Day levert 65% licentiegroei voor tweede helft van 2009

27 nieuwe klanten en herhalingsorders van sterk geïnstalleerde basis produceren record tweede helft van 2009

BASEL, Zwitserland & BOSTON--(BUSINESS WIRE)-- 20100211 --

Day Software Holding AG (SIX: DAYN, OTCQX: DYIHY), een toonaangevende leverancier van content-management- en content-infrastructuursoftware, maakte vandaag de financiële resultaten voor de tweede helft van 2009 dat eindigde op 31 december bekend. Day Software won dit jaar belangrijke nieuwe klanten, breidde uit naar nieuwe regionale markten en bouwde een sterker distributiekanaal op via nieuwe partnerschappen met toonaangevende interactieve agentschappen en wereldwijde systeemintegrators. Voortbouwend op de groei van de investeringen in Internet voor klantenbetrokkenheid, -werving en -retentie, heeft Day Software een nieuwe impuls verkregen met haar bekroonde CQ5-platform en leverde het sterke groei en operationele resultaten.

Day rapporteerde een totale licentieopbrengst van CHF 9,2M voor de tweede helft van 2009, een stijging van 65% ten opzichte van de totale licentie-inkomsten van CHF 5,6M in de tweede helft van 2008. De totale licentieopbrengst voor 2009 was CHF 16,5M ten opzichte van CHF 11,3M in 2008, een stijging van 45%; en de totale opbrengsten voor 2009 waren CHF 36,3M, een stijging van 31% ten opzichte van de totale inkomsten van CHF 27,8M in 2008. Cash steeg 72%, van een totaal van CHF 12,8M aan het einde van 2008 tot CHF 22,0M op 31 december 2009. Voor het jaar rapporteerde Day een bedrijfsresultaat van CHF 4,2M, wat overeenkomt met een marge van 11%. Day meldde tevens een winst per aandeel van CHF 1,82, een verbetering ten opzichte van een verlies per aandeel van CHF 4,55 in 2008.

“In 2009 hebben we in mensen, producten en partners geïnvesteerd om ons nieuwe CQ5-platform op de markt te krijgen en de groei te stimuleren," aldus Day Software CEO Erik Hansen. "Het toegenomen belang van Internet als een stimulans voor bedrijfsgroei en de opkomst van cloud computing en sociale media creëren een sterke vraag naar een nieuwe klasse content managementoplossingen, een klasse ontwikkeld door Day's CQ5." Hansen vervolgde: "We hebben deze mogelijkheid in 2009 geconcentreerd nagestreefd, waarbij we de nadruk hebben gelegd op slimme investeringen in verkoop en marketing, sterke operationele uitmuntendheid en de uitbreiding van het gehele ecosysteem van partners en oplossingen rond onze producten. We zijn blij hoe dit ervoor heeft gezorgd dat Day Software zich in 2009 sterk heeft ontwikkeld en sterke resultaten heeft opgeleverd.”

Hoogtepunten met betrekking tot klantsucces

Day veroverde in 2009 49 grote nieuwe klanten, wat heeft gezorgd voor nieuwe aantrekkingskracht in Day's traditionele markten en de stimulering van een aanzienlijk momentum in nieuw geopende verkoopregio's. Selecte nieuwe klanten omvatten:

  • Nooord-Amerika: Adobe, General Motors (GM), Department of Defense (leger), Newsweek, MTV Networks, Columbia University, Newedge, United Nations Development Program (UNDP), Rosetta Stone, Cooper Industries, overheid van New Brunswick, Ingersoll Rand
  • Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland: Boehringer Ingelheim, Viessmann, Fraport, Fraunhofer, AMAG, SIKA, Hybris, Kanton Bern, Sympany
  • V.K. en Noord-Europa: Virgin Media, WGSN, John Lewis Partnership, Royal Bank of Scotland (RBS), Audi UK, Associated Northcliff Digital (Daily Mail), Grundfos
  • Frankrijk en Italië: LaRedoute, Louis Vuitton, Accor, Telecom Italia, Prenatal, Esselunga,
  • Azië-Stille Oceaangebied: Starhub, overheid van Singapore

Naast deze nieuw gewonnen klanten ontving Day grote herhalingsorders dankzij de sterke interesse van de reeds geïnstalleerde basis in CQ5, dat aan het einde van 2009 Day's meest gebruikte platform met het snelste invoeringstempo is in vergelijking tot alle eerdere release-versies. Bekende klanten die herhalingsorders plaatsten omvatten: Daimler, Volkswagen, Nissan, Investec, Clifford Chance, Banque Postale, Williams-Sonoma, F5 Networks, City of Chicago, en InterContinental Hotel Group (IHG).

Hoogtepunten met betrekking tot product- en sectorleiderschap

Voortbouwend op het succes van Day's release in november 2008 van haar inaugurele CQ5-platform, CQ 5.1 Web Content Management (WCM), heeft Day in januari 2009 een nieuw online distributiemodel geïnnoveerd voor haar centrale, op standaarden gebaseerde Enterprise Content Management (ECM)-platform, CRX. Verder heeft Day twee nieuwe ondernemingsaanbiedingen gelanceerd in maart 2009 als onderdeel van haar geunificeerde WCM-suite, CQ 5.2 Digital Asset Management (DAM) en CQ 5.2 Social Collaboration (SoCo). Day ontving kritische bijval vanuit de industrie van zowel de industriepers als analisten, en werd in 2009 gepositioneerd als 'Visionary' door zowel Gartner's Magic Quadrant for WCM als Magic Quadrant for ECM.

