Gemeente Stadskanaal

De gemeenten Stadskanaal en Vlagtwedde gaan de dienstverlening optimaliseren. Het gemeentebestuur van Stadskanaal heeft de visie op dienstverlening 2009-2015 vastgesteld, net als het plan om dit jaar forse stappen te zetten bij de uitvoering van het Nationaal Uitvoerings Programma (NUP).

Samenwerking gemeenten

De beide gemeenten werken al langer samen binnen allerlei projecten van het NUP. Hierbij gaat het vooral om het verbeteren en vergemakkelijken van de digitale dienstverlening richting inwoners en ondernemers. Ook gaan de gemeenten meer producten en diensten digitaal beschikbaar stellen. Dat betekent meer gemak en efficiency voor zowel de gemeenten als voor hun inwoners.

Ambitie om 80% van de dienstverlening digitaal te doen

Stadskanaal en Vlagtwedde doen dit in de wetenschap dat de gemeenten in 2015 de centrale poort zijn voor de gehele overheid. Dit heeft in de komende jaren ook gevolgen voor de inzet en het gebruik van de dienstverleningskanalen balie, post, telefoon en mailverkeer. De ambitie van Stadskanaal en Vlagtwedde is om binnen vijf jaar 80% van de dienstverlening digitaal te laten gebeuren.

Website

Nog dit jaar gaan de samenwerkende gemeenten een gezamenlijke website bouwen, waarmee inwoners alvast veel digitale producten en diensten kunnen aanvragen en gebruiken. Vanaf volgend jaar gebruiken Stadskanaal en Vlagtwedde dezelfde hard- en software voor alle basissystemen. In de twee gemeenten worden bovendien servicenormen vastgesteld, waarmee de kwaliteit van dienstverlening wordt vastgesteld en getoetst.

* 8 februari 2010