Ingezonden persbericht


Persbericht

Carel Kraayenhof
bij het NNO

Groningen, 21 januari 2010 - Carel Kraayenhof speelt Piazzolla bij het NNO. Hij speelt voor de pauze samen het NNO het prachtige Bandoneonconcert van Astor Piazzolla. Voor de pauze staat tevens de Passacaglia van Anton Webern op het programma. Het orkest besluit met Brahms Vierde symfonie. Het Noord Nederlands Orkest speelt op 28 januari in Leeuwarden in De Harmonie, op 29 januari in Groningen in De Oosterpoort en op 31 januari in Utrecht in Vredenburg. Het orkest staat onder leiding van chef-dirigent Michel Tabachnik. Het concert in Groningen is bijna uitverkocht.

Programma
Drie componisten, die onder invloed van de grote Bach hebben verkeerd - ja, zelfs Astor Piazzolla! - en die ook zelf van grote betekenis voor de ontwikkeling van de muziek zijn geweest. Bij Anton Webern zit hem dat in de uiterste concentratie op elke noot. Zijn totale oeuvre valt in minder dan zeven uren te spelen, maar hij wist er een radicale wending aan de muziek van na 1950 mee te geven. Zijn Passacaglia brengt de bezoeker alvast in de melancholische stemming die het NNO verbindt met Piazzolla, de Argentijn die de traditionele tangowereld op zijn kop zette met een geheel nieuwe benadering. Wie beter dan Carel Kraayenhof, die zelfs in Argentinië op handen wordt gedragen, had het NNO kunnen vragen het wonderschone Bandoneonconcert te komen spelen? Het Bandoneonconcert uit 1979 beschouwde Piazzolla dan ook als een overwinning. Dit werk deed recht aan zowel zijn compositorische ambities als aan de historische wortels van de tango - én aan het verwachtingspatroon van het internationale concertleven, voor wie Piazzolla inmiddels het boegbeeld van de eigentijdse Argentijnse muziek was geworden.

NNO besluit met de romantische Vierde symfonie van Brahms. Net zoals Weberns Passacaglia hinkt ook de Vierde symfonie (1884/85) van Brahms op meerdere gedachten. Zonneklaar is dat deze van een duistere melancholie doortrokken muziek onmisken­baar de geest van het verleden ademt. Het vierde deel van deze symfonie is een Passacaglia is: zo is de cirkel weer rond.

CONCERTEN
Do 28 januari | Leeuwarden | De Harmonie | 20.15 uur * Kaartverkoop en informatie: www.harmonie.nl | (058) 233 02 33

Vr 29 januari | Groningen | De Oosterpoort | 20.15 uur * Kaartverkoop en -informatie: www.de-oosterpoort.nl | (050) 36 8 03 68

Zo 31 januari | Utrecht | Vredenburg | 15.00 uur
www.vredenburg.nl


* gratis lezing één uur voor aanvang concert; in De Oosterpoort om 19.00 uur.

