Gemeente Helmond

Citymarketing

CITYMARKETINGSTRATEGIE

HELMOND


1. Conclusie: huidige sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen

In een eerste stap van de citymarketingstrategie vond een uitgebreide analyse plaats van de huidige toestand of gebieden die een impact hebben op de profilering van de stad. Basis hiervoor vormden onderzoek van bestaande bronnen, groepsgesprekken met inwoners en de persoonlijke consultatie van een groot aantal betrokken actoren zoals gesprekspartners op ambtelijk niveau, uit de onderwijssector, culturele sector, alsook ondernemers en zelfstandigen.

Het is belangrijk om de grote hoeveelheid informatie die beschikbaar komt tijdens de analysefase, te redigeren tot een werkbaar geheel. Dit onderdeel behandelt de SWOT-analyse, waarbij wij een conclusie trekken naar de identiteit van Helmond volgens profiel en imago alsmede aandacht besteden aan de externe ontwikkelingen.

Algemeen kunnen wij stellen dat Helmond in de laatste decennia een ware transformatie heeft doorgemaakt. Van een armlastige en sociaal zwakke stad met veel economische en maatschappelijke problemen en een negatief zelfbeeld naar een meer zelfbewuste en bloeiende stad. Een stad met dynamiek, kansen voor inwoners en bedrijven, een stad die weer trots is op zichzelf. Een meer gedetailleerde analyse vindt u in de hiernavolgende punten.


1.1. Sterkte

§ Helmond woonstad/architectuur

Door de realisatie van spraakmakende nieuwbouwwijken zoals Dierdonk, Brandevoort en recentelijk Suytkade, zorgde Helmond voor vernieuwing en verbeterde kwaliteit binnen het woningaanbod. Dit heeft het imago van de stad aanzienlijk verbeterd en zorgde voor een groot aantal nieuwe inwoners. Helmond heeft binnen de regio een sterke positie als aangename, kwalitatieve woonstad.

§ Verenigingsstructuur

Helmond kent van oudsher een goed georganiseerde verenigingsstructuur. Voor tal van projecten in de sociaal maatschappelijke omgeving kan de stad terugvallen op veel vrijwilligers.

§ Doorzettingsvermogen

Ondernemers prijzen het doorzettingsvermogen van de Helmondse bevolking. Van oudsher is de stad een industriegemeente waar inzet en volharding worden gevraagd. Deze mentaliteit zit in de genen van de stad en wordt ook als zodanig door ondernemers herkend. De binding van de Helmonders met hun stad is sterk.

§ Goed ondernemersklimaat

Ondernemers in Helmond stellen dat de stad een goed ondernemersklimaat heeft. Vooral de korte en open lijnen met de gemeente worden als positief ervaren. De stad kent een grote mate van dynamiek, essentieel voor het laten uitgroeien van bedrijven en specifieke sectoren als automotive en food.

De klassering van Helmond als stad met het beste ondernemingsklimaat van Nederland onderstreepte deze kracht nog eens extra.

§ Positief imago binnen de regio

Door het verbeterde woningaanbod en de investeringen in architectuur en stedenbouw, en ook de herinrichting van het centrum, hebben de inwoners van Helmond en de regiobewoners een positief beeld van de stad. Ook de uitstraling van een aantal culturele voorzieningen werkt hieraan mee.


1.2. Zwakte

§ Onderwijsaanbod

Helmond kent slechts weinig vervolgopleidingen. Dit heeft tot gevolg dat kansrijke jongeren de stad verlaten om elders hun studie te gaan volgen. Dit impliceert dat hiermee een kansrijke en waardevolle inwonersgroep de stad verlaat.

§ Winkels/horeca/recreatietoerisme

Het winkelaanbod in de stad is weinig sprankelend en bestaat zoals in zoveel Nederlandse steden uit de gebruikelijke winkelketens. Daarnaast kunnen ondernemers in de detailhandel nog beter inspelen op de veranderende samenstelling van de Helmondse bevolking. Dit wil zeggen mensen met een beter gemiddeld inkomen en een hogere opleiding.

