Gemeente Alblasserdam
Actueel
Geluidsisolatieproject 'Oost Kinderdijk' voltooid
Op vrijdag 29 januari 2010 om 14.00 uur sluit wethouder Sjoerd J.
Veerman het geluidsisolatieproject `Oost Kinderdijk' af bij de woning
Oost Kinderdijk 64. Deze woning is de laatste van de 157 woningen aan
de Oost Kinderdijk, Cortgene, Dam en Ruigenhil die opgenomen waren in
dit geluidsisolatieproject. Deze woningen hadden de hoogste prioriteit
gekregen voor maatregelen tegen geluidhinder door verkeerslawaai.
De gemeente heeft in het kader van de wet geluidhinder de plicht om
woningen die last hebben van meer dan 65 dB(A) lawaai te saneren. Na
isolatie mag het geluid binnen niet hoger zijn dan 45 dB(A). Hiervoor
stelt het ministerie van VROM subsidie beschikbaar, de zogenaamde
ISV-gelden. De woningen hebben dubbel glas en gevelisolatie gekregen.
Het project heeft EUR230.000,-- gekost.
Het isolatieproject wordt voortgezet met de isolatie van ca. 70
woningen aan de West Kinderdijk.
De milieudienst Zuid-Holland zuid heeft dit project namens de gemeente
voorbereid, begeleid en uitgevoerd.
Gemeente, Drechtwerk en Wellantcollege starten leer-werkbedrijf
Op vrijdag 29 januari om 14.30 uur ondertekenen wethouder Ad Cardon,
directeur van Drechtwerk Marco Wilke en directeur van het
Wellantcollege, afdeling MBO, Ruut Roth een samenwerkingsovereenkomst
voor een leer-werkbedrijf in Alblasserdam. De ondertekening vindt
plaats in het gemeentehuis van Alblasserdam.
Deze partijen starten een leer-werkbedrijf Groen voor
Drechtwerkmedewerkers uit Alblasserdam. Het bedrijf start met 12
medewerkers; zij krijgen een opleiding tot medewerker Groenonderhoud.
Het Wellantcollege geeft deze opleiding in samenwerking met de
afdeling Buitenruimte van de gemeente. Na deze opleiding kunnen de
medewerkers doorstromen naar een reguliere baan.
De vestiging van het leer-werkbedrijf in Alblasserdam is een
uitvloeisel van het beleid van de gemeente om mensen met een WSW
indicatie zo veel mogelijk in de eigen omgeving te laten werken. Dit
sluit naadloos aan bij de lijn die Drechtwerk heeft ingezet om haar
medewerkers niet langer in het gebouw van Drechtwerk te laten werken,
maar veel meer in de maatschappij te laten integreren.
Vrijdag 29 januari: Sportverkiezing 2009
Op vrijdag 29 januari 2010 tussen 19.00 uur en 22.00 uur vindt in
Cultureel Centrum Landvast de sportverkiezing 2009 van Alblasserdam
plaats. Om 19.00 uur worden alle kampioenen, genodigden en
belangstellenden ontvangen in zaal Royaal in Landvast. Hierna volgt de
Kampioenenparade waarin ruim 300 kampioenen uit het jaar 2009 een
medaille krijgen. Daarna is het tijd voor de verkiezingen. Wie worden
sporttalent 6 t/m 12, sporttalent 13 t/m 18, jeugdsportploeg,
sportman, sportvrouw en sportploeg van het jaar 2009?
De avond wordt georganiseerd door Sport Belangen Alblasserdam. De
presentatie is in handen van Ariejan Boon en een DJ verzorgt de
muziek. In de pauze van de Sportverkiezing zal een film over de
Molentocht worden vertoond.
Digitale krant over Jeugd en Gezin
Wethouder Ad Cardon in de krant over Jeugd en Gezin: "Gelukkig gaat
het goed met veel Alblasserdamse jongeren. Ze groeien met veel plezier
op in Alblasserdam. Toch heeft ongeveer een derde van de ouders zorgen
over hun kinderen. Als we in een vroeg stadium ondersteuning en
begeleiding aanbieden, kunnen we die zorgen wegnemen. Daarbij kan het
Centrum voor Jeugd en Gezin een belangrijke rol spelen."
