gelijk te trekken met het tarief van het
praktijkexamen categorie B. Dit tarief stijgt met 21% van 76,70 naar
93,15. Omdat het afnemen van tussentijdse toetsen geen wettelijk
verplichte taak is, kan het CBR de prijs voor deze producten zelf vaststellen.
Het CBR heeft daarvoor mijn goedkeuring niet nodig.
5. Kunt u aangeven waarom een tussentijdse toets even duur is als een regulier
examen? Bent u bereid cijfermatig zowel de kostprijs van een regulier
examen als een tussentijdse toets te onderbouwen?
5. Voor het antwoord op de vraag waarom een tussentijdse toets even duur is
als een regulier examen verwijs ik naar mijn antwoord op vraag 4. Ik ben
bereid de kostprijzen cijfermatig te laten onderbouwen.
6. Waarom komt er een nieuw faalangstexamen? Waarin verschilt dit examen
van het huidige examen van het Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid
(BNOR)? Kunt u aangeven waarom dit faalexamen beduidend duurder zal
zijn?
agina 2 van 7
P
6. Het faalangstexamen richt zich op kandidaten met faalangst. De faciliteiten bij
Datum
dit examen zijn specifiek gericht op het voorkomen of verminderen van
faalangst. De betreffende examinator is speciaal getraind om kandidaten met Ons kenmerk
faalangst te begeleiden. Het BNOR-examen is hier niet specifiek voor bedoeld, VenW/DGMo/2010-786
maar is een vangnet voor alle kandidaten die om welke reden dan ook vier
keer gezakt zijn voor het reguliere rijexamen. Met het faalangstexamen wil ik
voorkomen dat kandidaten die last hebben van faalangst, eerst vier keer
moeten zakken voor het reguliere praktijkexamen voordat zij deel kunnen
nemen aan het BNOR-examen. Het faalangstexamen is direct toegankelijk
voor kandidaten met faalangst, op advies van hun rijopleider. In het tarief
van het faalangstexamen zijn de trainingskosten van de examinator verwerkt
en de kosten die worden veroorzaakt door de langere examentijd.
Het faalangstexamen wordt in mijn opdracht ontwikkeld. Het betreft
vooralsnog een proef, die loopt van 1 februari 2009 tot 1 februari 2010. Op
korte termijn zal ik na evaluatie besluiten of het faalangstexamen structureel
kan worden geïmplementeerd.
7. Kunt u aangeven in hoeverre het opheffen van het BNOR leidt tot hogere
kosten voor de examenkandidaat?
7. Het BNOR is op dit moment een zelfstandige divisie van het CBR. In het kader
van de voorgenomen reorganisatie ,,kantelt het CBR van een divisie/regio
naar een procesgerichte organisatiestructuur. In dit kader zal de divisie BNOR
als organisatieonderdeel verdwijnen. De nadere onderzoeken zoals genoemd
in de artikelen 86 t/m 96 van het Reglement rijbewijzen worden ook in de
toekomst gewoon door het CBR uitgevoerd. Voor de examenkandidaat
verandert er dus niets. De opheffing van de divisie BNOR zal dus niet leiden
tot hogere kosten voor de examenkandidaat.
8. Hoe gaat u de kwaliteit van de CBR-examens nu toetsen zonder dat er een
andere exameninstantie is? Zou een betere klachtencommissie in dit licht niet
welkom zijn? Zo nee, waarom niet?
