Gemeente Lopik

GEMEENTE
LOPIK Onderwerp:

Tevredenheidsonderzoek Wmo-cliënten

Medio februari 2010 ontvangen Wmo-cliënten in de gemeente Lopik een schriftelijke vragenlijst, net als in 2008 en 2009. Via deze vragenlijst kunnen zij aangeven in hoeverre zij tevreden zijn met de ondersteuning die de gemeente biedt in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

Sinds 1 januari 2007 is de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) van kracht. De gemeente is sindsdien verantwoordelijk voor de invulling van alles wat in deze wet is geregeld over wonen, welzijn en zorg. De Wmo moet ervoor zorgen dat inwoners zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen en meedoen in de samenleving. De gemeente Lopik zorgt samen met haar maatschappelijke partners dat inwoners de voorzieningen, hulp en ondersteuning krijgen die nodig zijn om mee te kunnen blijven doen. Deze ondersteuning verschilt van persoon tot persoon. Sommige mensen hebben een scootmobiel of rolstoel nodig om zich te kunnen verplaatsen. Anderen hebben hulp nodig om het huishouden te runnen.

Schriftelijke vragenlijst medio februari 2010 De gemeente Lopik vindt het belangrijk te weten wat haar Wmo-cliënten van deze ondersteuning vinden. Daarom doet de gemeente Lopik opnieuw mee aan de basis-benchmark van SGBO, een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau. Een benchmark is een landelijk onderzoek waarbij gemeenten met elkaar worden vergeleken. Dit onderzoek kijkt met behulp van een vragenlijst naar de kwaliteit van de uitvoering van de Wmo. Op advies van de WMO-raad van de gemeente Lopik werd een aantal vragen toegevoegd aan de standaardvragenlijst. Wmo- cliënten in de gemeente Lopik ontvangen deze vragenlijst medio februari.

Retourneren uiterlijk dinsdag 16 maart 2010 De gemeente Lopik hoopt dat de Wmo-cliënten de tijd zullen nemen de vragenlijst in te vullen en uiterlijk dinsdag 16 maart 2010 terug te sturen. Zij hoeven bij het invullen van de vragenlijst geen naam of adres op te geven. Hiermee wordt de anonimiteit gewaarborgd.

Wat gebeurt er met de resultaten Het resultaat van dit klanttevredenheidsonderzoek wordt verwerkt in een rapport dat naar verwachting in juni 2010 gereed zal zijn. Hierover informeert de gemeente Lopik u via www.lopik.nl en de gemeentepagina in Zenderstreeknieuws. Het rapport van de in 2008 en 2009 uitgevoerde onderzoeken vindt u op www.lopik.nl onder de knop Over Lopik > Onderzoeksresultaten.

Lopik, 29 januari 2010