Op 9 december 2009 is het Centrum voor Jeugd en Gezin in de Alblashof
geopend. Over dit centrum en over de jeugd van Alblasserdam is een
informatieve krant uitgebracht die huis aan huis is verspreid.
Klik hieronder voor de digitale versie.
Informatiekrant centrum jeugd en gezin
Openbaar onderwijs zelfstandig verder op 1 januari 2011
Op donderdag 14 januari 2010 was de startbijeenkomst voor de
verzelfstandiging van het openbaar onderwijs in Alblasserdam in het
gemeentehuis. Wethouder Ad Cardon (bestuurder openbaar onderwijs), de
stuurgroepleden en de projectgroepleden spraken met elkaar af om op 1
januari 2011 een nieuw bestuur te hebben voor de openbare basisscholen
Het Palet en ' t Nokkenwiel.
Vier jaar geleden mislukte een fusie tussen de besturen van het
openbaar onderwijs van Sliedrecht en Alblasserdam. Sinds die tijd ligt
de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het Alblasserdamse openbaar
onderwijs bij het college van B&W van Alblasserdam.
Met de start van een projectorganisatie wordt er nu hard gewerkt aan
een nieuw stevig bestuur dat zorgt voor kwalitatief goed openbaar
onderwijs.
Start uitbreiding begraafplaats
Begin februari start de gemeente met de uitbreiding van de
begraafplaats. De werkzaamheden beginnen met het rooien van de bomen.
Daarnaast worden ook kabels en leidingen omgelegd. Deze werkzaamheden
worden in de loop van 2010 uitgevoerd. Berichtgeving hierover vindt
plaats via De Klaroen en de website van de gemeente. De direct
omwonenden worden per brief geïnformeerd.
Tekening met een overzicht van de bomen die gerooid gaan worden (1311
KB)
Voor vragen kunt u contact opnemen met de heer C. Okker van de
afdeling Buitenruimte,
telefoon 078 69 21 200.
Werkzaamheden aan waterleiding Rembrandtlaan
Op maandag 1 februari 2010 start OASEN met het vervangen van de
waterleiding voor de woningen Rembrandtlaan 1-15, 65-79, 81-95, F.
Halslaan 1-15 en Ruysdaellaan 1-15. Voor dit werk zal het trottoir
voor deze woningen opgebroken moeten worden. De aannemer zorgt ervoor
dat de woningen bereikbaar blijven tijdens de uitvoering. De
werkzaamheden starten in de F. Halslaan en duren ongeveer 6 weken.
Voor vragen over de uitvoering kunt u contact opnemen met de heer E.
van der Sluijs van OASEN. (tel. 0182-59 37 78).
Afsluiting fietspad Ruigenhil
Van 25 januari tot 8 februari 2010 zal het fietspad langs de Ruigenhil
vanaf de Dam tot aan de brug over de Noord volledig zijn afgesloten.
Reden hiervoor is, dat Océanco de loodsen van de voormalige
scheepswerf Giessen De Noord laat slopen. Vooral de sloop van de loods
langs het fietspad kan een gevaar opleveren voor het fietsverkeer.
Er zal een omleidingsroute worden aangegeven via de Polderstraat -
Oranjestraat - Helling. Het fietsverkeer vanaf de brug zal van de
gebruikelijke route gebruik kunnen blijven maken.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de heer T. Verwaart
of de heer C. Sels van de gemeente Alblasserdam.
De werkzaamheden zijn afhankelijk van de weersomstandigheden. Indien
er sprake is van vorst zworden de werkzaamheden uitgesteld.
Evaluatie collegeprogramma 2006-2010
Het college van B&W heeft samen met raad, burgers, bedrijven,
maatschappelijke partners, medewerkers en andere overheden veel
voornemens uit het collegeprogramma 2006-2010 gerealiseerd. Dat is
gebleken uit de evaluatie van het collegeprogramma `Investeren in de
Alblasserdamse samenleving: met open oren ... met gezond verstand ...
met een warm hart ...'. Dit ondanks de bestuurlijke crisis in 2007 en
de huidige economische crisis.
