Ingezonden persbericht


Onderzoek toont aan: vrouwen zijn fervente gamers

'Mannen willen schieten, vrouwen zichzelf uitdagen'

Eindhoven, 8 februari 2010 - Dat mannen veel games spelen en vrouwen niet, blijkt een misvatting te zijn. Onderzoek van Today's Gamers toont aan dat een grote groep vrouwen net zo vaak als mannen spelen. Zij blijken echter een andere voorkeur voor games te hebben dan mannen. 'Mannen willen winnen en houden van actie, vrouwen willen zichzelf uitdagen', aldus psycholoog Marcelino Lopez.

Today's Gamers heeft in samenwerking met Zylom (RealGames) onderzoek uitgevoerd onder 13.000 mensen in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Engeland, België en Amerika. Hieruit blijkt dat 73 procent van de Nederlandse mannen games speelt en 67 procent van de Nederlandse vrouwen. De leeftijdscategorie van vrouwen die het meest actief zijn met gamen ligt tussen de 20 en 49 jaar. Maar ook vrouwen 55+ blijken regelmatig games te spelen.

Grote verschillen in motivatie
Daar waar mannen vooral zijn gefascineerd door games waarbij ze kunnen schieten en racen, geven vrouwen aan hier geen interesse in te hebben. De meest favoriete games van vrouwen zijn mahjong en puzzels. Kaarten en brain training eindigen beide op de derde plek. De minst favoriete games zijn games gericht op sporten, muziek (zoals Gitar Hero), schieten en vechten, racen en gokken.

'Het onderzoek maakt duidelijk dat er een groot verschil is tussen de motivatie van mannen en vrouwen voor het gamen. Mannen zijn vooral gericht op het winnen van een game en willen elkaar uitdagen', zegt Hein Medema, marcommanager van Zylom by RealGames. 'Voor vrouwen gaat het vooral om de leerervaring en braintraining. Ze spelen spellen omdat ze zich willen ontspannen, een uitdaging zoeken of omdat ze zich vervelen. Vrouwen kiezen dan ook vooral voor casual gaming: eenvoudige spelletjes die makkelijk te leren zijn en dus meteen gespeeld kunnen worden.'

Geen competitiedrang
In tegenstelling tot de mannen geven vrouwen aan geen interesse te hebben in onderlinge wedstrijden. Psycholoog Marcelino Lopez over de gedrevenheid van mannen: 'Veel mannen voelen een grote competitiedrang op het moment dat blijkt dat ze ergens mee kunnen winnen of ergens goed in blijken te zijn. Vergelijk het met een sportschool. Mannen willen hier aantonen dat ze sterk zijn. Terwijl vrouwen het sporten meer als tijdverdrijf zien, het gezellig vinden of hun lichaam ermee in vorm willen houden.'

Ook op wetenschappelijk gebied zijn de verschillen in gamen tussen mannen en vrouwen goed te verklaren. Lopez: 'Vrouwen zijn socialer aangelegd dan mannen en helpen elkaar onderling bij het gamen in plaats van tegen elkaar te strijden. Ze hebben een fijnere motoriek, kunnen beelden beter herkennen en zijn goed met taal. Vrouwen kiezen bij games vooral uit puzzels, zoals 'zoek en vind'. Mannen zijn daarentegen meer taak- en oplossingsgericht en kiezen eerder voor war-games. Ze hebben in de regel dan ook een beter ruimtelijk en technisch inzicht, wat bij schietspellen belangrijk is.'

Vrouwen zijn loyaal
Vrouwen zoeken bij het gamen weinig naar variatie. Ze zijn vooral zeer loyaal aan de games die ze spelen en spelen slechts vier tot zes verschillende games per maand. Het gaat hierbij om spellen die snel kunnen worden gespeeld. Mannen raken snel verveeld en zoeken sneller naar nieuwe games. 'Zij hebben de neiging om zelfs tot 26 spelletjes per maand te spelen. Over het algemeen spelen zij een spel ook aanzienlijk langer dan vrouwen', aldus Medema.

Hoogopgeleide vrouw
Het onderzoek heeft ook meer bekend gemaakt over de sociale status van de gamende vrouw. Medema: 'Veelgehoorde misvattingen over vrouwelijke gamers zijn onder meer dat ze een laag inkomen hebben, voornamelijk alleenstaande vrouwen zijn en dat ze zich niet bezighouden met andere online activiteiten. De uitkomst van het onderzoek laat juist het tegenovergestelde zien. Vrouwelijke gamers zijn in feite goed opgeleide professionals met een bovengemiddeld inkomen. Velen van hen zijn actief in hoge functies.'

Over Marcelino Lopez
Marcelino Lopez combineert psychologie met filosofie en schrijft hier regelmatig over. Hij levert bijdragen aan verschillende (vak)bladen. Na een specialisatie in de gezins- en relatietherapie bij prof dr. Alfred Lange aan de Universiteit van Amsterdam, richtte hij met compagnon en webdeveloper Koen Kastermans de gratis datingsite RelatieKlik.nl op. Hiervoor ontwikkelde hij onder andere een uitgebreide matchtest zodat alleenstaanden makkelijker een geschikte partner kunnen vinden.

Over Zylom by RealGames
Zylom is de Europese marktleider op het gebied van online spelletjes. Deze games worden in veertien Europese landen aangeboden en zijn casual van opzet, wat betekent dat de games relatief eenvoudig zijn. De spelers hebben slechts enkele minuten nodig om het spel te begrijpen. Zylom biedt meer dan 200 online en downloadable woord-, kaart- en puzzelspelletjes gratis aan. Maandelijks spelen ruim 18 miljoen mensen - waarvan het merendeel bestaat uit vrouwen in de leeftijdscategorie 20 tot 49 jaar - in Europa deze spelletjes. Dit doen ze zowel op de website van Zylom, www.zylom.com, als via het Europese distributienetwerk van Zylom. In Nederland is het unieke aantal bezoekers van de website 3 miljoen mensen.

Zylom is zowel producent als distributeur van de online casual games. Bovendien richt de organisatie zich meer en meer op het ontwikkelen en aanbieden van spellen voor sociale netweken en de mobiele telefoon. Kijk voor meer informatie op www.zylom.nl, www.realgames-advertising.com of www.realnetworks.com.



Ingezonden persbericht