Ingezonden persbericht

Topduel volledig aangekleed met rode veters van Nike en (RED)
Arsenal vs. Man United in teken van bestrijding HIV/AIDS

Londen, 29 januari 2010 - De kraker in de Engelse competitie tussen Arsenal en Manchester United staat komende zondag volledig in het teken van de bestrijding van HIV/AIDS in Afrika. Via topspelers als Rooney, Fabregas en Arshavin, maar ook de aanwezige fans en zelfs de aankleding van het Emirates Stadium, zullen zondag miljoenen kijkers wereldwijd stilstaan bij dit probleem. Het omdopen van de wedstrijd is een initiatief van Nike en (RED) onder het mom van Lace Up. Save Lives.
Onder meer Wayne Rooney, Cesc Fabregas, Theo Walcott en Andrei Arshavin zullen komende zondag speciaal zijn uitgerust met de rode (NIKE)RED veters en ook zullen de spelers van beide ploegen bij opkomst gehuld zijn in speciale trainingsjacks. De supporters in het stadion krijgen allen rode borden voor boven het hoofd, zodat de tienduizenden fans tegelijkertijd een indrukwekkend statement kunnen maken naar de vele miljoenen kijkers wereldwijd.

Rode netten
Het topduel tussen de teams uit Londen en Manchester in de Barclays Premier League wordt voor de gelegenheid door NIKE en (RED) volledig in stijl aangekleed. Voor het eerst in de historie van de Engelse topcompetitie zijn de netten in de goals volledig roodgekleurd en om het stadion is bovendien een enorme (NIKE)RED veter gespannen om alle supporters te 'verbinden'.

Arsenal Manager Arsene Wenger over het initiatief: "Arsenal FC realiseert zich terdege dat HIV/AIDS een groot probleem is. Als voetbalfans over de hele wereld even stilstaan bij de situatie in Afrika, hebben we een reële kans om via de kracht van het voetbal echt het verschil te maken. Arsenal is dan ook trots om bij te kunnen dragen aan het initiatief (NIKE)RED 'Lace Up. Save Lives'."

Arshavin: "Iets teruggeven"
"Als het leven jou meer biedt dan andere mensen, dan moet je iets teruggeven," vertelt aanvaller Andrei Arshavin van Arsenal. "Voetbal is de meest populaire sport ter wereld en het laat zien dat iedereen kan helpen, ongeacht waar je vandaag komt."

Bert Hoyt, Global VP voor Nike Football: "Nike heeft een historie met het ondersteunen van maatschappelijke doelen via sport. Met de steun van onze sporters en clubs als Arsenal en Manchester United kunnen we ook een grote rol spelen in het adresseren van dit levensgrote probleem."

Lace Up. Save Lives
Het concept van Nike en (RED) is eenvoudig en stimuleert mensen een paar (NIKE)RED veters te kopen onder het motto 'Lace Up. Save Lives'. Honderd procent van de winst van de verkoop van de veters wordt gelijkwaardig verdeeld over initiatieven van de voetbalgemeenschap van Nike die onderwijs en informatie verstrekt over de preventie van HIV/AIDS, en het Global Fund ter bestrijding van AIDS, Tuberculose en Malaria, dat financiering ter beschikking stelt voor AIDS-programma's waarmee medicijnen en onderwijs worden geboden aan mensen die aan HIV lijden.

(NIKE)RED veters zijn in Nederland verkrijgbaar bij de Nike Stores en de belangrijkste sportdetailhandels. Bovendien kunnen de (NIKE)RED veters ook op nike.com worden gekocht. In de komende maanden worden nog andere (NIKE)RED producten toegevoegd.

