Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Sneeuwaanpassingen NS-dienstregeling maandag voorbij

Begin januari heeft NS de dienstregeling op diverse trajecten moeten aanpassen vanwege de vele defecte treinen. De meeste beperkingen zijn langzamerhand opgeheven. Maandag 8 februari zou alles weer normaal moeten zijn, al rijdt hier en daar nog wel een ander type trein dan gebruikelijk. De aangepaste dienstregeling heeft meer dan een maand geduurd. ROVER krijgt daar vragen over. Hoe zit dat nu?

Met ingang van 8 februari worden de laatste beperkingen opgeheven. Dan gaan (op de drukke uren) weer vier in plaats van twee Intercity's per uur rijden op de trajecten Utrecht Zwolle en Amersfoort Deventer. Ook hoeven reizigers van en naar Leeuwarden dan niet meer over te stappen in Zwolle. Raadpleeg voor de laatste stand van zaken www.ns.nl (`aangepaste dienstregeling') of de reisplanner.

Pas anderhalve maand na de eerste sneeuwval van deze winter is de treindienst dus weer helemaal de oude. ROVER vindt deze gevolgen buiten proportie, net als de uitval van belangrijke wissels na de eerste sneeuw van half december. Wel zien wij dat NS zich inspant: de werkplaatsen draaien overuren om de overmaat aan defecte treinen te repareren en er worden tijdelijk treinen ingezet die eigenlijk al aan de kant stonden. Ook heeft NS geld uitgetrokken om kwetsbare treintypen sneeuwbestendiger te maken, maar dat heeft pas vanaf de volgende winter effect.

Binnenkort worden de resultaten en aanbevelingen bekend van het onderzoek dat minister Eurlings heeft laten doen naar de sneeuwproblemen van december/januari. Dan wordt hopelijk ook duidelijk vastgesteld, wat ProRail en NS (hadden) moeten doen om problemen van deze omvang te voorkomen.