Colo, vereniging kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven


INNOVAM ROEPT BRANCHE OP IN ONDERWIJS TE BLIJVEN
INVESTEREN
Leerlingenaantal mobiliteitsbranche
daalt 20% sinds 2005

Door de aanhoudende daling van nieuwe leerlingen stromen de komende jaren minder gediplomeerde werknemers de
mobiliteitsbranche in. Het aantal leerlingen daalt al sinds het schooljaar 2005-2006 en is dit schooljaar 20% lager dan het aantal in 2005. Hierdoor dreigt een personeelstekort wanneer de markt weer aantrekt. Kennis- en opleidingscentrum Innovam roept de branche op te blijven samenwerken en investeren in nieuwe aanwas.

In het schooljaar 2009/2010 volgen 14.431 leerlingen een opleiding voor een baan in de mobiliteitsbranche, zo blijkt uit de laatste telling die Innovam jaarlijks uitvoert in opdracht van het ministerie van OCW. Dat is een daling van 5,3 procent ten opzichte van vorig schooljaar. Het aantal leerlingen daalt al sinds het schooljaar 2005-2006. Het aantal BBL'ers (4 dagen werken, 1 dag naar school) is met 9,3 procent afgenomen ten opzichte van vorig schooljaar. Doordat veel BBL'ers geen leerbedrijf konden vinden, is het aantal leerlingen dat fulltime naar school gaat en praktijkervaring opdoet met stages (BOL-leerlingen) juist iets toegenomen.

Twintig procent daling
Sinds het hoogtepunt in 2005 is het aantal leerlingen met bijna twintig procent gedaald. De daling van het aantal leerlingen in het lopende schooljaar, en met name het aantal BBL'ers, kan waarschijnlijk worden toegeschreven aan de economische crisis. In tegenstelling tot veel technische opleidingen, die al jaren kampen met een sterke terugloop, bleef de mobiliteitsbranche lang populair. Nu loopt het aantal leerlingen echter snel terug. Tussen de verschillende deelbranches en verschillende opleidingen doen zich grote verschillen voor. De tweewielerbranche doet het nog steeds goed, terwijl de leerlingenaantallen in de personenwagen- en truckbranche vooral teruglopen op niveau 1, 2 en 3.

Schepje bovenop
In een reactie wijst Innovam op de impact die het teruglopende leerlingenaantal straks heeft op de branche. "Op korte termijn merken de bedrijven in onze branche hier nog niet zo veel van, zeker nu de recessie vorig jaar ook in onze sector heeft toegeslagen. Maar dit verandert als de economie weer aantrekt en veel oudere medewerkers met pensioen gaan", aldus Leo Fransen, algemeen directeur van Innovam. "Innovam en stichting OOMT hebben de afgelopen jaren veel gedaan om het




leerlingenaantal op peil te houden door middel van voorlichting en wervingscampagnes voor verschillende deelbranches. Dat is blijkbaar niet genoeg geweest. We zullen er de komende jaren een schepje bovenop moeten doen. Innovam kan dat niet alleen. We hebben de ondernemers, de medewerkers en hun organisaties daar hard bij nodig."

Juist nu investeren
Innovam betreurt het dat BOVAG en vakbonden het juist nu niet met elkaar eens kunnen worden in de CAO-onderhandelingen en dat ook stichting OOMT daarbij in het geding is. "Wij zijn geen partij in de CAO- onderhandelingen en dat moet ook zo blijven. Maar vanuit onze verantwoordelijkheid als opleidingsinstituut voor de mobiliteitsbranche moeten we alle betrokken partijen wel waarschuwen voor de gevolgen als de activiteiten van stichting OOMT worden verminderd of zelfs worden stopgezet. We hebben de afgelopen 25 jaar met elkaar een onderwijsinfrastructuur opgebouwd waar andere sectoren en andere landen jaloers op zijn. Die infrastructuur hebben we hard nodig om jongeren voor het vak van autotechnicus, trucktechnicus of tweewielertechnicus te blijven interesseren. Nu niet meer met elkaar investeren in onderwijs, zou desastreus zijn", aldus Fransen.

Nieuwegein, 5 februari 2010


Noot voor de redactie,