Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap


2009Z24835

Vragen van de leden Depla en Dijsselbloem (beiden PvdA) aan de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, mw. Van Bijsterveldt-Vliegenthart, en de minister voor Wonen, Wijken en Integratie over de gevolgen van het verliezen van de aanbesteding voor inburgering in Rotterdam voor de Rotterdamse ROC's. (Ingezonden 17 december 2009)


1
Is het waar dat praktisch alle offertes van het ROC Zadkine1 voor het uitvoeren van inburgeringcursussen en educatieactiviteiten in de gemeente Rotterdam niet gehonoreerd zijn?

Ja, volgens de gemeente Rotterdam is dit voor het uitvoeren van het overgrote deel van de inburgeringsactiviteiten waar. ROC Zadkine heeft 8% van het totale volume van de aanbesteding gegund gekregen.


2
Is het waar dat ook nauwelijks of geen van de offertes van het ROC Albeda voor het uitvoeren van inburgeringcursussen en educatieactiviteiten in de gemeente Rotterdam gehonoreerd zijn?

Ja, volgens de gemeente Rotterdam is dit voor het uitvoeren van het overgrote deel van de inburgeringsactiviteiten waar. ROC Albeda heeft 12% van het totale volume van de aanbesteding gegund gekregen.


3
Hoeveel arbeidsplaatsen gaan hierdoor verloren?

Zie antwoord onder vraag 4.


4
Welke kosten brengt dat nog meer met zich mee? Wat betekent dit voor de financiële continuïteit van beide ROC's, zeker voor het Albeda dat financieel een moeilijke periode doormaakt? En welke consequenties heeft dit voor de overige activiteiten van het ROC bijvoorbeeld op het gebied van opleiden van mbo-1-studenten?

Het is nu nog onduidelijk wat de personele en financiële gevolgen voor de ROC's uiteindelijk zullen zijn. Eventuele consequenties voor de continuïteit en het aanbod van de instellingen zijn dus ook onduidelijk. Op dit moment zijn de gemeente en de betrokken ROC's nog in gesprek over de gevolgen.

ROC Albeda schat in totaal 30 fte's in 2010 en 32 fte's in 2011 te verliezen vanwege het niet gegund krijgen van het overgrote deel van de aanbesteding voor inburgeringsactiviteiten. ROC Zadkine verwacht 40 fte's in 2010 en 50 fte's in 2011 te verliezen vanwege het niet gegund krijgen van het overgrote deel van de aanbesteding voor inburgeringsactiviteiten. Indien het ondersteunend personeel bij ROC Zadkine wordt meegeteld dan ligt het totaal aantal fte's bij ROC Zadkine circa 30% hoger.

De gemeente Rotterdam heeft ter bestrijding van taalachterstanden bij MBO-deelnemers onderhands een opdracht voor uitvoering van de taalkennisvoorziening in het MBO aan beide ROC's gegund. In totaal is hiervoor in 2010 circa 3 mln. beschikbaar (waardoor circa 40 fte's kunnen worden gecompenseerd).

Verder geeft de gemeente Rotterdam aan vanaf 2010 jaarlijks meer trajecten inburgering dan voorheen (6.000 in plaats van 5.000) in te kopen en per traject ook meer uren in te kopen. Op macroniveau bezien zal in de regio Rotterdam op het gebied van inburgering het aantal arbeidsplaatsen minimaal gelijk blijven. De gemeente Rotterdam geeft aan, voor zover het binnen de mogelijkheden ligt, het overstappen van personeel van de ROC's naar andere aanbieders te bevorderen.


1 ROC: Regionaal opleidingscentrum

1





Wellicht kan de gemeente Rotterdam de ROC's helpen om de gevolgen zo veel mogelijk te beperken. Overigens ga ik ervan uit dat ROC's, ook die in Rotterdam, in de afgelopen jaren reeds hebben geanticipeerd op de invoering van marktwerking bij inburgering en op de mogelijkheid dat gemeenten inburgeringvoorzieningen (deels) bij andere aanbieders zouden inkopen.


5
Wettelijk is dit najaar vastgelegd dat een gemeente het bedrag dat voor educatie vanuit de Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB) beschikbaar is bij de ROC's dienen te besteden; is daar in de Rotterdamse situatie aan voldaan? Zo nee, wat gaat u daar aan doen?