Het horeca-aanbod heeft de afgelopen vijf jaar aan diversiteit gewonnen. Er zijn echter nog steeds te weinig uitgaansmogelijkheden, met name voor jongeren.

Op recreatief gebied wordt een goed geoutilleerd zwembad gemist.

Helmond heeft geen toeristisch imago; het ontbreekt aan een must see-voorziening. De basisinfrastructuur voor vrijetijdsvoorzieningen is bovendien nog niet op orde. Deze sluit niet aan bij het niveau van een stad met op termijn 100.000 inwoners en een centrumfunctie in de omliggende regio.

§ Samenstelling/opbouw bevolking

Ondanks de nieuwe instroom van inwoners met een hoger opleidings- en inkomensniveau is de groep met een lage opleiding en met een laag inkomen in Helmond nog te groot. Zeker in verhouding tot vergelijkbare steden in de nabije omgeving, zoals
s Hertogenbosch, Tilburg en Venlo.

§ Nationaal imago

Binnen Nederland heeft Helmond nog steeds een betrekkelijk zwak imago. Men heeft geen beeld van de stad of er bestaan deels achterhaalde beelden. Bijvoorbeeld een verouderde industriestad met weinig historische bebouwing, werkloosheid en geen spraakmakende evenementen of attracties.

Bereikbaarheid

Helmond ligt niet direct aan een belangrijke snelweg. Hierdoor is de bereikbaarheid van de stad niet optimaal. Daarnaast is de ontsluiting binnen de stad zelfs per openbaar busvervoer niet ideaal. De vierendeling van het centrum door kanaal en Traverse maakt het tot een onsamenhangend geheel.

Helmond ligt daarentegen wel op een gunstige afstand van vier vliegvelden.


1.3. Kans

§ Automotive

Helmond heeft een duidelijke keuze gemaakt om de automotive industrie in de stad en regio verder te ontwikkelen. Met de al aanwezige bedrijven, en in het bijzonder TNO, maakt de stad in samenhang met de regio een goede kans om deze specifieke bedrijfstak in de toekomst verder uit te bouwen.

§ Food

Helmond kent al sinds het eind van de 19^e eeuw een sterke voedingsmiddelenin-dustrie. Het zit dus in het DNA van de stad.

Momenteel werken in deze sector 13.000 mensen. De gemeente wil daarom deze specifieke bedrijfstak verder laten groeien en naast automotive tot speerpunt van de Helmondse economie maken. Het is overigens zeker niet alleen een economisch speerpunt. In het kader van citymarketing kan dit element verder worden verbreed in bijvoorbeeld recreatieve zin (evenementen, bezoekerscentrum, exposities, enz.).

§ Synergie met Eindhoven/Brainport

Door zich samen met Eindhoven en omgeving als één regio te vermarkten, kan Helmond zich bovenregionaal positioneren. Er is hierbij sprake van een sterke complementariteit waarbij Helmond relevante voorzieningen aanbiedt binnen het Brainportgegeven wat een aanvulling kan zijn voor Eindhoven als centrum van de Brainportregio.

Helmond moet daarbij wel alert zijn op behoud en uitbouw van eigen basisvoorzieningen.

De Brainportregio vormt in dit kader, zowel landelijk als internationaal, een gebied met enorme potentie.

§ Regionaal uitgaan/winkelen/cultuur c.a.

Door de centrumfunctie en de succesvolle investeringen in het centrum kan Helmond een dominante rol vervullen op uitgaans- en winkelgebied in zijn directe omgeving. Sterk punt hierbij is ook de gemoedelijke sfeer, die Helmond in dit opzicht onderscheidend maakt van bijvoorbeeld het centrum van Eindhoven.

De typisch regiogebonden functie van Helmond biedt veel perspectief, ook in cultureel opzicht.

