FNV Bondgenoten

Bovag zet opleidingsfonds voor de branche op het spel

Het opleidings- en ontwikkelingsfonds voor de motorvoertuigen- en tweewielerbranche -OOMT- dreigt opgeheven te worden. De vakbonden hebben vandaag in een brief een dringend beroep op de Bovag gedaan om alsnog het cao principe-akkoord Metaal en Techniek voor de kleinmetaal te ondertekenen.

Hiermee kan de Bovag voorkomen dat het opleidingenfonds kopje onder gaat doordat een gat ontstaat in de financiën en de hele sector verzwakt.

Jan Berghuis, bestuurder van FNV Bondgenoten: "De opleidingskansen van ruim 90.000 medewerkers in de branche worden zo door de neus geboord. Juist tijdens deze economisch moeilijke tijden hebben we een crisisbestendig cao-pakket voorgelegd. Met daarin aantrekkelijke afspraken over crisisbestrijding, loonontwikkeling en opleidingen. In plaats van deze kans te grijpen om sterker uit de crisis te komen, laat Bovag de werknemers en de hele sector stikken."

De vakbonden hebben Bovag aangeboden om binnen de cao Metaal en Techniek enkele aanpassingen te doen. Bovag wil echter van de belangrijkste afspraken daarin af, waarmee de rechten van de werknemers ondermijnd worden.

Tussen Bovag en de andere werkgeversverenigingen aangesloten bij de FWM is een conflict ontstaan naar aanleiding van Bovags stugge opstelling in het cao-traject. De Bovag is door de koepel van werkgeversverenigingen Metaal en Techniek inmiddels uit de bestuursorganen van de sector gezet. De andere werknemersverenigingen in de branche zijn boos op Bovag, omdat ze de hele branche verzwakken met hun opstelling. Als OOMT wordt ontmanteld, valt ook de uitvoeringsorganisatie Innovam voor de opleidingen weg. Bij Innovam werken 280 mensen.

In de kleinmetaal werken ruim 400.000 werknemers bij ongeveer 34.000 bedrijven. Ongeveer 90.000 werknemers werken bij de Bovag garagebedrijven. Momenteel worden ledenvergaderingen gehouden om de leden van FNV Bondgenoten te informeren over de opstelling van Bovag en om te peilen hoe verder.