De gemeente Rotterdam en de ROC's Albeda en Zadkine geven aan dat aan deze verplichting is voldaan.


6
Wanneer wordt de Kamer geïnformeerd over de uitvoering van de motie Dijsselbloem/Biskop2 om met voorstellen voor flankerend beleid voor de waarborg van de kwaliteit van educatie te komen?

Op zijn vroegst kan in het najaar 2010 meer duidelijkheid gegeven worden over het flankerend beleid voor kwaliteitsborging binnen de educatie na invoering van de marktwerking in 2013.


7
Hadden beide Rotterdamse ROC's meer kans gehad om de aanbesteding te winnen als er wettelijke waarborgen waren geweest voor de kwaliteit van inburgering, door bevoegdheidseisen voor docenten en publiek toezicht op de kwaliteit van het inburgeringsonderwijs, zoals gevraagd in de motie Dijsselbloem c.s.?3

De aanbestedingsprocedures vloeien voort uit het gemeentelijk aanbestedingsbeleid. Iedere gemeente is vrij in het opstellen van de selectie- en gunningscriteria. In welke mate prijs en kwaliteit (en andere criteria) meewegen is per gemeente en vaak ook per opdracht verschillend. De gemeente Rotterdam geeft aan dat alle taalaanbieders beschikken over het Keurmerk Inburgering. Ook aan de docenten die de trajecten uitvoeren heeft de gemeente kwaliteitseisen gesteld waarbij aan alle taalaanbieders (particulier of ROC) dezelfde kwaliteitseisen zijn gesteld. Docenten dienen te beschikken over:

- minimaal een tweede graad onderwijsbevoegdheid;
- een uitstekende beheersing van de Nederlandse taal;
- docenten NT2 dienen bovendien te beschikken over een NT2 kwalificatie van de beroepsvereniging NT2.
Als een docent NT2 niet over de kwalificatie van de beroepsvereniging NT2 beschikt, dan dient de docent uiterlijk binnen 6 maanden na het starten met lesgeven in het kader van deze aanbesteding te beginnen met de opleiding voor het behalen van het certificaat `competent docent NT2' van de beroepsvereniging van docenten NT2.


8
Is het waar dat bij de gevolgde aanbestedingsprocedures de kwaliteit van de cursussen en de uitvoering ervan veel minder meewegen dan de prijs?

Nee, de gemeente Rotterdam geeft aan dat dit niet waar is. Bij de aanbesteding voor trajecten Taal en participatie is grote nadruk gelegd op de kwaliteit van de cursussen. De bestekken zijn in eerste instantie beoordeeld op kwaliteit. Om de kwaliteit te waarborgen moest door de aanbieders eerst een kwaliteitsdrempel worden behaald. Pas na het voldoen aan deze eisen speelde bij de gunning kwaliteit voor 60% procent en prijs voor 40% in de Rotterdamse aanbesteding Taal en participatie mee.


9


2 Kamerstuk 32 146, nr. 9

3 Kamerstuk 32 123 XVIII, nr. 38

2




Voor ROC's geldt als eis dat docenten hbo-niveau moeten hebben en daarnaast een onderwijsbevoegdheid voor het geven van Nederlands als tweede taal (NT2); hoe is dit geregeld bij particuliere aanbieders?

De WEB is niet van toepassing op inburgering. De eisen die gesteld worden aan docenten werkzaam in het beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie die in de WEB zijn opgenomen zijn niet van toepassing op inburgeringsdocenten. In de Wet Inburgering worden geen eisen gesteld aan inburgeringsdocenten, maar zijn de eindtermen van het inburgeringsexamen vastgelegd. De opdrachtgever kan zo zelf eisen stellen aan de aanbieder van inburgeringsonderwijs. Zo kan hij besluiten om alleen contracten af te sluiten met aanbieders die het Keurmerk inburgering hebben. In dit keurmerk wordt onder meer als eis gesteld dat de taalaanbieder de kwaliteit van de docent kan aantonen. Het is aan de auditcommissie van het Keurmerk om dit te toetsen en daaraan consequenties te verbinden (zie verder het antwoord op vraag 7).


3