Gemeente Zederik


Wat is er besloten en besproken in de raad?

Op maandag 8 februari jl. was er een raadsvergadering in het gemeentehuis in Meerkerk. Hieronder een overzicht van de belangrijkste thema's.

Beleidsplan Integrale Handhaving

De gemeenteraad is geconsulteerd over het Beleidsplan Integrale Handhaving.

Binnen de gemeente Zederik is in vergelijking met de andere taken van de gemeente, relatief weinig aandacht voor toezicht en handhaving. Om de kwaliteit hiervan naar een hoger niveau te brengen, gaat de gemeente over tot een integraal handhavingsbeleid. Dat betekent dat er meer en beter wordt samengewerkt tussen de betrokken partijen. De gemeente wil burgers en bedrijven stimuleren om zich aan de regels te houden en zal daarom veel aandacht besteden aan een goede voorlichting en uitleg van de regels. Regels die niet te controleren zijn, moeten worden aangepast of afgeschaft. De praktijk leert dat het onmogelijk is om tegen iedere overtreding op te treden. Daarom zal de gemeente keuzes moeten maken. De zaken met de hoogste prioriteit worden als eerste opgepakt.

Het college neemt de adviezen en opmerkingen van de raad ter harte en zal ieder jaar verantwoording afleggen over het gevoerde beleid.

Maatregelenpakket Nota Economie

De gemeenteraad heeft toestemming gegeven om te starten met het projet `Deregulering'. Dit project komt voort uit de Nota Economie en is erop gericht om - voor zover mogelijk - overbodige regels te schrappen en de overige regels te vereenvoudigen. De gemeente Zederik omschrijft dit project als volgt: "Ondernemers hebben te maken met een grote hoeveelheid regelgeving. Dit kost tijd en geld. Daarom is het belangrijk dat de bestaande regels tegen het licht worden gehouden, worden beoordeeld op hun nut en dat overbodige regelgeving geschrapt of vereenvoudigd wordt. Aan de hand van een inventarisatie wordt besloten welke regelgeving hiervoor in aanmerking komt."

Onder leiding van een extern adviesbureau wordt het volgende stappenplan doorlopen:


1. In overleg met de ondernemers en de gemeente wordt een lijst opgesteld met 20 regels en vergunningen die beoordeeld worden;
2. van deze regels wordt bekeken in hoeverre ze nuttig en noodzakelijk zijn;

3. Per regel/vergunning wordt bekeken of het mogelijk is om deze te vereenvoudigen of te schrappen;

4. Hier komen verbetervoorstellen uit die worden besproken door de ondernemers en de gemeente;

5. Ten slotte worden de verbetervoorstellen, na besluitvorming, verwerkt in de regelgeving van de gemeente Zederik.

Financiële bijdrage Haïti

De gemeente is zeer begaan met de slachtoffers van de aardbeving in Haïti. Daarom is, met brede steun, besloten om een financiële bijdrage van EUR 13.398,- (dat is EUR 1,- per inwoner) te leveren aan het project dat de VNG - samen met een aantal grotere gemeenten - heeft ontwikkeld voor de gemeentelijke wederopbouw van het getroffen gebied. Gemeentelijke wederopbouw heeft op dit moment dan wel niet de hoogste prioriteit, maar het is hard nodig dat er ook een focus op de langere termijn komt. Met goede publieke voorzieningen en beter functionerende lokale overheden verloopt de directe hulpverlening beter.

Avelingen Groep

De gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling WVS De Avelingen Groep is vastgesteld. De belangrijkste wijziging is dat de bevoegdheden op het gebied van persoonsgebonden budget, cliëntenparticipatie en wachtlijstvolgorde bij de Avelingen Groep komen te liggen.

Als gedragsregel is afgesproken dat in de toekomst in principe alleen nog wethouders kunnen worden benoemd in het Algemeen Bestuur.

Op 1 januari 2008 werd de Wet Sociale Werkvoorziening gewijzigd. Hierdoor werd de verantwoordelijkheid voor de Avelingen Groep vanuit het Rijk overgedragen aan de deelnemende gemeenten in de regio AV. Omdat de Avelingen Groep alle expertise in huis heeft om de WSW uit te voeren, heeft het algemene bestuur besloten de uitvoering in zijn geheel aan hen over te dragen. De eindverantwoordelijkheid, ook financieel, blijft bij de gemeente liggen. De gemeenteraad krijgt vooral een kaderstellende en controlerende rol.

Inkomensgrens sociale koop

Het CDA heeft een initiatiefvoorstel gedaan om de inkomensgrens voor sociale koopwoningen te verhogen van EUR 45.000,- naar EUR 55.000,-. Belangrijkste argument hiervoor is dat de mensen die tussen EUR 45.000,- en EUR 55.000,- verdienen, volgens hen nu buiten de boot vallen. Ze kunnen volgens de partij geen hypotheek krijgen voor een `gewone' eengezinswoning en verdienen te veel voor een sociale koopwoning. Het voorstel is, na een uitvoerige discussie, met zeven tegen zeven stemmen onbeslist gebleven. Het bestaande beleid blijft daarom gehandhaafd. Dat betekent dat in eerste instantie inwoners van Zederik met een inkomen tot EUR 45.000,- in aanmerking komen voor een sociale koopwoning. In tweede instantie komen de mensen met een inkomen tussen EUR 45.000,- en EUR 55.000,- in aanmerking.

Overigen

* Er zijn een aantal bestemmingsplannen vastgesteld: Middelkoop 17a in Leerbroek, Prinsengracht 83-87 in Ameide en De Nieuwe Laak in Lexmond.

* De Gemeenschappelijke Regeling van de Regionale Sociale Dienst & Kredietbank Alblasserwaard/Vijfheerenlanden 2010 is vastgesteld. Tegelijk is ingestemd met de toetreding van de gemeente Nieuw-Lekkerland tot deze gemeenschappelijke regeling.