HISWA


PERSBERICHT
Driebergen, 26 januari 2010
Innovatief ondernemen in toeristisch Overijssel

Om de internationale concurrentiepositie te versterken, kunnen toeristische ondernemers in Overijssel gebruikmaken van een vierjarig innovatieplan. Het initiatief bestaat onder andere uit een bedrijfsscan die het recreatiebedrijf doorlicht en verbeterpunten naar voren brengt, het inschakelen van een adviseur, workshops met topsprekers en samenwerkingsverbanden. De Provincie Overijssel neemt samen met brancheorganisaties HISWA Vereniging, RECRON en Koninklijke Horeca Nederland het initiatief en stelt hiervoor de komende vier jaar één miljoen euro beschikbaar. Omdat de provincie het leeuwendeel van benodigde middelen ter beschikking stelt, kunnen recreatieondernemers voor 350 euro al deelnemen aan een traject dat hen anders duizenden euro's kost. Hiermee kan het ene bedrijf zich focussen op nieuwe marketingmogelijkheden terwijl de andere wordt geholpen bij een ingewikkelde bedrijfsuitbreiding. Er is sprake van maatwerk per bedrijf. De uitvoering van het plan is in handen van een samenwerkingsverband dat naast de brancheorganisaties bestaat uit Saxion Hogescholen en het Gelders Overijssels Bureau voor Toerisme (GOBT). Concurrentie voor blijven
Met ruim 34.000 banen is de toeristisch-recreatieve sector goed voor 10% van de totale werkgelegenheid in Overijssel. Hoewel ze een groot economisch belang vertegenwoordigt, kent de sector ook beperkingen. Het toeristische innovatieplan is nu extra nodig om de concurrentie met binnen- en buitenlandse bestemmingen toeneemt, internet de toeristische markt nog transparanter maakt en de economische recessie de bestedingen onder druk zet. Belangstellenden kunnen zich aanmelden bij de regiomanagers van HISWA Vereniging, RECRON of Koninklijke Horeca Nederland.
---
Noot aan de redactie,