DAF Trucks PERSBERICHT VAN PACCAR Inc, GEDISTRIBUEERD DOOR DAF TRUCKS N.V.

PACCAR kondigt 71 jaar onafgebroken winst aan

Truckmarkt verbetert licht in zware recessie

29 januari, Bellevue, Washington. "PACCAR realiseerde voor het 71e opeenvolgende jaar nettowinst en rapporteerde in het vierde kwartaal verbeterde omzet- en nettowinstcijfers ten opzichte van het derde kwartaal van 2009", aldus Mark C. Pigott, chairman en chief executive officer. "PACCAR's resultaten over 2009 weerspiegelen de voordelen van de buitengewone kwaliteit van de producten en diensten van de onderneming, de geografische spreiding, de uitstekende after sales opbrengsten, de goede winsten uit de financiële dienstverlening en de leidende positie op het gebied van milieu. Ik ben erg trots op onze 15.000 medewerkers die prima resultaten hebben geleverd voor onze aandeelhouders en onze klanten, zeker gezien de zware recessie die onze industrie in 2009 heeft getroffen."

"Veel economieën in de wereld zitten nog middenin een uitdagende recessie. Consumenten sparen meer en verlagen hun uitgaven, wat op de lange termijn goed is voor de economie; het heeft in de afgelopen jaren echter geresulteerd in minder vrachtvervoer en een lagere vraag naar bedrijfsvoertuigen", aldus Pigott. "Veel landen worden geconfronteerd met hoge werkloosheidscijfers en veel aanjagers voor economische groei, zoals huizenbouw en autoproductie, zitten op een niveau dat de afgelopen 30 tot 50 jaar niet zo laag was. Het goede nieuws is dat PACCAR haar positie versterkt heeft als één van de meest toonaangevende technologieondernemingen in de automotive sector. PACCAR is één van de weinige ondernemingen in de branche die het afgelopen decennium jaarlijks nettowinst behaalde. Deze uitstekende prestatie resulteerde voor onze aandeelhouders in de afgelopen tien jaar in een gemiddeld rendement van 19,1% per jaar, vergeleken met een jaarlijks rendement van min 1 procent voor de S&P." PACCAR's rendement overtreft de S&P 500 cijfers over de afgelopen periodes van één, drie, vijf, tien en twintig jaar.

"PACCAR's uitstekende balans en sterke cashflow van $1,37 miljard in 2009 stelden de onderneming in staat te blijven investeren in projecten als de ontwikkeling van nieuwe dieselmotoren, de uitbreiding van het productprogramma en jaarlijkse efficiencyverbeteringen in de fabrieken van 5 - 7 procent. Ook droegen ze ertoe bij dat de onderneming in de sector het merendeel van de onderscheidingen op het gebied van kwaliteit in de wacht sleepte", merkte vice chairman Tom Plimpton op. "De sterke positie van PACCAR plaatst ons in een goede uitgangspositie wanneer de transportsector terugkeert naar een normale vraag van 225.000 - 250.000 voertuigen in de Verenigde Staten en Canada, alsook in Europa."

Netto omzet en winst
De nettowinst van PACCAR bedroeg in het vierde kwartaal van 2009 $46,1 miljoen ($0,13 per verwaterd aandeel), vergeleken met $113,1 miljoen ($0,31 per verwaterd aandeel) in het vierde kwartaal van 2008. De resultaten van het vierde kwartaal zijn inclusief een eenmalige belastingslast van $11,4 miljoen ($0,03 per verwaterd aandeel), vanwege een nieuwe Mexicaanse belastingwet die met terugwerkende kracht in december 2009 van kracht werd. De netto-omzet, inclusief de inkomsten uit financiële dienstverlening, bedroeg in het vierde kwartaal $2,24 miljard, vergeleken met $2,92 miljard in dezelfde periode van 2008.

De geconsolideerde netto-omzet, inclusief de inkomsten uit financiële dienstverlening, bedroeg over heel 2009 $8,09 miljard, tegenover $14,97 miljard in 2008. De nettowinst over heel 2009 bedroeg $111,9 miljoen ($0,31 per verwaterd aandeel), vergeleken met $1,02 miljard ($2,78 per verwaterd aandeel) in 2008. In 2009 werd een regulier dividend van $0,54 per aandeel vastgesteld. Sinds 1941 heeft PACCAR jaarlijks dividend uitgekeerd. In de afgelopen tien jaar steeg PACCAR's reguliere dividend met 240 procent.

Operationele hoogtepunten in 2009

* PACCAR leverde wereldwijd 61.000 voertuigen af.
* Kenworth Trucks won drie onderscheidingen binnen J.D. Power Class 8 klantentevredenheids-onderzoeken.
* Peterbilt Trucks won de J.D. Power Medium Duty klantentevredenheids-onderscheiding.
* PACCAR werd onderscheiden met de J.D. Power Founder Award voor haar toonaangevende positie op het gebied van kwaliteit in de afgelopen 25 jaar.
* DAF Trucks N.V. won in het Verenigd Koninkrijk voor de negende maal de titel 'Fleet Truck of the Year' van het tijdschrift 'Motor Transport'.
* Sinds 1997 implementeerde PACCAR 12.000 Six Sigma projecten.
* Het tijdschrift 'Seattle Business' kende Kenworth de 'Green Washington Manufacturing Award' toe.
* Het tijdschrift 'Information Week' zette PACCAR op de 68e plaats van haar 'IW500 innovation list', de hoogste notering voor een onderneming in de automotive sector.
* PACCAR werd onderscheiden met de '2009 First Place Implementation Award' door STAR (Standard for Technology in Automotive Retail).
* PACCAR Winch breidde haar distributienetwerk uit door het aanstellen van Kenworth- Peterbilt- en DAF-dealers.
* De 'Harvard Business Review' (januari 2010) erkende Chairman/CEO Mark Pigott als een van de 50 beste CEO's ter wereld, dankzij het uitstekende lange termijn aandeelhoudersrendement van de onderneming.

Financiële hoogtepunten, vierde kwartaal 2009

* Geconsolideerde omzet van $2,24 miljard.

* Nettowinst van $46,1 miljoen.

* Cash uit operationele activiteiten van $509,3 miljoen.
* Winst van Financial Services vóór belastingen van $35,6 miljoen.
* Onderdelenomzet van $497,6 miljoen.

* Algemene overheadkosten trucks- en parts divisies verminderd tot $93,4 miljoen.
* Liquide middelen van $2,06 miljard op 31 december 2009.

Financiële hoogtepunten, volledig jaar 2009

* Geconsolideerde omzet van $8,09 miljard.

* Nettowinst van $111,9 miljoen.

* Cash uit operationele activiteiten van $1,37 miljard.
* Winst van Financial Services vóór belastingen van $84,6 miljoen, bij een activawaarde van $8,4 miljard.
* S&P en Moody's herbevestigden PACCAR's kredietrating van AA-/A1.
* Investeringen ter waarde $127,7 miljoen.

* Uitgaven voor research en ontwikkeling van $199,2 miljoen.
* Pensioenbijdrages van $177 miljoen.

* Uitgifte van Medium Short Turn Notes (MTN) voor een bedrag van $1,3 miljard.
* Eigen vermogen van $5,10 miljard.

Mondiale truckmarkt
DAF's eersteklas voertuigen zijn in Europa toonaangevend op het gebied van kwaliteit en inruilwaarde. "De totale markt in de klasse boven 15 ton bedroeg in West en Centraal Europa in 2009 168.000 eenheden", aldus Aad Goudriaan, president directeur van DAF Trucks. "In 2009 realiseerde DAF in het zware segment een marktaandeel van 14,8%, het hoogste in de 81-jarige geschiedenis van de onderneming. Dit resultaat illustreert dat DAF goed op weg is naar haar doelstelling van 20% marktaandeel op de middellange termijn. De huidige, uitdagende economische omstandigheden zullen naar verwachting in 2010 voortduren, met een markt die voor voertuigen van 15 ton en meer, geschat wordt op 150.000 tot 180.000 eenheden."

Kenworth en Peterbilt realiseerden gezamenlijk een sterk marktaandeel van 25,1% in het zware segment van de markt in de Verenigde Staten en Canada. In het middelzware segment werd een record marktaandeel van 15,3% behaald. "De totale markt bedroeg in het zware segment in de Verenigde Staten en Canada het afgelopen jaar 108.000 voertuigen, vergeleken met 153.000 eenheden in 2008. Dat is een afspiegeling van de voortdurende economische zwakte, negatief beïnvloed door de hoge werkloosheid, het lagere aantal nieuwbouwprojecten en de lagere autoproductie", zei Dan Sobic, PACCAR executive vice president. "De winstgevendheid van onze klanten is gebaat bij de lagere brandstofprijzen en goede beschikbaarheid van chauffeurs, hoewel het aanbod aan vracht 10% lager is dan een jaar geleden. In het vierde kwartaal van 2009 werden de truckverkopen licht positief beïnvloed door een aantal voertuigen dat versneld werd aangeschaft vanwege de invoering van nieuwe emissiewetgeving in 2010. Naar verwachting zal het aantal verkopen in 2010 licht verbeteren als gevolg van het ouder worden van de vloot en enige algemene economische groei. De omvang van de markt voor zware trucks in de Verenigde Staten en Canada wordt voor 2010 geschat op 110.000 tot 140.000 eenheden."

Goede dealerprestaties wereldwijd
Een belangrijke bijdrage aan de uitstekende prestaties van PACCAR wordt geleverd door het sterke en winstgevende dealernetwerk met 1.900 locaties over de gehele wereld. In de Verenigde Staten en Canada groeide het dealernetwerk van Kenworth en Peterbilt naar een record van 551 locaties. Ondanks de mondiale recessie, hebben dealers van Kenworth, Peterbilt en DAF de afgelopen twee jaar meer dan $400 miljoen geïnvesteerd. De dealers voegden meer dan 85 locaties aan het netwerk toe, namen geavanceerde voorraadbeheersystemen in gebruik en realiseerden verdere verbeteringen op het gebied van klantenservices. "De leidende positie die de dealers van PACCAR innemen, is van grote waarde voor onze klanten en de mondiale transportsector", verduidelijkte Tom Plimpton, PACCAR vice chairman. "Een recordaantal van 1,5 miljoen PACCAR-voertuigen op de weg biedt de dealers van DAF, Kenworth en Peterbilt uitstekende omzetmogelijkheden op het gebied van onderdelen en services. Daarnaast beschikken zij over eersteklas voertuigprogramma's en een uitgebreide dienstverlening op het gebied van financiering en leasing."

Productontwikkeling en investeringen
PACCAR plant haar investeringen in 2010 bij een groeiende economie te verhogen. Voorzien zijn investeringen van $175 - $200 miljoen, naast uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling van $225 - $250 miljoen voor nieuwe producten en verdere verbeteringen in operationele efficiency. "Kenworth, Peterbilt en DAF investeren in nieuwe toonaangevende producten en diensten om hun klanten in staat te stellen winstgevende resultaten te blijven realiseren", zei Jim Cardillo, PACCAR president.

Belangrijke projecten die in 2009 werden afgerond zijn onder andere:
* De bouw van PACCAR's nieuwe motorenfabriek van wereldklasse in Columbus, Mississippi, werd in 2009 voltooid. Vanaf de zomer van 2010 zullen Peterbilt- en Kenworth-trucks beschikbaar zijn met PACCAR-motoren. Aanvankelijk worden deze geproduceerd bij DAF in Eindhoven, waarbij de eindassemblage in Mississippi plaatsvindt. De PACCAR MX-motoren bieden uitstekende prestaties, een hoge brandstofefficiency en een superieur rijgedrag. Kenworth- en Peterbilt-trucks met PACCAR-motor hebben binnen veldtests bij klanten meer dan 50 miljoen mijl afgelegd met uitstekende resultaten;
* PACCAR introduceerde innovatieve 'Technology Centers' in alle productiefaciliteiten van Kenworth, Peterbilt en DAF. Deze interactieve 'showrooms' belichten de vele vooruitstrevende technologieën die PACCAR toepast, alsook haar uitgebreide reeks aan innovatieve trucks, motoren en services. De 'Technology Centers' ontvingen meer dan 16.000 bezoekers;
* Kenworth breidde het leveringsprogramma uit met de introductie van twee buitengewoon veelzijdige voertuigen. De T440 biedt een uitstekende productiviteit en brandstofefficiency voor regionale distributie en specifieke inzetgebieden. De T470 is bij uitstek geschikt voor inzet als sneeuwschuiver, zand-, beton- of vuilniswagen of voor andere gemeentelijke toepassingen;
* Peterbilt introduceerde twee nieuwe zuinige voertuigen in de middelzware klasse. Het Model 337 is ideaal voor intensief distributieverkeer en voor het vervoer van dranken en levensmiddelen. Het Model 348 is bedoeld voor onder andere bouw, brandstofdistributie en afvalinzameling;
* Kenworth Mexicana introduceerde in de zware klasse het Model T460 voor specifieke toepassingen.

Toonaangevend in milieuzorg
"PACCAR heeft een leidende positie in de industrie op het gebied van de ontwikkeling van milieuvriendelijke technologieën", stelde Bob Christensen, PACCAR senior vice president. In 2009 werd Kenworth door de 'Environmental Protection Agency' (EPA) onderscheiden met de prestigieuze 'Clean Air Excellence Award'. Kenworth is de eerste truckfabrikant die de onderscheiding ontving, sinds deze in 2000 in het leven werd geroepen.

Andere hoogtepunten op het gebied van het milieu waren in 2009:
* Met de middelzware hybridetrucks van PACCAR kan een brandstofbesparing tot 30% worden bereikt. Kenworth leverde 300 hybridetrucks aan Coca Cola Enterprises;
* DAF recirculeert 30% van haar warmte-energie om de kosten voor het opwarmen van water te reduceren;
* Kenworth en Peterbilt breidden hun aanwezigheid in het segment van alternatieve aandrijflijnen uit door een partnerschap met Westport Innovations Inc aan te gaan voor de levering van voertuigen die op de gassen LNG en CNG rijden;
* Peterbilt introduceerde voor haar Model 320 vuilniswagens hybridetechnologie ter ondersteuning van het hydraulische systeem;
* Vele truckfabrieken van PACCAR in de Verenigde Staten en Europa hebben 'Zero waste to landfill' gerealiseerd, waarbij geen afvalstoffen meer gestort worden. Alle productiefaciliteiten van PACCAR hebben het ISO 14001 milieucertificaat.

Financial Services ondernemingen realiseren goede resultaten in moeilijke markten PACCAR Financial Services (PFS) heeft een portfolio van 143.000 trucks en trailers, met een totale activawaarde van $8,4 miljard. Hierbij inbegrepen is PACCAR Leasing, een toonaangevende full-service truckleasing onderneming in Noord-Amerika en Europa, met een vloot van meer dan 30.000 voertuigen.

De winst vóór belastingen bedroeg in het vierde kwartaal $35,6 miljoen, vergeleken met $45,4 miljoen in het laatste kwartaal van 2008. De omzet bedroeg in het vierde kwartaal $254,9 miljoen, vergeleken met $292,2 miljoen in hetzelfde kwartaal van 2008. Over het gehele jaar bedroeg de omzet $1,01 miljard, vergeleken met $1,26 miljard in 2008. De winst vóór belastingen bedroeg in 2009 $84,6 miljoen, vergeleken met $216,9 miljoen een jaar geleden. In 2009 werd de winst beïnvloed door lagere financieringsmarges (omzet minus rente en andere kosten) en een hoger aantal terugnames van trucks in Europa. "Het vierde kwartaal was voor PFS het meest winstgevende kwartaal van 2009. De financieringsmarges stegen en er waren minder voorzieningen voor kredietverliezen nodig", aldus Tim Henebry, president PACCAR Financial. "De financieringsmarges profiteerden van sterkere kredietmarkten en de prijzen voor gebruikte voertuigen beginnen in Noord Amerika en Europa te verbeteren. De reservering voor kredietverliezen bedroeg in het vierde kwartaal $23,7 miljoen, vergeleken met $26,6 miljoen in het derde kwartaal van 2009. Dit weerspiegelt een sterke vermindering van betaalachterstanden. De kredietverliezen dalen in de Verenigde Staten en Canada, vergeleken met de tweede helft van 2008. De Europese kredietverliezen zijn in de tweede helft van 2009 gedaald ten opzichte van de eerste helft."

"PACCAR's uitstekende balans, in combinatie met haar AA- kredietrating stelt PFS in staat om op competitieve wijze financiering aan te bieden aan Kenworth, Peterbilt en DAF-dealers en klanten in twintig landen op drie continenten, in een tijd waarin veel andere financieringsmaatschappijen de markt voor transportfinanciering verlaten hebben", aldus Ron Armstrong, PACCAR senior vice president. "Sterke kredietkwaliteit, goede marges en uitstekend portfoliomanagement zorgen voor een solide omzet." In de loop van 2009 heeft de liquiditeit van de kapitaalmarkten in Noord Amerika en Europa zich sterk verbeterd. PACCAR en PACCAR Financial plaatsten gedurende het jaar $1,3 miljard aan twee- drie- en vijfjaars leningen op de kapitaalmarkt. PACCAR had uitstekende toegang tot de kapitaalmarkt, dankzij haar consistente winstgevendheid, goede cashflow en sterke balans", voegde Armstrong toe. "PACCAR leent tegen uitstekende tarieven, wat onze klanten een concurrentievoordeel biedt."

PACCAR Inc. heeft wereldwijd een toonaangevende positie op het gebied van de ontwikkeling, productie en service van kwalitatief hoogwaardige lichte, middelzware en zware trucks onder de merknamen Kenworth, Peterbilt en DAF. De onderneming is ook actief op het gebied van financiële dienstverlening, informatietechnologie en de verkoop van onderdelen voor trucks.

De aandelen van PACCAR worden verhandeld op de Nasdaq Stock Market onder het symbool PCAR. De homepage van PACCAR kan worden gevonden onder www.paccar.com.

Dit bericht bevat 'toekomstgerichte' verklaringen zoals bedoeld in de Private Securities Litigation Reform Act. Deze verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management en zijn onderhevig aan onzekerheid en veranderende omstandigheden. Werkelijke resultaten kunnen vanwege meerdere factoren afwijken van de in deze verklaringen geschetste resultaten. Meer informatie over deze factoren staan vermeld in PACCAR's gedeponeerde stukken bij de Securities and Exchange Commission.


*) J.D. Power and Associates 2009 Heavy-Duty Truck Customer Satisfaction Studysm. Voor meer informatie: www.jdpower.com.

Foto: PACCAR motorenfabriek, Columbus, Mississippi. Foto: Kenworth T470




DAF Trucks