Dura Vermeer

Delft - 08 februari 2010

CrommeLijn heeft de vaart erin

Het project CrommeLijn heeft haar eerste mijlpaal bereikt. Projectdirecteur Peter Gossink (Aannemerscombinatie Crommelijn), Anne Koning (Wethouder Spoorzone) en Projectmanager Remco Hoeboer (Prorail) hebben het nieuwe busstation in Spoorzone Delft officieel geopend, waarbij de locatie van het busstation omgedoopt is tot het ''Spoorzoneplein''.

Deze week opent de nieuwe tijdelijke fietsenstalling haar deuren. Het busstation en deze bewaakte fietsenstalling van de NS lagen eerst aan de voorzijde van het stationsgebouw in Delft. Vanwege de bouw van de spoortunnel moesten deze twee verplaatst worden naar de achterzijde van het gebouw.

Kunststad 2010
De buitenzijde van het bestaande pand waar de fietsenstalling in gerealiseerd is, is door graffiti-artiesten uit Delft in samenwerking met leerlingen van het nabijgelegen Hugo Grotius College opgeknapt en een echt kunstwerk geworden. Zij schilderden het pand blauw en voorzagen het van schilderijen van highlights in Delft. Ook het `meisje van Vermeer' ontbreekt niet. Het pand zal ongetwijfeld veel aandacht trekken, niet in de laatste plaats omdat Delft Kunststad 2010 is.

Samenwerking
De voorbereidingen van deze verplaatsingen zijn logistiek en vergunningstechnisch niet altijd even eenvoudig geweest. Door een goede samenwerking tussen Combinatie CrommeLijn, Prorail, hulpdiensten, Gemeente Delft en Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone is de aanleg van het tijdelijk busstation onder leiding van Ruud de Vos (kostendeskundige Dura Vermeer Infrastructuur Zuidwest) en zijn team voorspoedig verlopen.

Nu de weg vrij is voor de bouw van het ondergronds station, fietsenstalling en spoortunnel verwachten we binnenkort meer informatie te kunnen geven over de bouw zelf.

Spoorproject CrommeLijn wordt gerealiseerd door Combinatie CrommeLijn, bestaande uit Dura Vermeer Groep, TBI Infra/Mobilis en CFE.