Gemeente Utrecht

Burgemeester en Wethouders

Postadres Postbus 16200, 3500 CE Utrecht
Telefoon 030 - 286 10 00 Fax 030 - 286 12 24
www.utrecht.nl

Aan de leden van de Gemeenteraad

Behandeld door Wiely Hilhorst Datum 9 februari 2010 Doorkiesnummer 030 ­ 2863684 Ons kenmerk 10.004509 E-mail w.hilhorst@utrecht.nl Onderwerp Aanvullende informatie Bijlage(n) 3 Structuurvisie Rijnenburg Uw kenmerk Verzonden Uw brief van

Geachte dames en heren,
Naar aanleiding van de bespreking van de structuurvisie Rijnenburg in de Raadscommissie Stad en Ruimte van 26 januari 2010 leggen wij u de gewijzigde plankaart van de structuurvisie als onderdeel van de besluitvorming aan u voor (zie bijlage 1). Wij stellen voor na de besluitvorming van uw raad de teksten en plaatjes in de structuurvisie aan te passen conform uw besluiten.

Onderstaand een overzicht van de voorgestelde wijzigingen en een toelichting hierop.


1. Een arcering aan beide zijden van de Nedereindseweg van circa 30 m. en een ophoging van het aantal woningen per hectare tot 45 in de buurtschappen. Deze arcering betekent dat een zorgvuldige inpassing van bestaande boerderijen en landschappelijke elementen in deze zone cruciaal is. Het aantal woningen per hectare in deze zone wordt naar beneden bijgesteld. Mede door deze aanpassing wordt de maximaal toegestane aantal woningen per hectare in de buurtschappen verhoogd tot 45 woningen per ha. Het beoogde stedelijke karakter van de buurtschappen laat dit toe. Precieze invulling zal later plaatsvinden in overleg met bewoners en eigenaren.


2. Ten zuiden van de Nedereindseweg een nieuwe extra ontsluitingsweg. Deze extra route krijgt hetzelfde karakter als de overige oost-west wegen door het plangebied. De extra weg ontsluit de Nedereindse plas, en vormt een openbare route langs de plas. De bebouwing ten zuiden van de Nedereindse weg zal voor een deel aantakken op deze route. Het aantal aansluitingen op de Nedereindse weg wordt hierdoor verminderd en de weg ontlast de Nedereindseweg.


3. Aanpassing arcering 'wonen-werken' in de noord-oost hoek ter hoogte hoogspanningsleiding. De oude plankaart wekt de suggestie dat deels onder de hoogspanningsleiding ­ deze loopt bovengronds tussen Nieuwegein en Leidsche Rijn in de noord-oost hoek van Rijnenburg ­ gewoond kan worden. Deze omissie is opgelost door ter plaatse op de plankaart een geringe aanpassing te doen door onder de gehele hoogspanningsleiding de arcering 'wonen-werken' toe te voegen. De keuze voor deze dubbele functie biedt de mogelijkheid om bij de uitwerking de dan geldende zone waar niet gewoond mag worden precies in te vullen.

Burgemeester en Wethouders

Datum 9 februari 2010
Ons kenmerk 10.001867


4. Ruimtelijk mogelijk houden van een HOV-verbinding (tram of bus).

In het Algemeen Bestuur van de BRU (d.d. 16 december 2009) is het rapport 'Toekomstbeeld OV. Rail als drager van het OV-systeem' behandeld en is een amendement aangenomen: "Toe te voegen bij 1 de punten e,f en g: e. In de nadere uitwerking van tangenten die op korte termijn zouden kunnen worden toegevoegd, wordt in het bijzonder gekeken naar de verbinding tussen stations Bilthoven-Uithof-Bunnik(en/of Zeist)-Houten-Nieuwegein-Rijnenburg-Leidsche Rijn." (zie bijlage 2)

In de Raadscommissie Stad en Ruimte heeft het college toegezegd te onderzoeken of een inpassing ruimtelijk mogelijk is. Wij achten het mogelijk dat een tangent ruimtelijk kan worden ingepast. De meest logische plaats is de noordzijde; onder/over de A2 richting Nieuwegein op de plaats waar ook een nieuwe autoverbinding komt en onder de A12 richting Leidsche Rijn ter hoogte van het meest noordelijk gelegen buurtschap (zie bijlage 3). Een kwalitatief goede busroute­ passend binnen de beoogde fijnmazige wegenstructuur ­ blijft nodig voor de interne verbinding en voor de verbinding met de (nieuwe) HOV haltes.

