GEMEENTE
LOPIK Onderwerp:
Tevredenheidsonderzoek Wmo-cliënten
Medio februari 2010 ontvangen Wmo-cliënten in de gemeente Lopik een
schriftelijke vragenlijst, net als in 2008 en 2009. Via deze vragenlijst kunnen
zij aangeven in hoeverre zij tevreden zijn met de ondersteuning die de
gemeente biedt in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning
(Wmo).
Sinds 1 januari 2007 is de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) van
kracht. De gemeente is sindsdien verantwoordelijk voor de invulling van alles wat
in deze wet is geregeld over wonen, welzijn en zorg. De Wmo moet ervoor zorgen
dat inwoners zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen en meedoen in de
samenleving. De gemeente Lopik zorgt samen met haar maatschappelijke
partners dat inwoners de voorzieningen, hulp en ondersteuning krijgen die nodig
zijn om mee te kunnen blijven doen. Deze ondersteuning verschilt van persoon tot
persoon. Sommige mensen hebben een scootmobiel of rolstoel nodig om zich te
kunnen verplaatsen. Anderen hebben hulp nodig om het huishouden te runnen.
Schriftelijke vragenlijst medio februari 2010
De gemeente Lopik vindt het belangrijk te weten wat haar Wmo-cliënten van deze
ondersteuning vinden. Daarom doet de gemeente Lopik opnieuw mee aan de
basis-benchmark van SGBO, een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau.
Een benchmark is een landelijk onderzoek waarbij gemeenten met elkaar worden
vergeleken. Dit onderzoek kijkt met behulp van een vragenlijst naar de kwaliteit
van de uitvoering van de Wmo. Op advies van de WMO-raad van de gemeente
Lopik werd een aantal vragen toegevoegd aan de standaardvragenlijst. Wmo-
cliënten in de gemeente Lopik ontvangen deze vragenlijst medio februari.
Retourneren uiterlijk dinsdag 16 maart 2010
De gemeente Lopik hoopt dat de Wmo-cliënten de tijd zullen nemen de vragenlijst
in te vullen en uiterlijk dinsdag 16 maart 2010 terug te sturen. Zij hoeven bij het
invullen van de vragenlijst geen naam of adres op te geven. Hiermee wordt de
anonimiteit gewaarborgd.
Wat gebeurt er met de resultaten
Het resultaat van dit klanttevredenheidsonderzoek wordt verwerkt in een rapport
dat naar verwachting in juni 2010 gereed zal zijn. Hierover informeert de
gemeente Lopik u via www.lopik.nl en de gemeentepagina in Zenderstreeknieuws.
Het rapport van de in 2008 en 2009 uitgevoerde onderzoeken vindt u op
www.lopik.nl onder de knop Over Lopik > Onderzoeksresultaten.
Lopik, 29 januari 2010
Gemeente Lopik