Ingezonden persbericht

Een derde van shoppers gaf minder uit tijdens feestdagen

Tijdens de voorbije kerstperiode kocht 80% van de deelnemers een geschenk voor ten minste één persoon. Gemiddeld schonk 40% van de mensen geld aan een goed doel. Eén derde van de shoppers gaf aan dit jaar minder aan shoppen te hebben uitgegeven dan vorig jaar. Dit zijn de resultaten van het pan-Europese onderzoeksproject rond het shopgedrag van consumenten tijdens de kerstperiode in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.
Het onderzoek werd van midden december tot midden januari gevoerd door InSites Consulting bij de leden van de TalkToChange Community. Het project bestond uit een enquête en discussies op het forum van de community.

Tijdens de voorbije kerstperiode kocht 80% van de deelnemers een geschenk voor ten minste een persoon. In de meeste gevallen waren die geschenken voor directe verwanten: kinderen, partner, ouders, ... De Britten leken meer rekening te houden met hun vrienden: 1 op 2 kocht geschenken voor vrienden tegenover slechts 20% van de bevolking in de andere landen. De Nederlanders kopen in het algemeen het minst geschenken: slechts 50% van hen koopt iets voor iemand anders.

Gemiddeld schonk 40% van de mensen geld aan een goed doel. De Fransen staan onderaan het lijstje (met slechts 20%), terwijl 50% van de Britse bevolking goede doelen steunt.
Eén derde van de shoppers gaf dit jaar minder uit tijdens de feestdagen
De shopbudgetten schommelden in totaal gemiddeld rond de 350 euro. Eén derde van de shoppers gaf echter aan dit jaar minder tijdens de feestdagen te hebben uitgegeven dan vorig jaar. In Frankrijk stijgt dit aantal zelfs tot de helft van de bevolking!

De grootste ergernissen tijdens het shoppen waren zowel de drukke en overvolle winkels als de lange wachtrijen aan de kassa's. Geen inspiratie hebben wordt ook als een belangrijke ergernis gezien.
Het ideale geschenk? Een geschenkbon
Typische geschenken die mensen kopen zijn boeken, parfum, cosmetica en kledij. Van deze 4 staan enkel boeken ook in de top 4 van de geschenken die mensen graag krijgen. En hoewel de Britten het beu zijn om steeds weer boeken en voedingsproducten te krijgen, kopen ze die nog steeds als geschenk voor anderen.

Voor mannen zijn kledij, parfum, cosmetica en juwelen de geschenken die ze in de toekomst niet opnieuw willen krijgen! Foute geschenken voor vrouwen zijn voedingsproducten (zoals chocolade) en alcoholische dranken. Vrouwen zijn gek op juwelen (38%) en wellnessarrangementen (35%), maar anderzijds zijn dat geschenken die ze maar zelden aan iemand anders geven. Mannen kopen meer geschenkbonnen en vrouwen krijgen die liever cadeau; een ideale match dus!

Een geschenkbon lijkt het ideale geschenk te zijn, en dan vooral bonnen voor wellnessarrangementen en tickets voor evenementen. Zowel mannen als vrouwen zijn blij met die keuzes. Geschenkbonnen zijn het populairst in België en het minst in Nederland.

Tom De Ruyck, Senior ForwaR&D Lab Consultant, verklaart: "Het is duidelijk dat we vandaag in een zogenaamde "belevingseconomie" leven: de populariteit van traditionele geschenken daalt, terwijl geschenkbonnen die ingeruild kunnen worden om echt iets te 'doen' populairder zijn dan ooit. Deze trend is ook waar te nemen in de nieuwjaarswensen. Mensen verlangen naar meer tijd om te ontspannen en aan hun hobby's te wijden. Volgens mij heeft de economische crisis ervoor gezorgd dat mensen hun ambities voor de toekomst hebben ingetoomd. Ze willen gelukkig zijn met wat ze al hebben!"

Het onderzoek werd van midden december tot midden januari gevoerd door InSites Consulting bij de leden van de TalkToChange Community. Het project bestond uit een enquête en discussies op het forum van de community.