8. De Europese rijbewijsregelgeving bevat inhoudelijke eisen waaraan theorie-
en praktijkexamens voor het rijbewijs moeten voldoen. De lidstaten hebben
de vrijheid om binnen deze randvoorwaarden de examens qua vorm en
inhoud te ontwikkelen. Het CBR heeft hiertoe een systematiek die de kwaliteit
van examens dient te borgen. Theorie-examens en nieuwe vragen daarin
worden ontwikkeld door specialisten van het CBR en voorgelegd aan een
college van deskundigen uit de wetenschap en praktijk, voordat de directie
van het CBR haar goedkeuring verleent. Na implementatie van de vragen in
de examens, worden de scoringspercentages gemonitord en wordt eventueel
tot bijstelling overgegaan. Indien belanghebbenden klachten hebben over de
examens of twijfelen aan de kwaliteit van het examen, kunnen zij een klacht
indienen bij de interne klachtencommissie. Als de reactie van de
klachtencommissie naar het oordeel van de belanghebbende niet afdoende is,
bestaat de mogelijkheid om de Nationale Ombudsman in te schakelen. Ik volg
de kwaliteit van de examens primair via de slagingspercentages van de
examens en de klachten die hierover bij de klachtencommissie of ombudsman
worden ingediend. Ik zie op basis hiervan geen aanleiding om aanvullende
maatregelen te nemen.
agina 3 van 7
P
9. Kunt u aangeven met welke financiële tegenvallers het CBR kampt? Wat is de
Datum
oorzaak hiervan? Vindt u tariefsverhogingen een passende manier om hier
iets aan te doen? Ons kenmerk
VenW/DGMo/2010-786
9. De tariefverhogingen staan los van de financiële tegenvallers. Over de aard en
omvang van de financiële tegenvallers zal ik de Tweede Kamer op korte
termijn schriftelijk informeren.
10. Kunt u aangeven welke rijexamens precies vallen onder "Regeling
goedkeuring tarieven CBR"? Wordt aan deze regeling voldaan met de nieuwe
CBR-tarieven voor 2010? Bent u bereid dit cijfermatig te onderbouwen?
10. Alle wettelijk verplichte producten van het CBR vallen onder de ,,Regeling
goedkeuring tarieven CBR. Op basis van de rekenformule die is vastgelegd in
de regeling heeft het CBR de tarieven voor 2010 geïndexeerd met 2,58%.
Deze indexering is voor 25 procent gebaseerd op de CBS prijsindex en voor
75 procent op de CBS loonindex.
11. Bent u bereid ervoor te zorgen dat alle examentarieven onder de "Regeling
goedkeuring tarieven CBR" komen te vallen? Zo ja, wanneer gaat dit in? Zo
nee, waarom niet?
11. Alle tarieven voor wettelijk verplichte examens vallen op dit moment onder de
"Regeling goedkeuring tarieven CBR". Ik ben niet bereid de regeling te
verruimen.
12. Deelt u de mening dat het CBR een publieke taak uitvoert en zich daar ook
naar dient te gedragen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, vindt u het
serviceniveau van het CBR hier voldoende op aansluiten?
12. Ja, ik deel uw mening. Het CBR is een publieke dienstverlener. Het
serviceniveau van het CBR is vertaald in prestatieindicatoren met
bijbehorende normen. Per brief van 22 september 2009 heb ik u geïnformeerd
over de voortgang. Op korte termijn zal ik de Tweede kamer schriftelijk
informeren over de actuele stand van zaken.
13. Bent u ervan op de hoogte dat nog steeds mensen (een deel van) hun
rijbewijs kwijtraken na een constatering van een kleine medische afwijking,
ook als alle betrokken artsen de betreffende houder voldoende gezond
achten? Wat is uw mening hierover?
13. Ja, regelmatig bereiken mij dergelijke berichten. Het is daarbij van belang om
te beseffen dat het CBR bij het nemen van besluiten over geschiktheid voor
het rijbewijs uitsluitend gehouden is aan de Regeling eisen geschiktheid 2000.
Deze Regeling is tot stand gekomen op grond van Europese regelgeving en op
basis van adviezen van commissies van deskundigen, zoals de
Gezondheidsraad. Bij het bepalen van de normen is een afweging gemaakt
tussen het individueel belang van de rijbewijsbezitter en het maatschappelijk
belang van de verkeersveiligheid. Indien gerede twijfels bestaan over de
juistheid van de normering, dan kan dit worden voorgelegd aan een
commissie van deskundigen met de vraag of herziening of aanpassing van de
normen in de Regeling eisen geschiktheid 2000 aan de orde is. Dit gebeurt in
de praktijk met enige regelmaat. Ik wijs hierbij op de vele rapporten die sinds
agina 4 van 7
P
2000 zowel nationaal als binnen Europa hierover zijn verschenen. Zeer recent Datum
is de Regeling eisen geschiktheid 2000 aangepast voor een aantal zaken,
zoals slaapstoornissen, geringe afwijkingen aan de hersenvaten, geringe Ons kenmerk
dementie en slechtziendheid. De aanpassing zal er toe leiden dat meer VenW/DGMo/2010-786
mensen met geringe afwijkingen (een deel van) hun rijbewijs kunnen
behouden.
14. Vindt u het de taak van het CBR om op de stoel van een arts te gaan zitten en
te besluiten in hoeverre iemand voldoende bekwaam is om te rijden? Kunt u
uw antwoord toelichten?
14. De verantwoordelijkheid voor de beoordeling van de rijgeschiktheid ligt
uitsluitend bij het CBR. Keurende artsen informeren de arts van het CBR over
de gestelde diagnose, de ernst van de functiestoornissen en de progressie. De
arts van het CBR toetst de verkregen medische informatie aan de normen in
de Regeling eisen geschiktheid 2000 en neemt vervolgens een besluit over de
rijgeschiktheid. Dat besluit is vatbaar voor bezwaar en beroep bij de
bestuursrechter. Volgens vaste jurisprudentie van de Raad van State is de
Regeling eisen geschiktheid 2000 daarbij bindend. Het CBR kan en mag
hiervan niet afwijken, ook niet op advies van een keurende arts of
behandelende arts.
15. In hoeverre voldoen de Nederlandse regels voor het toetsen van de
geschiktheid om te rijden aan de Europese richtlijn 2009/112/EG van 25
augustus 2009? Op welke punten wijken de Nederlandse regels hier van af?
Op welke punten zijn de Nederlandse regels strenger dan de EU ons
voorschrijft?
15. De Europese richtlijn 2009/112/EG van 25 augustus 2009 is nog niet
geïmplementeerd. De richtlijn gaat over drie onderwerpen: gezichtsscherpte,
diabetes mellitus en epilepsie. De huidige Nederlandse eisen voor
gezichtsscherpte zijn strenger dan de eisen in de nieuwe richtlijn. Dit gedeelte
van de eisen uit de nieuwe richtlijn wil ik op korte termijn implementeren. Dit
leidt tot een verlichting van de eisen ten aanzien van gezichtsscherpte. Over
de implementatie richtlijn ten aanzien van diabetes mellitus en epilepsie heb
ik zowel aan het CBR als de Gezondheidsraad gevraagd mij nader te
adviseren. Ik verwacht dit advies voor de zomer zodat de richtlijn uiterlijk 26
augustus 2010 geïmplementeerd is.
16. Wanneer komen uw voorstellen op basis van het advies van de
Gezondheidsraad voor een mogelijke herziening van de "Regeling eigen
geschiktheid 2000"?
16. De Gezondheidsraad heeft mij bericht met een advies te komen in februari
2010. Dat advies laat ik inhoudelijk en voor de uitvoeringsaspecten toetsen
door het CBR. Als het advies van het CBR positief is, zal ik met prioriteit de
Regeling eisen geschiktheid 2000 aanpassen.
17. Bent u bereid om in individuele gevallen mensen een tijdelijke rijbevoegdheid
te geven in het geval een arts dit verantwoord acht, vooruitlopend op de
mogelijke nieuwe regels? Zo ja, hoe gaat u dit uitvoeren? Zo nee, waarom
niet?