Over Nike
Nike, Inc., gevestigd nabij Beaverton, Oregon (V.S.), is 's werelds toonaangevende ontwerper, verkoper en distributeur van authentiek sportschoeisel, apparatuur en accessoires voor een breed scala aan sporten en fitnessactiviteiten. Volledige dochterondernemingen van Nike zijn onder anderen Converse Inc., dat sportschoeisel, -kleding en -accessoires ontwerpt, verkoopt en distribueert; Cole Haan, dat luxe schoeisel, handtassen, accessoires en jassen ontwerpt, verkoopt en distribueert; Umbro Ltd., een toonaangevend wereldwijd voetbal (soccer) merk met vestiging in het Verenigd Koninkrijk; en Hurley International LLC, dat schoeisel, kleding en accessoires voor actiesporten en jongeren ontwerpt, verkoopt en distribueert. Voor meer informatie, ga naar www.nikebiz.com.

Over (RED)(TM) en (PRODUCT)RED™
(RED)'s belangrijkste doelstelling is de privésector te betrekken bij het creëren van bewustzijn en het inzamelen van geld voor het Global Fund, waarmee wordt geprobeerd AIDS in Afrika te bestrijden. Bedrijven die het (PRODUCT)RED merk opnemen in hun assortiment, geven een aanzienlijk percentage van de omzet of een deel van de winst van dat product aan het Global Fund. Met dit geld worden Aidsprogramma's in Afrika gefinancierd, waarbij de nadruk wordt gelegd op de gezondheid van vrouwen en kinderen. Partners van dit moment zijn: American Express (uitsluitend in het Verenigd Koninkrijk), Apple, Bugaboo, Converse, Gap, Emporio Armani, Hallmark, Dell en Starbucks. Sinds haar lancering in de lente van 2006 heeft (RED) $140 miljoen dollar voor het Global Fund gegenereerd. Honderd procent van deze gelden wordt tewerk gesteld in Swaziland, Rwanda, Ghana en Lesotho. Voor meer informatie, ga naar http://www.joinred.com.

Over het Global Fund
Het Global Fund is een uniek openbaar/privé partnerschap wereldwijd voor het aantrekken en financieren van extra hulpbronnen ter bestrijding en behandeling van AIDS, Tuberculose en Malaria. Dit partnerschap van regeringen, de civiele samenleving en de privésector met gemeenschappen die slachtoffer van deze ziekten zijn, betekent een nieuwe benadering van besteding van internationale geldmiddelen voor de gezondheid. Het Global Fund werkt nauw samen met andere bilaterale en multilaterale organisaties, als aanvulling op bestaande inspanningen ter bestrijding van deze drie ziektes. Sinds haar oprichting in 2002 heeft het Global Fund zich ontwikkeld tot belangrijkste financier van programma's ter bestrijding van AIDS, Tuberculose en Malaria. Inmiddels heeft het fonds al $18,4 miljard dollar uitgekeerd voor meer dan 600 programma's in 144 landen. Vandaag zijn door de programma's met ondersteuning van het Global Fund 4,5 miljoen mensenlevens gered waarbij 2,3 miljoen mensen voor AIDS en 5,4 miljoen personen voor tuberculose zijn behandeld, en 88 miljoen muggennetten met insectenbestrijdend middel ter bestrijding van malaria zijn uitgedeeld.

Over de Koning Boudewijn Stichting (KBS)
De Koning Boudewijn Stichting, gevestigd in Brussel, is een vooraanstaande stichting van openbaar nut in Europa. De Stichting werkt onafhankelijk en pluralistisch. Genoemd naar de voormalige Belgische koning, werd de stichting opgericht in 1976. Zijn doelstelling steunt engagement voor meer rechtvaardigheid, democratie en diversiteit in de samenleving. Elk jaar voorziet de Stichting financiële steun voor meer dan 2000 organisaties en individuen die bouwen aan een betere samenleving. Ze is actief op Belgische, Europees en internationaal niveau. Initiatieven in het Zuiden richten zich ook op projecten ter bestrijding van HIV/ AIDS. Voor meer informatie: www.kbs-frb.be.



Ingezonden persbericht