Ingezonden persbericht


8 februari 2010

Stadsdeel werkt met marktkooplieden aan positionering Albert Cuyp

De Albert Cuypmarkt moet qua aanbod en inrichting aantrekkelijker worden. Stadsdeel Oud-Zuid heeft daartoe een plan voor het verbeteren van de Albert Cuypmarkt en ter stimulering van de economische ontwikkelingen de markt: het Ontwikkelingsplan Albert Cuyp (OPAC). Het stadsdeel ondersteunt de markt bij het uitvoeren van het OPAC en stelt een tweejarige subsidie van 60.000 euro ter beschikking aan een nieuw op te richten, onafhankelijke stichting, De stichting gaat zich bezig houden met het uitwerken van de voorstellen uit het OPAC .

Marketingmanagement essentieel
Het OPAC is tot stand gekomen op initiatief van het stadsdeel na verschillende onderzoeken en in overleg met de marktkooplieden. In het OPAC staat een aantal aanbevelingen waarbij marketingmanagement essentieel is om de markt helder en onderscheidend te positioneren. Enkele aanbevelingen:

- Langere openingstijden, zondagsopeningen en een andere opstelling van de marktkramen.
- Steeds meer kramen worden gebruikt als etalagekraam voor de achterliggende winkels. Een oplossing zou kunnen zijn de kramen in het midden van de straat op te stellen, om zo de winkels van de marktkramen te scheiden. De nieuw aan te stellen marketingmanager moet ervoor zorgen dat de markt in de toekomst succesvol kan blijven. Het operationele beheer blijft, net als nu, in handen van het stadsdeel.

Stadsdeelwethouder Eddy Linthorst: "Met de markt gaat het gelukkig de goede kant op, de bezoekersaantallen stijgen weer. De marketingmanager, die het stadsdeel de komende twee jaar betaalt, zorgt ervoor dat de Albert Cuyp stevig op de kaart blijft. Dat kan alleen met de marktkooplieden die het uiteindelijk zelf moeten gaan waarmaken. En dan wordt de Albert Cuyp misschien wel de grootste speciaalzaak voor versproducten van Nederland."