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Utrecht,

De secretaris, De burgemeester,

Bijlagen

1. Nieuwe plankaart structuurvisie Rijnenburg.
2. Amendement Tangenten voor samenhangend OV netwerk Utrecht
3. Schema tangent

2/2

---- -- BIJLAGE 2, bij raadsbrief 9 februari 2010

Amendement Tangenten voor samenhangend OV netwerk Utrecht

Het Algemeen Bestuur van het BRU, bijeen op 16 december 2009, ter behandeling van het rapport "Toekomstbeeld OV. Rail als drager van het OV-systeem" en het voorstel tramnetwerk regio Utrecht,

Constaterende dat
· Het toekomstbeeld OV een aantal noodzakelijke stappen schetst die op korte termijn kunnen worden ondernomen voor de opbouw van het OV netwerk in de regio Utrecht · Dat daarin de vertramming van de huidige drukstbezette OV assen een onmisbare rol spelen
· De verdere uitwerking en uitvoering daarvan zo snel mogelijk ter hand moet worden genomen
· Daarmee vooral de radialen in het OV netwerk versterkt worden gericht op de OVT van Utrecht centraal station
· Dat daarmee nog echter nog niet het beeld compleet is van het samenhangend OV netwerk voor de Utrechtse regio als geheel ontstaat

Overwegende dat
· Het AB BRU met het OV ambitiedocument van 2008 de ambitie heeft vastgelegd om de keuzereiziger centraal te zetten
· Daarin een jaarlijkse groeiambitie van 5% voor het OV in de gehele Utrechtse regio is vastgelegd
· Daarvoor een samenhangend OV netwerk nodig is, met trein (Randsstadspoor) en tram als basis, tezamen met HOV buslijnen (en aanvullend fijnmazig OV (regiotaxi)) · In de AB vergadering van 19 maart 2009 bij behandeling van het OV ambitiedocument, door de diverse delegaties, in het bijzonder Bunnik, Zeist, Houten en Utrecht, is gevraagd om een duidelijk beeld van een samenhangend OV netwerk voor de regio Utrecht · Daarbij nadrukkelijk is gevraagd te kijken naar vervoersrelaties tussen woon en werkgebieden, bijvoorbeeld de door de Houtense delegatie genoemde verbinding tussen Ziest en Houten
· Het DB in 19 maart van mening was dat landelijke studies uitwijzen dat kansen voor het OV juist meer komen te liggen juist in die verbindingen die om de stadscentra heen gaan (de zogenaamde tangenten)

Besluit dat
Het voorstel om conclusies van het onderzoek "Toekomstbeeld OV. Rail als drager van het OV-systeem" naar de uitwerking op netwerkniveau van het OV ambitiedocument als volgt te wijzigen (wijzigingen gemarkeerd door onderstreping):


1
a. Terwille van de leefbaarheid in en de bereikbaarheid van de stadsregio streeft het BRU naar realisatie van een samenhangend regionaal OV systeem, waarvan Randstadspoor
10km), tram en HOV busverbindingen (
onderliggende rapport bevat een mogelijk toekomstbeeld, maar het is nodig om op korte termijn een nadere uitwerking te geven van mogelijke nieuwe knooppunten in beeld te brengen die de OVT te ontlasten en in onderzoek naar tangentiele verbindingen of ringlijnen die de wijken en kernen in de regio onderling verbinden zonder via de OVT te hoeven reizen

b In het rapport ligt de prioriteit bij de radiale tramlijnen (van en naar Utrecht CS/de OVT) met een doorkijk naar mogelijke tangentiele verbindingen (afhankelijk van de vervoerswaarde als tram of aanvankelijke als HOV bus). De tracekeuze van deze radiale tramlijnen en tangentiele tram of HOV buslijnen, .... enz.

Toe te voegen bij 1 de punten e, f en g:
e. In de nadere uitwerking van tangenten die op korte termijn zouden kunnen worden toegevoegd, wordt in het bijzonder gekeken naar de verbinding tussen station Bilthoven ­ Uithof ­ Bunnik (en/of Zeist) ­ Houten ­ Nieuwegein ­ Rijnenburg ­ Leidsche Rijn

BIJLAGE 2, bij raadsbrief 9 februari 2010

f. In het onderzoek naar en de nadere uitwerking van nieuwe knooppunten in het samenhangende regionale OV netwerk wordt gekeken naar de wenselijkheid van station Leidsche Rijn Centrum als Intercity station en de manier waarom tangentlijnen met dit knooppunt verbonden kunnen worden. Daarnaast wordt aangeven welke bestaande of nieuwe P+R locaties kunnen worden ontwikkeld tot een nieuw knooppunt, met bijzondere aandacht voor Blauwkapel (waar 2 spoorlijnen en snelweg 27 bijeen komen).

g. In het onderzoek naar de ontwikkeling van het regionale OV netwerk op de lange termijn (2025-2040) wordt aangegeven hoe het samenhangende regionale OV netwerk aantakt op Woerden, Geldermalsen, Veenendaal (P+R), Breukelen als schakelpunt met het Amsterdamse regionale OV netwerk

In het voorstel beslispunt 2 als volgt te wijzigen:
2 De tekst van het rapport aan te passen op de onder 1 genoemde onderdelen van tangentiele verbindingen (als tram of HOV bus) en nieuwe knooppunten. De conclusies van het aangepaste rapport als basis te gebruiken voor het vervolgtraject waarin op zo kort mogelijke termijn een samenhangend regionaal OV netwerkbeeld wordt gedefinieerd.

---- --
---- --