Vooral in de verbetering van de dienstverlening aan de burgers,
ruimtelijke ontwikkelingen en de uitvoering van de
beleidsdoelstellingen heeft het college goede resultaten geboekt.
Zo is de dienstverlening verbeterd door de opening van de
gemeentewinkel in 2008 en de verruiming van de openingstijden. De
inzet van buurtagenten zorgt voor meer veiligheid op straat, wat ook
blijkt uit de afname van het aantal meldingen van overlast door jeugd
en vernielingen.
Het college heeft de afgelopen periode flink ingezet op ruimtelijke
ontwikkelingen in het centrum: Haven Zuid, Landvast, woongebouw
Cortgene-Haven, nieuwbouw Singelstaete, Groene Zoom en Van
Eesterensingel. Voor de ontwikkeling van het terrein van de oude
Wipmolen is de overeenkomst ondertekend. Op vele terreinen zoals
sport, jeugd, onderwijs, gezondheid en Wmo heeft de gemeente het
lokale beleid vormgegeven. De aankoop van het terrein van Haven-Zuid
biedt de gemeente kansen om de toeristische ambities te
verwezenlijken.
Het college constateert ook dat niet alle ambities zijn gerealiseerd.
Zo is een aantal (bouw)projecten minder ver gevorderd dan voorgenomen.
Daar staat tegenover dat de gemeente een verbetertraject voor
projectsturing heeft opgezet om tot de geplande uitvoering te komen.
Extra activiteiten
Ook zijn er in de afgelopen vier jaar extra activiteiten uitgevoerd
die niet in het collegeprogramma waren opgenomen. Zo heeft het
gezondheidscentrum Dok 11 in 2008 haar deuren geopend. Het opknappen
van het buitenpark van Huis te Kinderdijk vond in 2007 zijn
voltooiing. Verschillende wegen zijn gereconstrueerd, zoals de
Blokweerweg, Rijnstraat en Cortgene/Haven. In 2009 is het Centrum voor
Jeugd en Gezin geopend waarmee de gemeente een belangrijk instrument
in handen heeft om ouders en kinderen te ondersteunen in de opvoeding.
In voorbereiding is een Leerwerkbedrijf voor actieve begeleiding naar
werk van medewerkers van de sociale werkvoorziening. Ook hebben SWOA,
ROWA en BRS een intentieverklaring getekend om samen te gaan in een
brede Welzijnsorganisatie (2009).
Start inzamelen plastic afval in februari
Vanaf februari 2010 start de gemeente Alblasserdam met het gescheiden
inzamelen van plastic verpakkingsmateriaal. Bewoners van Alblasserdam
ontvangen in de week van 11 tot 16 januari een pakket met alle
informatie hierover.
Het informatiepakket bestaat uit een brief, een folder, een lijst met
wat wel en wat niet thuishoort bij het plastic verpakkingsafval en de
kalender met inzameldagen. Ook zijn twaalf afvalzakken bijgevoegd
speciaal voor plastic verpakkingsafval. De gemeente sluit hiermee aan
bij de landelijke `Plastic Heroes' campagne. Extra afvalzakken zijn
gratis verkrijgbaar bij het gemeentehuis en bij de Milieustraat
Noordpolder. Donderdag 11 februari worden door Netwerk de eerste
zakken ingezameld.
Inzameldagen
De inzameling gebeurt per wijk. Op de kalender met inzameldagen ziet u
wanneer bij u in de wijk het plastic verpakkingsafval wordt opgehaald.
De verdeling van de wijken is vergelijkbaar met de verdeling voor het
oud papier. Netwerk haalt het plastic verpakkingsafval een keer per
vier weken op.
Aanbiedplaats
De gesloten zakken met plastic verpakkingsafval moeten op de
inzameldag voor 7.30 uur 's ochtends aan de straat worden gezet bij de
stoeptegel met de oranje plastic hero. U kunt wegwaaien van de zakken
voorkomen door alle zakken zoveel mogelijk bij elkaar te zetten. Het
liefst tegen een boom, een hegje of tuinhekje. U moet de zakken wel
goed grijp- en bereikbaar voor de ophalers aanbieden. Plastic
verpakkingsafval kan daarnaast te allen tijde worden ingeleverd op de
milieustraat Noordpolder.
Voordelen gescheiden inzameling
Het gescheiden inzamelen van plastic verpakkingsafval draagt bij aan
een beter milieu. Dit afval kan namelijk opnieuw worden gebruikt als
grondstof voor nieuwe producten, zoals mobiele telefoons,
kinderspeelgoed en fleecekleding. Op deze manier worden natuurlijke
bronnen gespaard. Het plastic komt bovendien niet meer terecht in de
vuilverbrandingsovens, waardoor de CO2-uitstoot daalt. En dat is goed
voor ons milieu.
Meer informatie?
Meer informatie over de gescheiden inzameling van plastic afval kunt u
vinden op de websites www.netwerknv.nl en www.plasticheroes.nl. U kunt
ook altijd bellen met de Klantenservice van Netwerk, telefoonnummer
(078) 622 22 44, of met de gemeente Alblasserdam, telefoonnummer 14 0
78.
Gemeente en politie tevreden over activiteiten jaarwisseling
De gemeente Alblasserdam en de politie zijn tevreden over de
activiteiten die zijn georganiseerd om de jaarwisseling in het dorp
rustig en veilig te laten verlopen.
Jongerenwerk Alblasserdam organiseerde voor de zesde keer het oud en
nieuwfeest in sportcentrum Blokweer, dat dit keer ruim 800 bezoekers
trok. Het was een gezellig feest met weinig incidenten.
Gemeente en McDonalds organiseerden een vuurwerkactie om ongebruikt en
niet afgegaan vuurwerk in te leveren. Voor elke zak vuurwerkafval
reikte McDonalds een hamburgerbon uit. In totaal werd er 22 kub
vuurwerkafval opgehaald en werden 1300 bonnen uitgedeeld. Door de
actie waren veel straten op 1 januari al schoon en kon het
vuurwerkafval op een centrale plaats vernietigd worden.
Op 6 januari waren er ruim 700 kerstbomen ingeleverd bij de
medewerkers van de Plantsoenendienst aan de Waterlelie. Voor elke boom
ontving de brenger EUR0,50. De bomen zijn die avond verbrand onder
toeziend oog van de Jeugdbrandweer.
Er is ook een minpunt: de gemeente had ook te maken met vernielingen
die vandalen tijdens de jaarwisseling in het dorp hebben aangericht.
Het gaat om een schadepost van EUR 8000,-- en betreft vooral
verkeersborden, afvalbakken en een abri. De gemeente heeft inmiddels
aangifte gedaan van de vernielingen en gaat de schade zoveel mogelijk
verhalen op de vandalen.
Tarieven rioolheffing 2010
Met ingang van 1 januari 2010 worden de tarieven voor het gebruik
van het riool verhoogd. De nieuwe rioolheffing komt in de plaats van
het rioolrecht. Eigenaren van woningen en van niet-woningen betalen
voortaan een vast bedrag.
Woningen
Met ingang van 2010 betalen de eigenaren van een woning per jaar
EUR 220 aan rioolheffing.
Tot 2010 betaalden zij een vast bedrag per jaar (EUR 190,89)
met daarnaast een gebruikersheffing. De gebruikersheffing voor
woningen is met ingang van 2010 vervallen. Tot en met 2009 was
de gebruikersheffing een bedrag per m³ ingenomen water
(EUR 0,14 per m³, dat is bij normaal gebruik van 100 m³ per jaar
EUR 14).
Niet-woningen
Met ingang van 2010 betalen de eigenaren van niet-woningen
een percentage van de WOZ-waarde. Het percentage neemt af naarmate de
WOZ-waarde hoger wordt. Een eigenaar van een garagebox met een waarde
van EUR 20.000 betaalt met ingang van 2010 EUR 40 per jaar. Een
eigenaar van een niet-woning met een waarde van EUR 250.000 betaalt in
2010 EUR 307,50.
Tot 2010 betaalden eigenaren met een rioolaansluiting een vast bedrag.
Gebuikers betaalden een bedrag per m³ ingenomen water. Voor een
garagebox met een waarde van EUR 20.000 was geen rioolrecht
verschuldigd. Voor een niet-woning met een waarde van EUR 250.000
betaalden de eigenaar en de gebruiker samen, bij een watergebruik
van 100 m³ per jaar EUR 204,89.
Besluitvorming
De gemeenteraad heeft in oktober 2009 een besluit genomen over
het gemeentelijk rioleringsplan (GRP) en over de manier waarop
de kosten van onderhoud en vernieuwing van het riool worden verwerkt
in de tarieven. De gemeenteraad stelt op 15 december 2009 de tarieven
voor 2010 vast.
College had al eerder maatregelen getroffen
Op vrijdag 4 december heeft de rekenkamercommissie (een
adviescommissie van de gemeenteraad) een rapport over de bouw van
Landvast gepresenteerd. Het college van B&W heeft hierop onderstaande
reactie gegeven.
In deze eerste reactie stelt het college dat zij al eerder maatregelen
had getroffen om de sturing op projecten te verbeteren. Daarnaast
vindt het college het positief dat in een roerige periode in
Alblasserdam een project met deze uitstraling tot stand kon komen.
Landvast kan worden omschreven als een maatschappelijk succes. Het is
het culturele hart van de gemeente Alblasserdam: een goed
functionerende en beeldbepalende voorziening voor de hele
Alblasserdamse samenleving en daarbuiten.
De inhoudelijke behandeling van het rapport van de rekenkamercommissie
`Cultureel Centrum Landvast; Onderzoek naar de Bouw' vindt plaats in
de extra commissie Bestuur van 9 december en de raadsvergadering van
15 december 2009.
In het onderzoeksrapport staat dat de oplevering van Landvast
gaandeweg het project steeds is opgeschoven (van eind 2004 tot
december 2008). Dit klopt, het uitstel van oplevering is telkens aan
de raad gemeld.
In het onderzoeksrapport staat dat het college de raad onvoldoende
heeft geïnformeerd over de voortgang van het project. Het proces en de
wijze van informatievoorziening aan de raad is niet altijd optimaal
geweest. Het is goed om vast te stellen dat er nooit sprake is geweest
van `bewuste informatieonthouding'. Zeker met de wetenschap van nu
zijn wij van mening dat in zo'n lang traject meer overlegmomenten met
de raad wenselijk waren geweest.
Daarnaast zijn er momenten aan te wijzen waarvan de
rekenkamercommissie stelt dat de raad had moeten worden geïnformeerd
maar waarvan wij vinden dat dit niet zo beoordeeld had mogen worden.
Ook is de veronderstelling dat de raad niet is geïnformeerd in een
aantal gevallen niet juist.
De rekenkamercommissie constateert dat het project achteraf meer heeft
gekost. In oktober 2009 is aan de raad gemeld dat het college tot en
met september 2009 in de veronderstelling heeft geleefd dat het
project zich binnen de financiële bandbreedte bewoog. Dit was het
gevolg van een administratieve fout bij de jaarrekening 2008.
Een belangrijke maatregel ter versterking van de projectsturing is de
invoering van project-control. Verder is in 2009 het projectmatig
werken verder ingebed in de organisatie. Doelstelling is het
professionaliseren van het projectmanagement, waarbij de
informatievoorziening bijzondere aandacht heeft. In de vergadering van
de auditcommissie van 19 november 2009 is vastgesteld dat
verslaglegging projecten "een hele verbetering" zijn.
Het overzicht van alle projecten op één A4, waarbij het voor
raadsleden direct duidelijk is waar de knelpunten zitten, wordt
verwacht in de bestuurlijke projectrapportage begin 2010.
Aanpak onveiligheid bedrijventerreinen
Gemeente, politie, brandweer, het MKB, parkmanagement Alblasserdam en
ondernemers (Huisman Keukens, McDonalds, EGRO Services, Snelle Vliet,
Ondernemersver. Nieuwland en VVE Profs) hebben afspraken gemaakt om
samen de criminaliteit en onveiligheid op de bedrijventerreinen
Vinkenwaard, Hoogendijk en Nieuwland Parc in Alblasserdam aan te
pakken. Hiervoor is het project Keurmerk Veilig Ondernemen gestart,
waarmee de partijen het ondernemersklimaat en de aantrekkelijkheid van
de bedrijventerreinen willen verbeteren.
Criminaliteit en onveiligheid vormen een hardnekkig probleem voor de
ondernemers, bezoekers en omwonenden. De ondernemers worden
geconfronteerd met diefstal, inbraken, en overlast. En het personeel
voelt zich ook niet altijd veilig.
Het Keurmerk Veilig Ondernemen biedt de mogelijkheid om gezamenlijk
veiligheidsmaatregelen te treffen. Hierbij wordt gedacht aan het
versnellen en vereenvoudigen van het doen van aangifte en het nemen
van maatregelen om overlast te beperken.
Om een goed beeld te krijgen van de mening van de ondernemers, vraagt
de projectgroep zoveel mogelijk ondernemers een 0-meting in te vullen.
Dit kan via internet en duurt ongeveer 15 minuten.
http://mkbnl.socratos.net/direct/alblasserdam/.
In heel Nederland worden momenteel veel bedrijventerreinen veiliger
gemaakt met behulp van de KVO - methode. De ervaringen die inmiddels
zijn opgedaan in verschillende gebieden bewijzen het succes van de
werkwijze. Schade vermindert aanzienlijk en het gevoel van veiligheid
neemt in belangrijke mate toe. MKB-Nederland begeleidt dit soort
bedrijventerreinen en biedt kosteloos hulp aan door de inzet van
procesbegeleiders.
Heeft u vragen over dit project, dan kunt u contact opnemen met Paul
Olthof, bedrijvencontactfunctionaris van de gemeente Alblasserdam,
telefoon 06 44453741.
Wat doe jij na je examen?
Ook in Alblasserdam is de actie `Wat doe jij na je examen?' goed van
start gegaan. Het doel is om leerlingen in het voortgezet onderwijs
die examen doen, te stimuleren verder te leren. Vooral onder jongeren
stijgt namelijk de werkloosheid. De actie wordt gesteund door
wethouder Ad Cardon.
De Actie Examenkandidaten richt zich op jongeren die in de
Drechtsteden wonen en nog geen 27 jaar oud zijn. Het gaat om zo'n
2.000 jongeren die in 2009 met een diploma hun school verlaten (VMBO
t/m HBO). Andere belangrijke doelgroepen zijn ouders, vrienden en
decanen, belangrijke beïnvloeders van jongeren en werkgevers. De
aftrap voor de Actie Eindexamenkandidaten is gegeven tijdens een
decanenbijeenkomst. En op 23 en 25 juni 2009 is een bijzondere
workshop voor ouders gegeven.
In de Actie Eindexamenkandidaten staat de website
www.watdoejijnajeexamen.nl centraal. Leerlingen kunnen op de website
de eerste antwoorden op hun vragen vinden. Als ze dat willen, kunnen
ze chatten met Xanne, een team HBO-studenten die de leerlingen helpen
een goede keuze te maken. Op de achtergrond staan verschillende
ketenpartners paraat, zoals de Sociale Dienst Drechtsteden, UWV
WERKbedrijf, ROC da Vinci College en het COLO, om informatie te geven
of om leerlingen persoonlijk verder te begeleiden. Het gaat er telkens
om jongeren te stimuleren door te leren. En om slim te kiezen; in
allerlei branches is nu en straks voldoende werk.
5010 voor onderwijsvragen
Ouders met kinderen in het primair, voortgezet en (voortgezet)
speciaal onderwijs die vragen over of problemen met het onderwijs aan
hun kinderen hebben, kunnen terecht bij de informatie- en adviesdienst
5010.
De dienst geeft algemene informatie over de verschillende
schoolrichtingen maar ook specifieke informatie over dyslexie en
leerlinggebonden financiering (het rugzakje). Vragen aan 5010 worden
beantwoord vanuit de positie van de ouder, met oog voor de
mogelijkheden en onmogelijkheden van de school.
5010 is bereikbaar via www.5010.nl of op schooldagen tussen 10.00 uur
en 15.00 uur via het gratis telefoonnummer 08005010.