Nationale Ombudsman
Den Haag, 29 januari 2010
Onderzoek naar begrijpelijkheid van beschikkingen CAK
De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, start een onderzoek naar de
begrijpelijkheid van beschikkingen die burgers ontvangen van het Centraal
Administratie Kantoor (CAK). Aanleiding voor dit onderzoek zijn klachten van
burgers die de ombudsman hierover ontvangen heeft. Beschikkingen volgen
elkaar snel op, het is onduidelijk waarom iemand weer een beschikking krijgt
en wat de gevolgen ervan voor de ontvanger zijn. Ook is het verwarrend dat
er naast persoonlijke ook algemene informatie in de beschikking staat. De
ombudsman wil op basis van zijn onderzoek eisen formuleren waaraan een
begrijpelijke beschikking van het CAK moet voldoen.
Een taak van het CAK is het berekenen en incasseren van de eigen
bijdrage voor de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) en de Wet
maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Iemand die bijvoorbeeld zorg
ontvangt, krijgt van het CAK een beschikking waarin staat welk bedrag
die persoon maximaal zelf moet bijdragen aan de zorg. Veel mensen
ontvangen echter eerst één of soms zelfs meerdere voorlopige
beschikkingen en uiteindelijk een definitieve. Deze beschikkingen
kunnen elkaar snel opvolgen. Ook is niet duidelijk of de informatie
die erin staat algemeen bedoeld is of betrekking heeft op de
ontvanger. Dit zorgt voor veel onduidelijkheid en maakt het voor
mensen moeilijk te controleren of de beschikking wel klopt.
Kwetsbare positie
De Nationale ombudsman vindt het belangrijk dat de beschikkingen van
het CAK helder zijn en voor iedereen te begrijpen. Te meer omdat de
ontvangers ervan (zorg)afhankelijke mensen zijn in een kwetsbare
positie. Deze beschikkingen kunnen invloed hebben op hun rechtspositie
en inkomen. De ombudsman is daarom een onderzoek gestart naar de
begrijpelijkheid van de beschikkingen. Hij wil bekijken aan welke
eisen een heldere beschikking moet voldoen, zodat het CAK deze kan
toepassen. Naar verwachting zal het onderzoek in april zijn afgerond.
Problemen bij CAK
Naast klachten over de begrijpelijkheid van beschikkingen komen bij de
Nationale ombudsman ook veel andere klachten over het CAK binnen. In
2008 ontving hij 1161 klachten over ondermeer de slechte telefonische
bereikbaarheid, facturen die niet zouden kloppen en het niet nakomen
van toezeggingen. In 2009 daalde het aantal klachten naar 841.
Noot voor de redactie,