agina 5 van 7
P
17. Nee, ik ben hiertoe niet bereid. De Regeling eisen geschiktheid 2000 die tot
Datum
stand is gekomen op basis van Europese richtlijnen en adviezen van
commissies van deskundigen, is bepalend en niet de mening van een Ons kenmerk
behandelend arts. VenW/DGMo/2010-786
18. Kunt u aangeven hoe de interne klachtenprocedure van het CBR nu verloopt?
Ziet u mogelijkheden om die verder te verbeteren? Zo nee, waarom niet? Zo
ja, met welke voorstellen gaat u komen? Zie brief CDS20090384 van 26
augustus 2009
18. De huidige klachtenafhandeling vindt als volgt plaats:
Mondelinge klachten worden door de medewerker aangehoord. De
medewerker streeft er naar de klacht meteen naar tevredenheid af te
wikkelen. Kan de klacht niet onmiddellijk worden afgedaan of is de klant
niet tevreden, dan wordt de klacht via een klachtenformulier omgezet in
een schriftelijke klacht. Het ingevulde klachtenformulier wordt
geregistreerd en in behandeling genomen. In geval van ernstige en/of
ingewikkelde klachten zendt de medewerker een blanco klachtenformulier
aan de klager.
Schriftelijke klachten worden bij binnenkomst meteen geregistreerd. De
ontvangst wordt schriftelijk bevestigd. De klacht gaat naar een
aangewezen behandelaar, die gegevens verzamelt en betrokkenen hoort.
De klager kan zijn klacht mondeling toelichten. Indien de klacht tegen een
medewerker is gericht, ontvangt die een afschrift van de klacht. De
medewerker is gehouden binnen een week een schriftelijke reactie -
deugdelijk beargumenteerd en zo mogelijk onderbouwd met
bewijsstukken- te geven en daarbij in te gaan op de essentiële punten
van de klacht. De schriftelijke reactie wordt naar de klager gestuurd.
Daarna neemt de klachtbehandelaar contact op met de klager voor zijn
reactie op het schriftelijke verweer van de medewerker. De klager wordt
de gelegenheid gegeven tot een hoorzitting. Ingeval van een hoorzitting,
wordt daarvan een apart verslag gemaakt en ter beschikking gesteld aan
de klager. De klachtbehandelaar rapporteert zijn bevindingen en advies
schriftelijk aan het hoofd regio. Het hoofd regio/divisie stelt de feiten vast
en beslist of de klacht gegrond, deels gegrond of ongegrond is. De
schriftelijk gemotiveerde beslissing wordt door het hoofd regio/divisie
ondertekend. Bij een klacht tegen het hoofd wordt door de directie
ondertekend. Vervolgens wordt dit aan de klager toegezonden. Bij een
(deels) gegronde klacht wordt tevens de tegemoetkoming aan de klager
vermeld. Indien daartoe aanleiding bestaat, worden er intern
aanpassingsmaatregelen genomen. Op de beslissing wordt vermeld dat
indien klager niet tevreden is over de wijze waarop het CBR zijn klacht
heeft behandeld, hij een klacht kan indienen bij de Nationale
Ombudsman. De afhandeling geschiedt binnen zes weken. Het hoofd kan
de afhandeling eenmaal met 4 weken verlengen, waarvan de klager
schriftelijk wordt geïnformeerd.
De hoofden rapporteren eenmaal per kwartaal aan de directie het aantal,
de soort en de eventuele bijzonderheden van de afgehandelde klachten.
De geregistreerde klachten worden jaarlijks gepubliceerd.
De afgehandelde klachtendossiers worden eenmaal per kwartaal ter
kennisneming aan de directie gezonden. De bewaartermijn van de
klachtendossiers bedraagt drie jaar.
agina 6 van 7
P
In de huidige decentrale organisatiestructuur worden de klachten over het Datum
CBR per regio en divisie afgehandeld. Een centraal meldpunt voor klachten en
een centrale afwikkeling van alle klachten, zou de uniformiteit en de - verdere Ons kenmerk
ontwikkeling van de - professionaliteit van de afhandeling van klachten VenW/DGMo/2010-786
bevorderen. Dit geldt in het bijzonder voor de afhandeling van vragen en
opmerkingen die zich in het grensgebied bevinden tussen verzoeken om
informatie en klachten. In de nieuwe organisatie zal daarin worden voorzien.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 7 van 7
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat