Grote clubs verliezen terrein

29/01/2010 11:26

KNAG

De top-3 van het betaald voetbal heeft de laatste jaren aan belang ingeboet en de minder grote clubs in de regio trekken steeds meer bezoekers. Het marktgebied van Ajax en Feyenoord slonk opvallend tussen 2003 en 2008. De reikwijdte van clubs als AZ, FC Groningen en Heerenveen werd juist aanmerkelijk groter. Sparta won verrassend gebied op Feyenoord. Dat concluderen geograaf Sjef van Hoof en sporteconoom Trudo Dejonghe deze maand in het tijdschrift Geografie. Voor de clubs zijn bezoekersaantallen zeer belangrijk. Het zorgt voor meer inkomsten en maakt hogere budgetten mogelijk die de kans op sportieve successen weer vergroten. Die beïnvloeden op hun beurt weer de inkomsten uit recettes, sponsoring, merchandising en tv-uitzendingen. Clubs proberen daarom meer supporters uit hun eigen regio en nieuwe van daarbuiten te trekken. HFC Haarlem trok overigens vooral publiek uit de directe omgeving en was mede daardoor kwetsbaar. Uitbreiding van de capaciteit en de bouw van nieuwe stadions is een belangrijk wapen in de strijd om meer bezoekers, aldus het artikel in Geografie.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl