Ingezonden persbericht


Persbericht

Henk Blansjaar en Popel Coumou

Het zorgvuldig inkaderen van situaties en ruimte kenmerkt het oeuvre van de fotograaf Henk Blansjaar, net als het werk van de hedendaagse fotografe Popel Coumou. Enscenering vormt bij beide kunstenaars een middel om te komen tot een gestileerde omgeving die in perfectie is uitgedacht door de kunstenaar. De tentoonstelling opent op 31 januari en is te zien tot en met 7 maart 2010.

Spaarnestad-fotograaf Henk Blansjaar (1910-1981) behoorde in de jaren vijftig tot de topfotografen van de Panorama. De belangrijkste foto uit zijn oeuvre is opvallend genoeg een voor hem atypische nieuwsfoto: de befaamde foto van de watersnoodramp van 1953, waarvoor hij de Zilveren Camera prijs voor de Beste persfoto van het jaar ontving. Blansjaars specialisme lag echter in het regisseren en ensceneren van situaties om de perfecte foto te krijgen; zelden nam hij foto's spontaan. Met voorstelling, compositie, licht, kleur en kader precies uitgedacht, wist hij elke foto-opdracht te transformeren tot een beeld dat aan alle kanten klopte. Zijn foto's kenmerken zich door een strak uitgedachte, gestileerde composities en scherpe contrasten met een veelvuldig gebruik van diep zwart. Overduidelijk spreekt uit zijn werk, geregisseerd of spontaan, een verhaal, karakter of emotie.

De mens ontbreekt bijna altijd in de fotografie van Popel Coumou (1978, Velsen). Wel te zien is ruimte. In verstilde foto's toon Popel een spel tussen composities, licht, kleur en lijnen. Ze maakt tweedimensionale collages die door het gebruik van foto's papier, klei, stof en plastic en het toevoegen van licht driedimensionaal worden. Popel Coumou spitst zich toe op binnenruimtes waarbij de niet zichtbare, er naast gelegen ruimte grote invloed heeft op het beeld door het licht dat naar binnen valt, door een deuropening, of een raam. In sommige foto's benadrukken persoonlijke objecten in de ruimte de menselijke afwezigheid maar vormen wel sporen alsof de ruimte net door iemand verlaten is. De foto's zijn abstracte, maar herkenbare schilderachtige werken en balanceren op de grens tussen fotografie en schilderkunst.

Bij de tentoonstelling van Henk Blansjaar verschijnt ook een fotoboek: Schoon Schouwspel - het fotografisch oeuvre van Henk Blansjaar.