§ Industrieel erfgoed- en architectuurtoerisme

Helmond kent nog een aantal goed bewaarde iconen, herinnerend aan een boeiend industrieel verleden. Door zorgvuldige restauratie van, en het geven van nieuwe functies aan deze gebouwen, kan Helmond inspelen op een landelijke trend. Industrieel erfgoedtoerisme voorziet in een vraag en wordt in steden als Rotterdam, Den Bosch en Leerdam al succesvol ingevuld. Ook voor Helmond als stad en voor de eigen inwoners is de ontwikkeling van deze tak van toerisme belangrijk. Het laat zien waar Helmond vandaan komt, het toont het verhaal van de stad en legt een positieve band tussen verleden en toekomst.

De spraakmakende architectuur kan ook in toeristisch opzicht meer worden ingezet. Door middel van toeristisch gerichte recreatievaart kan de cultuurhistorische betekenis van het kanaal worden herwonnen. Bijkomend wensen wij ook het project Vliscomuseum te vermelden.

§ Toepasbaar onderwijs

Met de ontwikkeling van de Groene Campus creëert Helmond opleidingsmogelijkheden voor de bedrijfstak food. Hiermee kan de stad, in de nabije toekomst, voorzien in het leveren van gespecialiseerde arbeid uit de eigen bevolking.

Specifieke opleidingen voor de sector automotive, zoals onlangs gestart, zijn een kans om ook binnen deze industrie de verbindingen te leggen tussen kansrijke jongeren en een belangrijke sector voor de toekomst.


1.4. Bedreiging

§ Beperkte opleidingsmogelijkheden

Ondanks de ontwikkeling van toepasbaar onderwijs kent Helmond weinig opleidingsmogelijkheden op MBO- en HBO-niveau. Daardoor vertrekken veel kansrijke jongeren uit de stad om hun opleiding elders te vervolgen.

§ Relatief laag opgeleide bevolking

Nog steeds kent Helmond een relatief laag opgeleide bevolking. Dit is een bedreiging voor de vernieuwende industrie die vraagt om gespecialiseerde en goed opgeleide medewerkers.

§ Gebrek aan ruimte (bedrijfsruimte en woningen)

Helmond heeft in de nabije toekomst weinig mogelijkheden voor de bouw van nieuwe wijken en industriegebieden.

§ Betrokkenheid nieuwe inwoners

Er is nog te weinig betrokkenheid van de nieuwe inwoners binnen Helmond. Het leven in de eigen wijk staat voorop en ook is men vaak gericht op Eindhoven.


2. Toekomstvisie met betrekking tot citymarketing

De visie drukt de ambitie uit waar Helmond inzake citymarketing naartoe wil werken op lange termijn.

Deze visievorming is belangrijk, omdat het een referentiekader vormt voor huidige en toekomstige beslissingen. Beslissingen moeten worden afgewogen ten opzichte van dit kader. Dit moet als gevolg hebben dat acties die binnen deze visie passen, positief beoordeeld kunnen worden. Acties die niet passen binnen dit kader, krijgen een lagere prioriteit. Op deze manier slaagt men erin om op een consistente wijze vitale keuzes te maken op lange termijn.

Een duidelijke visie op de citymarketing van Helmond komt voort uit de vraag wat de stad wil betekenen op lange termijn. De visie wordt opgebouwd vanuit een beredeneerde ambitie aan de hand van de hierna besproken aandachtspunten.

Deze aandachtspunten maken onderdeel uit van het globale doel van citymarketing voor Helmond met name het:

§ krijgen van een merkpositie, een plaats, een positie binnen de regio, de provincie, de Euregio Benelux Middengebied of verder;

§ versterken van een duurzaam woon-, werk- en leefklimaat voor alle doelgroepen;

§ bevorderen en ondersteunen van de verdere economische, ruimtelijk-fysieke en so-ciaal-culturele ontwikkeling voor de eigen inwoners en ondernemers.


2.1. Tot welke doelgroepen willen wij ons richten?

Helmond vervult geen bovenregionale functie, maar heeft de potentie om krachtig te gaan opereren binnen zijn direct omliggende regio. Vandaar de keuze als regiocentrum van dit gebied.