Webern Passacaglia
Piazzolla Bandoneonconcert

Pauze

Brahms Symfonie nr. 4

Het Noord Nederlands Orkest

Het Noord Nederlands Orkest (NNO) heeft wortels in het jaar 1862, toen de Groninger Orkest Vereniging werd opgericht. Hierdoor mag het NNO als een van de oudste nog bestaande symfonieorkest van Nederland gezien worden. Op dit moment is het Noord Nederlands Orkest het grootste regionale symfonieorkest in Nederland. Met Groningen als standplaats verzorgt het orkest zo'n 120 concerten per seizoen in de provincies Groningen, Friesland en Drenthe en op belangrijke podia in de rest van Nederland, waaronder het Concertgebouw in Amsterdam en De Doelen in Rotterdam. Het NNO treedt ook regelmatig in het buitenland op (zoals eerder in Duitsland en Spanje en in begin november zeer succesvol in de Salle Pleyel en de Cité de la Musique in Parijs), is regelmatig te beluisteren tijdens radio-uitzendingen en heeft de afgelopen vijf jaar diverse CD's op gerenommeerde labels uitgebracht die in de vakpers enthousiast zijn ontvangen. De programmering van het orkest onderscheidt zich door durf en originaliteit en leverde het orkest de nominatie op voor de Klassieke Muziekprijs 2005-2006 van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD). In elk seizoenprogramma zijn cross-overs te vinden met andere muziekstijlen - zoals jazz en popmuziek - naast bijzonder samengestelde programma's van barok tot 21e-eeuws. Daarnaast organiseert het NNO samen met stichting Prime elk jaar een festival rond een prominente, hedendaagse componist. Sinds 2000 hebben internationaal gelauwerde componisten als Terry Riley, Arvo Pärt, Hans Werner Henze, Wolfgang Rihm, Sir Harrison Birtwistle, Heiner Goebbels en Sofia Gubaidulina, Philip Glass en Laurie Anderson Groningen aangedaan. Het NNO werkte in het verleden met vooraanstaande dirigenten zoals Jean Fournet, Franz Paul Decker, Alain Lombard, Sergiu Comissiona, Richard Dufallo, Nikolai Alexeev, Jan Willem de Vriend, Jacques Mercier, Alexander Vedernikov en Viktor Liberman, die van 1997 tot 1999 chef-dirigent van het NNO was. Sinds seizoen 2005-2006 is Michel Tabachnik chef-dirigent van het orkest. Daarnaast is Michel Tabachnik met ingang van seizoen 2008-2009 ook de nieuwe chef-dirigent / artistiek directeur van het Vlaams Radio Orkest.

Carel Kraayenhof - Bandoneonist

Carel Kraayenhof speelde op jonge leeftijd piano. Begin jaren '80 kwam Carel Kraayenhof in aanraking met de bandoneon en ging verder als bandoneonist. Hij raakte in de greep van de Argentijnse tango en kreeg zijn eerste bandoneonles van Alfredo Marcucci. In 1987 werd hij door Astor Piazzolla, de grondlegger van de Tango Nuevo, uitgenodigd mee te werken aan de musical Tango Apasionado op Broadway. In 1988 richtte Kraayenhof zijn tangosextet 'Sexteto Canyengue' op. In 1990 mocht hij met dit sextet op tournee met de legendarische Osvaldo Puglieseen in Buenos Aires. Inmiddels is Carel Kraayenhof een wereldwijd erkend tango-grootmeester, arrangeur en componist van tangomuziek.

Beging jaren '90 creeert Kraayenhof een leerstoel bandoneon voor het Rotterdams Conservatorium; dit leidt in 1993 tot de oprichting van de Vakgroep Argentijnse Tango, doceert hier bijna tien jaar lang hoofdvak bandoneon en piano en geeft leiding aan ensembles en aan het leerlingenorkest OTRA.

In 1997 verscheen zijn 'Sexteto Canyengue' met Yo-Yo Ma op de Nederlandse TV en in 2002 treedt Kraayenhof tijdens een Piazzolla-hommage op in Teatro Colon in Buenos Aires, temidden van het beroemde Sexteto Mayor. In 2006 cre'erde Kraayenhof samen met Ennio Morricone de betoverende klanken van de succesvolle CD «Guardians of the Clouds«. Carel Kraaijenhof speelde mee op albums van onder meer Youp van 't Hek, Herman van Veen, AndrŽ Hazes en Bl¿f en trad op met Trijntje Oosterhuis en RenŽ Froger. Hij vergezelde Bl¿f op hun reis naar Buenos Aires en bij hun optredens in Ahoy en de Nieuwe Luxor.

Carel Kraayenhof werkte als bandonÂŽonsolist met bijna alle Nederlandse orkesten, het Metropole Orkest o.l.v. Dick Bakker, het London Symfonie Orkest, Daytona Beach (USA) en orkesten in Duitsland, Estland, Rusland en Oostenrijk, Australie en China.

Het grote publiek leerde Carel Kraayenhof kennen en waarderen op 2 februari 2002 wanneer hij op het huwelijk van Z.K.H. Prins Willem-Alexander en H.K.H. Prinses Máxima, het gevoelige 'Adiós Nonino' van Astor Piazolla ten gehore brengt in de Amsterdamse Nieuwe Kerk. Van deze muziek werden 90.000 CD?s verkocht.

Noot voor de redactie,