28/01/2010 16:20
/> Veilig Verkeer Nederland

Nieuwe landelijke campagne door jongeren

Vanmiddag om 16:15 uur werd bekend dat Fontys Hogeschool uit Eindhoven een maandenlange competitie heeft gewonnen. Een groep van 4 jongeren gaat samen met Veilig Verkeer Nederland een grote landelijke campagne tegen te hard rijden ontwikkelen.

De groep van vier studenten heeft de afgelopen tijd hard gewerk aan deze campagne. Eefje Liebregts (Fontys, Eindhoven): "We hebben goed geluisterd naar vrienden en een onderzoek gedaan onder andere jongeren. Dit is de manier om hen aan te spreken. Echt cool dat onze campagne straks landelijk is te zien!".

Jongeren zijn een risicogroep in het verkeer en campagnes lijken hen niet te beïnvloeden. Er vallen jaarlijks 3.400 gewonden en 135 dodelijke slachtoffers onder de doelgroep 16 tot 24 jaar. Relatief gaat het veel vaker om een ongeval waarbij geen enkel andere verkeersdeelnemer is betrokken en waarbij alcohol en drugs in het spel zijn. 52% van alle ongevallen met jonge mannen is een enkelvoudig ongeval. Te hard rijden is daarbij een belangrijke oorzaak. 82% van de jongeren spreken de jonge bestuurder niet aan op onveilig verkeersgedrag.

Vanaf september 2009 is een competitie gestart onder honderden HBO-studenten met de opdracht om een campagne te ontwikkelen waarbij jongeren zelf jongeren aanspreken op hun gedrag in de auto. De campagne zal eind 2010 door Veilig Verkeer Nederland worden gelanceerd in pilotvorm en wordt in 2011 landelijk opgevolgd.

Partners in dit project zijn Cito, Renault Nederland N.V., Opel Nederland, VVCR Europe BV, Univé Verzekeringen en Team Alert.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl