Toyota Nederland

Toyota komt in Europa met een veiligheidscampagne met betrekking tot mogelijke problemen met het gaspedaal.

Toyota gaat in Nederland ongeveer 95.000 auto's terugroepen naar de dealer voor een aanpassing aan het gaspedaal, dat in zéér zeldzame gevallen trager dan verwacht kan terugkeren in de ruststand. Tot nu toe zijn in Europa 26 meldingen op 1.800.000 auto's. In tegenstelling tot hetgeen in de media wordt gemeld, zijn geen ongelukken gebeurd. Het betreft, zo benadrukt Toyota, een preventieve aanpassing om zo de allerhoogste veiligheidsstandaard voor haar klanten, hun passagiers en andere weggebruikers te garanderen.

Er bestaat een kans dat bepaalde mechanische onderdelen van het gaspedaal in zeer zeldzame gevallen, na het intrappen blijven hangen of langzaam terugkeren naar hun rustpositie.

Het betreft de volgende modellen:

Model          Productieperiode
Toyota AYGO februari 2005 t/m augustus 2009
Toyota iQ november 2008 t/m november 2009
Toyota Yaris november 2005 t/m september 2009 Toyota Auris oktober 2006 t/m januari 2010
Toyota Corolla oktober 2006 t/m december 2009
Toyota Verso februari 2009 t/m januari 2010
Toyota Avensis november 2008 t/m december 2009
Toyota RAV4 november 2005 t/m november 2009
Eigenaren van de betrokken auto's zullen hierover zo spoedig mogelijk persoonlijk bericht over ontvangen.
Oorzaak: mechanische slijtage
Sommige gaspedaalmechanismen kunnen verslijten. Als gevolg daarvan kan onder bijzondere omstandigheden de wrijving in het mechanisme toenemen. Daardoor kan het moeilijker worden om het gaspedaal in te drukken, maar kan het ook zijn dat het gaspedaal langzamer terugkeert naar de normale positie, of, in het ergste geval, dat het gedeeltelijk blijft hangen. Hoe nu verder?
Het oplossen van deze kwestie heeft absolute prioriteit voor Toyota. Inmiddels hebben de ingenieurs en ontwerpers de oplossing gevonden die de kwaliteit garandeert die de klant van Toyota kan en mag verwachten. Toyota onderzoekt nu op welke wijze deze oplossing zo snel mogelijk geïmplementeerd kan worden in de auto's. De procedure rond (en de uitvoering van) de terugroepactie wordt op korte termijn met de eigenaren van de betrokken voertuigen gedeeld. Zij ontvangen persoonlijk bericht. Toyota doet er alles aan om de kwaliteit van haar producten te waarborgen.
Merkt u dat uw gaspedaal afwijkend reageert?
In sommige gevallen kan de bestuurder merken dat het gaspedaal moeilijker is in te drukken of trager dan verwacht in de normale positie terugkeert. Maar het kan ook zijn dat het gaspedaal bij het intrappen of loslaten ruw of schokkerig aanvoelt. Neemt u in dat geval contact op met uw dichtstbijzijnde Toyota dealer of erkend reparateur.

De kans dat u nog niets heeft gemerkt is heel groot want het probleem is zeldzaam. Wij raden u aan te wachten op de brief die u van Toyota ontvangt over de procedure indien dit op uw voertuig van toepassing blijkt zijn.

Als u voor die tijd het idee hebt dat het gaspedaal niet meer naar behoren functioneert, kunt u contact opnemen met uw Toyota dealer of erkend reparateur.
Wat als het gaspedaal tijdens het rijden blijft hangen? Omdat elke situatie anders is, kunnen we daar geen eenduidig antwoord op geven. Wel hebben we een aantal tips.


* Voor handgeschakelde auto's: Druk het koppelingspedaal in, zet de

versnellingspook in zijn 'vrij', zet de auto vervolgens langs de kant van de weg stil en zet de motor uit.

* Voor auto's met een automatische transmissie, Multi Mode Transmission

of CVT: Zet de pook in Neutraal (N), zet de auto vervolgens langs de kant van de weg stil en zet de motor uit.

* Als u onmiddellijk wilt stoppen, kan dat door stevig en onafgebroken

kracht uit te oefenen op het rempedaal. Maak geen pompbewegingen met het rempedaal omdat daardoor de kracht van het rempedaal afneemt.
* Als u niet in staat bent om het voertuig in de 'N' of 'vrij' te

zetten, zet dan de motor uit. U kunt dan nog gewoon blijven sturen en remmen, maar dat zal dan wel zwaarder gaan dan u gewend bent.
* Als uw auto is uitgerust met een Start-Stop knop, houdt deze dan ten

minste drie seconden onafgebroken stevig ingedrukt om de motor uit te schakelen. Overigens zal hierdoor het stuurslot niet worden geactiveerd.

* Als uw auto is uitgerust met een conventioneel startslot, draai de

contactsleutel dan naar de ACC positie. Verwijder de sleutel onder geen beding uit het contactslot, omdat deze anders het stuurslot activeert. Heeft u nog verdere vragen?
Wanneer u vragen heeft die door bovenstaande informatie niet wordt beantwoord, kunt u contact opnemen met het Toyota Informatie Center. U kunt ons bereiken via het gratis telefoonnummer 0800-0369. Wij staan u graag te woord op werkdagen tussen 09.00 uur en 17.00 uur.