Ferrero's Kinder Maxi: glas melk verhult stevige caloriebom


AMSTERDAM, 20100206 -- Op de verpakking van Ferrero's Kinder Maxi prijkt een glas melk. Echter, echte melk bevat deze reep niet! De melk die Ferrero belooft, is in werkelijkheid melkpoeder. Zo blijkt uit onderzoek van foodwatch. Dit onderzoek toont ook aan dat er meer dan 85 procent suiker en vet in één enkele reep zit. Daarnaast claimt Ferrero dat het geen reclame-uitingen heeft voor kinderen onder de 10 jaar. Dit spreekt foodwatch tegen. Waarom dan de naam "Kinder Maxi" en de kinderactiviteiten op de website? foodwatch vindt dat Ferrero eerlijk en duidelijk zou moeten zijn naar de consumenten over zijn producten en bedoelingen.

Naast de suggestieve verpakking met het glas melk, misleidt Ferrero de consument ook enigszins met de berekening van de calorieën. Deze berekening is gebaseerd op cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO); hét adviesorgaan op het gebied van de hoeveelheden calorieën die een mens per dag tot zich moet nemen (GDA). Ferrero geeft op de verpakking aan dat Kinder Maxi speciaal bedoeld is voor kinderen, maar in de GDA-berekening gaan zij opeens uit van een volwassene. Eén doos van 11 reepjes Kinder Maxi bevat maar liefst 77 procent van de dagelijks geadviseerde calorieën voor kinderen volgens de WHO.

"Kinder Maxi is een caloriebom, die weinig met een glas melk te maken heeft. Net zo min als Ferrero's marketingpraatje raakvlak heeft met hun daadwerkelijke bedoelingen," zegt Bart van Opzeeland, directeur van foodwatch. "Dit soort manipulatie en misleiding door de levensmiddelenindustrie is normaal geworden en mag ook nog eens volgens de wet. Levensmiddelen horen te zijn wat ze beloven en het etiket hiervan moet complete, heldere en eerlijke informatie bevatten.''

foodwatch vindt dat de industrie zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Zij moet duidelijk en eerlijk gaan communiceren over levensmiddelen. Daarnaast moet de wetgeving worden aangepast zodat dit soort praktijken niet meer mogen. Tot die tijd zal foodwatch samen met de consument strijden en misstanden aan de kaak blijven stellen. Consumenten kunnen Ferrero via de website www.foodwatch.nl een mail sturen met daarin de oproep om voortaan eerlijk en transparant te zijn over de echte samenstelling van de Kinder Maxi.