Ingezonden persbericht

Campagne Dubbel30: Doe je ding zet kinderen en ouders aan het denken over bewegen.

Bennekom, 4 februari 2010. De campagne 'Dubbel30: Doe je ding!' van het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) is een groot succes. In december 2009 was het van alle recente campagnes voor een gezonde leefstijl van kinderen, de meest bekende nieuwe campagne op tv en radio. De campagne heeft 93,7% van de kinderen bereikt en hiervan is 60% meer gaan nadenken over bewegen. Ook heeft de campagne ruim 90% van de ouders bereikt, waarvan een ruime meerderheid (57%) aangeeft meer na te denken over de beweging die hun kinderen dagelijks nodig hebben.

Stichting KidsVitaal, het platform dat kinderen van 7 tot 12 jaar wil bewegen tot een gezonde leefstijl, koos de bestaande NISB-beweegcampagne Dubbel30 uit om via radio, televisie en internet onder de aandacht te brengen. Voor de gezondheid van kinderen is het essentieel dat zij 60 minuten per dag bewegen: Dubbel30 dus. De groep jongeren is een belangrijke doelgroep voor NISB, de noodzaak onder de jeugd is namelijk erg hoog.

De campagne heeft er toe geleid dat 60% van de bereikte kinderen meer is gaan nadenken over bewegen, meer beweegideeën heeft gekregen en meer zin heeft om te gaan bewegen. Het merendeel van de ouders beoordeelt de campagne als positief. Ze waarderen de commercial vooral om de boodschap dat voldoende bewegen belangrijk is voor hun kinderen. Ook geven zij aan dat de campagne er vooral aan heeft bijgedragen dat ze meer zijn gaan nadenken over het beweeggedrag van hun kind.

NISB is erg tevreden over deze cijfers. Clémence Ross, directeur van het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen: "We zijn ontzettend blij met de resultaten van deze eerste campagne van KidsVitaal, maar ook met de prettige samenwerking met KidsVitaal en de radio- en televisiezenders die daarin zijn verenigd. Zo'n grootse campagne over gezonde leefstijl en bewegen voor kinderen is hard nodig, want slechts een kwart van de kinderen onder de 18 jaar beweegt 60 minuten per dag. Willen we dit percentage verhogen, dan moet het plezier in bewegen voorop staan. En dat spatte er vanaf, in het spotje. Kinderen en ouders hebben de boodschap opgepikt, nu doorpakken!"

Tweede campagne van KidsVitaal in de startblokken
Met de succesvolle campagne 'Dubbel30.nl: Doe je ding!' nog vers in het geheugen draait het campagneteam van KidsVitaal alweer warm voor de volgende campagne: 'Heel Nederland Fietst' van NISB en de Fietsersbond. Centraal in de campagne staat de oproep aan kinderen - en natuurlijk hun ouders- mee te doen aan de recordpoging op 31 maart van dit jaar om met 1 miljoen mensen tegelijk op de fiets te stappen. Heel Nederland Fietst is een landelijke campagne die er op is gericht mensen, en zeker ook kinderen, op de fiets te krijgen. Het thema 'plezier in beweging' zal ook dit keer weer centraal staan. De campagne wordt van 8 tot en met 31 maart ondersteund op televisie, radio en internet. Iedereen kan meedoen. Kijk op www.heelnederlandfietst.nl.

Noot voor de redactie,