Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Datum 28 januari 2010 -

Onderwerp Superdividend NS

-

Geachte voorzitter,

Zoals op 26 november 2009 toegezegd tijdens het debat met uw Kamer over de begroting 2010 van Verkeer en Waterstaat, ga ik in deze brief mede namens de minister van Financiën in op de vraag van mevrouw Roefs of er sprake is van een causaal verband tussen het superdividend (of extra dividend) dat NS afstaat en de reorganisatie bij NS.

Wij kunnen u melden dat er geen sprake is van een relatie tussen het extra dividend en de bezuinigingsronde bij NS. Het dividend betreft een uitkering uit het eigen vermogen en raakt daarmee de balanspositie van NS. Feitelijk worden winsten uit het verleden die eerst waren gereserveerd nu alsnog uitgekeerd aan de aandeelhouder. De bezuinigingsoperatie van NS is, getuige het persbericht bij het halfjaarbericht 20091, gericht op het met 5% terugbrengen van de bedrijfslasten om zodoende de gevolgen van de economische crisis zo goed mogelijk op te vangen. Deze maatregelen richten zich op de verlies- en winstrekening van NS. Ook zonder de extra dividenduitkering dient NS te streven naar efficiencyverbetering en maatregelen te nemen indien de winstgevendheid onder druk staat.

De bezuinigingen van NS gaan niet ten koste van haar publieke taak zoals vastgelegd in ondermeer de vervoerconcessie voor het hoofdrailnet. NS stelt daarover in het persbericht: "NS bezuinigt niet op de kwaliteit van de dienstverlening. De komende jaren wordt nog voor honderden miljoenen aan reeds bestelde nieuwe treinen en renovatie van bestaande treinen uitgegeven. Ook investeert NS fors in reisinformatie, in service en veiligheid en in de verdere ontwikkeling en inzetbaarheid van de medewerkers, onder meer via sociale innovatie en opleidingen. Verbetering van het resultaat uit bedrijfsactiviteiten van het segment reizigersvervoer blijft noodzakelijk om deze investeringen terug te verdienen. Kostenbeheersing blijft daarom ook de komende jaren vereist. Per eind juni 2009 heeft NS 1 miljard aan investeringsverplichtingen uitstaan."

Zoals ook gemeld in onze brief d.d. 26 november 2009 inzake het extra dividend en de financiering van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer is bij het


1 Zie persbericht "Halfjaarbericht 2009 NV Nederlandse Spoorwegen" d.d. 6 augustus 2009. a
agina 1 van 2 P





bepalen van het extra dividend samen met NS bekeken of de onderneming nog Datum voldoende buffers en ruimte om te investeren overhoudt. Zowel NS als de

aandeelhouder is van mening dat dit het geval is. Dat NS een gezonde Ons kenmerk onderneming is wordt naar onze mening ook gestaafd door de rating van A+ die VENW/DGMO-2010/628 ratingbureau Standard&Poor's de NS na de onttrekking van het extra dividend geeft. Een en ander is overigens conform het beleid zoals aangekondigd in de brief "vermogenspositie staatsdeelnemingen" d.d. 6 oktober 2008 en de Kabinetsnota staatsdeelnemingenbeleid d.d. 7 december 2007.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

agina 2 van 2 P