Dit wil niet zeggen dat onderdelen van de citymarketing niet bovenregionaal kunnen aanslaan. De communicatie richt zich echter in eerste instantie op de regionale bevolking en op het regionale bedrijfsleven.

Uitzonderingen zijn de bedrijven die gespecialiseerd zijn in automotive en food en in aanmerking komen voor vestiging in Helmond. Daarnaast kan de doelgroep toeristen/bezoekers door middel van niches ook bovenregionaal worden aangesproken. Vooral de culturele instellingen hebben hierbij een wezenlijke taak. Alsmede een marktgericht en breed gedragen toeristisch onthaal in de stad.


2.2. Wat wil Helmond voor deze doelgroepen betekenen? Welke dragers en kernwaarden dienen gedefinieerd te worden? Welke persoonlijkheid wordt geprofileerd?

In dit onderdeel onderschrijven wij de structurele beginselen voor de profilering van de stad op lange termijn. Kernwaarden in een visie zijn de drijfveren waarmee een stad zich wenst te identificeren, waarmee de stad waarde creëert voor de doelgroepen op lange termijn.

Voor Helmond worden volgende kernwoorden en -waarden gedefinieerd:

Helmond

Dynamiek en doorzettingsvermogen

Kernwaarden: dynamische centrumstad, hardwerkend, overwint tegenslagen, transformatie, in beweging

Vooruitstrevend

Kernwaarden: rijke toekomst, innovatie, Brainport, automotive/food, spraakmakende architectuur

Boeiende geschiedenis

Kernwaarden: industriële geschiedenis, het kasteel, erfgoedtoerisme

Goed wonen

Kernwaarden: groene woonomgeving, gezelligheid, evenementen, sportief, sfeer en samenhang, scholing, veiligheid

Specifiek zal gewerkt worden volgens een positionering in twee sporen:

§ Spoor 1: aantrekkelijke en sfeervolle centrumstad van de directe omgeving, waar het goed wonen, werken en vertoeven is.

§ Spoor 2: een kernlocatie in de internationale kennisregio Zuidoost-Brabant (Brainport).


2.3. Welke onderscheidende speerpunten binnen de profilering van Helmond dienen daadwerkelijk toegepast te worden?

Als eenmaal de doelgroepen en kernwaarden of centrale lading zijn bepaald, wordt tegelijk gefocust op speerpunten. Hiermee wordt een te algemene of neutrale opstelling voorkomen. Met andere woorden, onderschrijven wij hier de specifieke strategische citymarketingprojecten op middellange termijn die de profilering van de stad mede moeten ondersteunen:

§ automotive en food met spin-off (bijvoorbeeld vakmanschap/scholing);

§ centrumstad van de directe omgeving voor winkelen, uitgaan en cultuur;

§ industrieel erfgoed- en architectuurtoerisme;

§ Brainport ofwel samenwerking met Eindhoven.


2.4. Kritische succesfactoren

De confrontatie van de visie op de toekomst met de huidige identiteit resulterend uit de SWOT-analyse, leidt tot het benoemen van kritische succesfactoren. Met andere woorden, brengen wij de vraag wat wil de stad zijn? in overeenstemming met kan de stad dat ook waarmaken?

Belangrijke kritische succesfactoren om dit te realiseren, zijn:

§ professionele uitbouw van een citymarketingorganisatie waarbij ook aandacht wordt besteed aan een beleidsondersteunend monitoringsysteem;

§ vastleggen van het merk- en communicatieplatform;

§ ontwikkeling van het product: men moet binnen een stad kunnen waarmaken wat wordt beloofd. Het is daarom essentieel aandacht te besteden aan strategische citymarketingprojecten;

§ professionele uitbouw van de vermarkting: het merk Helmond moet op een structurele, gecoördineerde en strategische manier vermarkt worden.

Als vervolg op de kritische succesfactoren worden overeenkomstige strategische doelstellingen afgeleid, met een activiteitenplan rond citymarketing voor Helmond als gevolg.