Ingezonden persbericht


Persbericht d.d. 9 februari 2010

Regionale uitbreiding markeert nieuwe fase Expatcenter Amsterdam

Vanaf vandaag, 9 februari 2010, kunnen ook in Almere en Haarlemmermeer gevestigde bedrijven gebruik maken van de `one-stop-shop' service voor kennismigranten van het Expatcenter.

De burgemeesters van Amsterdam, Amstelveen, Almere en Haarlemmermeer en de directeur van de Immigratie en Naturalisatie Dienst (IND) tekenen vandaag het convenant waarmee de samenwerking wordt bekrachtigd.

Met de ondertekening en een feestelijke bijeenkomst op het Expatcenter Amsterdam wordt een belangrijk nieuw stadium in de samenwerking gemarkeerd. In anderhalf jaar tijd heeft het Expatcenter zijn bestaansrecht bewezen. De uitbreiding met de gemeentes Almere en Haarlemmermeer is een belangrijke stap in de regionale functie die het Expatcenter heeft.

Pilot
Het Expatcenter is in juni 2008 als pilot project van start gegaan. Voor veel internationale bedrijven en hun werknemers in de Amsterdamse regio bleken de procedures om in Nederland aan het werk te kunnen gaan een bron van ergernis. Dankzij de gezamenlijke inspanning van de gemeentes Amsterdam en Amstelveen en de Immigratie en Naturalisatie Dienst (IND), is een procedure ontwikkeld die dit aanzienlijk makkelijker maakt. Werkgevers kunnen vier weken voor de komst van een kennismigrant uit het buitenland de aanvraag voor de verblijfsvergunning in gang kan zetten. De kennismigrant kan vervolgens na aankomst in Nederland met één bezoek aan het Expatcenter zijn verblijfsvergunning ophalen en tegelijkertijd zijn inschrijving in de Gemeente Amsterdam of Amstelveen regelen. Deze `one-stop-shop' procedure maakt het aantrekkelijker om in de Amsterdamse regio te gaan wonen en werken en betekent een positieve impuls voor het vestigingsklimaat.

Waardering
In 2009 kwamen per maand gemiddeld 350 expats via het Expatcenter naar Amsterdam en Amstelveen. Ruim 750 bedrijven maakten gebruik van de service van het Expatcenter. Deze bedrijven waarderen de nieuwe dienstverlening van het Expatcenter met een 7,7. Expats geven de service gemiddeld een 8,9.

De Engelstalige website van het Expatcenter www.iamsterdam.com/expatcenter is in januari 2009 gelanceerd en biedt expats die zich vestigen in de Amsterdamse regio informatie over allerlei belangrijke zaken die zo snel mogelijk geregeld moeten worden. Sinds de lancering trekt de website zo'n 25.000 unieke bezoekers per maand en voorziet daarmee duidelijk in een behoefte onder expats.