Gemeente Eindhoven


* Collegebesluiten vergadering 2 februari 2010

08-02-2010

Collegebesluiten vergadering 2 februari 2010

Publicatiedatum: 08-02-2010
Collegebesluiten vergadering 2 februari 2010

Visie Koninginnedag 2010: een breed en kleurrijk volksfeest (MM)

De gemeente Eindhoven gaat sturing geven aan Koninginnedag. Afgelopen jaren is de feestdag in de binnenstad gericht geweest op Dance. In de visie op Koninginnedag staat dat het een feest is voor alle Eindhovenaren, een breed en kleurrijk volksfeest, waarbij meerdere doelgroepen het aantrekkelijk vinden om de binnenstad te bezoeken en niet alleen dance-liefhebbers. Er komt sturing op het aanbod op drie thema's: Familie (in De Bergen e.o.), Dance (op afgesloten terreinen als vb. Beursgebouw) en Pop (Markt, Stratumseind). Ook wordt een Stuurgroep Koninginnedag 2010 ingesteld die toeziet op vraagstukken rondom openbare orde en veiligheid in de stad op deze dag.

Eindhoven krijgt cliëntenraad voor dak- en thuislozen (HMD)

In Eindhoven bekommeren veel mensen en organisaties zich om een grote groep mensen die dak- en of thuisloos zijn. Dit gebeurt steeds meer gezamenlijk, onder de (gemeentelijke) regie van het Stedelijk Kompas. Om ook de mensen waar het om gaat zelf betrokken en verantwoordelijk te laten zijn voor de zorg en aanpak in de stad, wordt een cliëntenraad in het leven geroepen. Dit was één van de aanbevelingen uit de hoorzitting Maatschappelijke Opvang, die de gemeenteraad najaar 2009 organiseerde. Voor het realiseren van de cliëntenraad stelt de gemeente in 2010 78.000 euro subsidie beschikbaar.

Evaluatie Programma Milieu 2006 - 2009; verkenning Milieu ambities 2010 - 2013.? (EvM)

De raad heeft in 2005 de Milieuvisie vastgesteld: hoe willen we dat de stad er in 2030 qua leefbaarheid uitziet en hoe kunnen we daar aan bijdragen? De visie gaat uit van vierjaarlijkse milieuprogramma's. Het programma voor de 1e periode 2006-2009 is afgelopen en geëvalueerd: veel is gerealiseerd, maar ook is een aantal doelstellingen niet bereikt. Aandachtspunten zijn:
De inzet van milieu-instrumenten per milieuthema is verschillend. Milieudoelstellingen die wettelijk verplicht zijn, worden anders gerealiseerd (handhaving) dan milieuthema's die op eigen initiatief worden uitgevoerd (communicatie en informatie). Met name de grafische weergave kan beter.
Borging van milieu besluiten in de gemeentelijke processen verloopt moeizaam. Het leggen van verbindingen met programma's van buiten de sector vergt verbetering.

Het is van belang duidelijk te maken hoe Milieu en andere programma's bijdragen aan duurzame ontwikkeling van de stad. Het is nodig het containerbegrip duurzaamheid hanteerbaar uit te werken. Voor de periode 2010 - 2013 is geen nieuw programma gemaakt; dit is zaak van het nieuwe college. Wel is een verkenning uitgevoerd naar de Milieu ambities voor deze periode, rekening houdend met (een inschatting van) de huidige wensen van de raad. De thema's zijn geplaatst in de context van duurzame ontwikkeling. De verkenning toont waar en welke nieuwe accenten het huidige college kan leggen. Hierbij gaat de aandacht uit naar:

* hoe duurzame ontwikkeling van de stad concreet uitwerking kan krijgen.

* waar nieuwe accenten gelegd kunnen worden,
* waar noodzakelijke verbindingen (integratie) gelegd kunnen worden.

Evaluatie subsidieregeling stadsdeelgericht werken en waardebonnensysteem bewonersinitiatieven

De gemeente Eindhoven heeft twee regelingen om burgerparticipatie te bevorderen op het terrein van de eigen woon- en leefomgeving geëvalueerd: de subsidiëring stadsdeelgericht werken (vastgesteld in januari 2008) en het waardebonnensysteem bewonersinitiatieven. Het waardebonnensysteem legt de beslissingsbevoegdheid over bewonersinitiatieven in handen van de bewoners zelf, terwijl de subsidieregeling stadsdeelgericht werken uitgaat van de traditionele subsidieverlening.

Met het evalueren van beide subsidieregelingen is inzicht verkregen in:
verbeteringen ten behoeve van de versterking en ontwikkeling van beide regelingen;
het beter toegankelijk maken van de subsidieverstrekking aan, voor en door (bewoners)organisaties;
het als gemeente voldoende waarborgen hebben in het kader van rechtmatigheid.
De belangrijkste conclusies zijn:

* mn regeling subsidiering stadsdeelgericht werken (qua regeling en formulieren) moet simpeler;

* aanscherping van criteria (beide);

* verbetering van informatieverstrekking en -deling (beide);
* financiële afwikkeling en verbetering proces tav voorzieningen in openbare ruimte (waardebonnen);

* ervaringen met toegankelijkheid (laagdrempelig, slagvaardig handelen) en democratisch gehalte (betreft waardebonnen) ook toepassen bij subsidieregeling stadsdeelgericht werken.

De conclusies en aanbevelingen worden uitgewerkt in een plan van aanpak voor de herziening van de subsidieregeling stadsdeelgericht werken en voor de verbetering van het waardebonnensysteem bewonersinitiatieven.

Subsidieverlening Kenniscluster Energie-Nul Wijken in Brainport (EvM)

Efficiënt gebruik van (duurzame) energie speelt een grote rol in de economische ontwikkeling van regio's. Dit biedt tevens veel kansen op het gebied van innovatieve technologie en design. Op 2 februari stemde het college in met het verlenen van subsidie aan de TU/e voor een Kenniscluster ENWIB (Energie Neutraal Wonen In Brainport). Hierin ontwikkelt de TU/e nieuwe kennis ten aanzien van de vraag wat bedrijven en consumenten beweegt om te investeren in energiezuinige maatregelen of opwekking van duurzame energie in woningen, utiliteits- en bedrijfsgebouwen. Hoe raken consumenten en ondernemers overtuigd van het voordeel van een energiezuinige woning of bedrijfspand zodat ze ook besluiten dit te realiseren? De praktijk leert dat vrijwel alle systemen tot aanzienlijke besparingen leiden, maar slechts een klein deel van de consumenten en ondernemers is bereid hierin te investeren. De kennis over dit gedrag wordt in het project i.s.m. installatiebedrijven (met name MKB) en gemeente vertaald naar bruikbare voorstellen (producten, diensten en concepten) om energiebesparende maatregelen daadwerkelijk bij consumenten en bedrijven te realiseren. De totale kosten voor het project bedragen 740.000,-, gefinancierd door bedrijven en instellingen (EUR 300.000,-) Stichting Promotie Installatietechniek (EUR 100.000,-), de Provincie (EUR 100.000,-) en de Gemeente (EUR 240.000,-).

Ondergrondse parkeergarage Woenselse Markt (EvM)

In februari 2008 stelde de gemeenteraad het Masterplan Oud-Woensel vast. Hieraan werd de opdracht gekoppeld om de haalbaarheid te onderzoeken van een parkeergarage onder de Woenselse Markt. In de periode daaropvolgend voerde een extern bureau een quick-scan uit naar de haalbaarheid en hebben diverse gemeentelijke disciplines een bijdrage hieraan geleverd. Dit resulteerde in een advies aan het bestuur om af te zien van een parkeergarage onder het terrein. Vooral financieel was het niet mogelijk om de parkeergarage dekkend te exploiteren zonder een behoorlijke tariefverhoging. Daarnaast bleek het realiseren van een garage de parkeerdruk niet te verminderen en kan het vrijkomende plein niet totaal als verblijfsruimte worden ingevuld vanwege de weekmarkt. Op 2 februari 2010 ging het college daarom akkoord met de conclusie dat een garage onder de Woenselse Markt niet haalbaar is.
Het besluit wil echter niet zeggen dat niet naar andere oplossingen wordt gezocht voor het parkeren in Oud-Woensel. Met een aantal private partijen in of in de directe omgeving van het gebied wordt momenteel onderhandeld over het eventueel op zaterdag beschikbaar stellen van hun parkeerterreinen voor het winkelend publiek. Ook wordt met de marktkooplieden van de zaterdagmarkt bekeken of zij hun vrachtwagens uit de woonwijken kunnen halen. De Technische Universiteit stelt hiervoor een deel van hun parkeerterrein beschikbaar.