Tevens is Day doorgegaan met het verbeteren en opbouwen van industrieondersteuning voor een open, op standaarden gebaseerde webinfrastructuur met haar werkzaamheden in het Java Community Process (JCP), OASIS en de Apache Software Foundation (ASF). In 2009 voltooide Day Software CTO David Nuescheler de ratificatie van de JSR-283 content management standaard, wat het einde betekende van een meerjarige inspanning door vele leveranciers voor het definiëren van de tweede generatie van de rudimentaire, door Day geleide JSR-170 standaard. Daarnaast leidde Day de creatie van het leveranciersneutrale Apache Chemistry-project, waarbij een consortium van content management leveranciers bijeengebracht werd om gezamenlijk een gemeenschappelijke referentie-implementatie te ontwikkelen van de voorgestelde Content Management Interoperability (CMIS)-standaard als complementaire aanvulling op JSR-170 / JSR-283.

Hoogtepunten met betrekking tot partners

Day is in 2009 overgegaan op een op kanalen gebaseerd verkoopmodel met de uitrol van een nieuw wereldwijd partnerprogramma voor toonaangevende wereldwijde interactieve agentschappen, systeemintegrators en regionale partners. Day heeft in 2009 meer dan 60% van haar transacties met klanten afgehandeld via meer dan 20 nieuwe of uitgebreide relaties:

  • Interactieve agentschappen: Sapient, MRM Worldwide, LBi Nicholson, Razorfish, Digitas
  • Systeemintegrators: Logica, T-Systems, Thoughtworks, Cambridge Technology Partners
  • Regionale partners: Unic, Namics, EPAM, Valtech, Cognifide, Nolte and Lauth, Acuity Group, Crown Partners, Headstand Media, Cassini, Earthbound Media Group (EMG)

Zakelijke hoogtepunten

Day is in 2009 doorgegaan met investeringen in nieuwe regio's. Voortbouwend op haar initiële aanwezigheid die begon in het vierde kwartaal van 2008, heeft Day haar activiteiten in het Verenigd Koninkrijk uitgebreid. Daarnaast is Day in april 2009 de Franse en Italiaanse markt opgegaan met de opening van nieuwe kantoren in Parijs en Milaan. Tevens heeft Day haar operaties op de Noord-Amerikaanse markt versterkt door de opening van een nieuw kantoor in Toronto, Canada, het toevoegen van verkoopcapaciteit in de corridor New York - Washington D.C. en de oprichting van een nieuwe Noord-Amerikaans hoofdkantoor in Boston, Massachusetts.

2009 was ook het jaar waarin Day's leiderschapsteam verder versterkt werd. In mei 2009 koos Day de industrieveteranen David Arnott en Barry Bycoff voor haar Raad van Bestuur, en in augustus 2009 werd dhr. Bycoff benoemd tot voorzitter van de raad. Daarnaast voegde Day in het derde kwartaal van 2009 twee nieuwe leden toe aan haar executive team om wereldwijd dienst- en ondersteuningsactiviteiten op te bouwen teneinde een snelle productinvoering en voortgezet partner- en klantsucces te garanderen voor 2010.

“In een jaar gekenmerkt door economische onrust en onzekerheid heeft Day gehandeld op basis van een strategie van gericht messaging, marktontwikkeling, partnerwerving en productinnovatie," aldus Day CEO Hansen. "Aangezien organisaties in de gehele wereld investeren in Internet om nieuwe verkoop- en marktgroei te stimuleren, heeft Day de gelegenheid aangegrepen om marktaandeel te winnen van oudere, gevestigde leveranciers in de bestaande ruimte voor Content Management en soliede bedrijfsresultaten geleverd. Met de aandacht gericht op het eindresultaat waren we in staat om te investeren in ons bedrijf en een goed rendement te genereren door een soliede uitvoering binnen alle afdelingen en in alle regio's.”

Vooruitkijkend naar 2010 merkte CEO Hansen op: "We zijn van plan om verdere investeringen in producten te doen opdat ons CQ5-platform in de voorhoede blijft. Ook zullen we onze investeringen in verkoop, marketing en ons partner-ecosysteem uitbreiden in zowel Noord-Amerika als Europa, zodat onze basis van licentie-inkomsten en onderhoudsopbrengsten verbetert. We beginnen 2010 met de lancering van CQ5.3, een enorm uitgebreide versie van CQ5, en we zijn van plan om in 2010 onze aandacht te blijven richten op operationele uitmuntendheid teneinde meer marktaandeel te verwerven, ons momentum uit te bouwen en winstgevende groei te stimuleren.”

"Wij zijn van mening dat Day sterk gepositioneerd is voor voortgezet succes in 2010," concludeerde Hansen. "Ondanks de aanhoudende onzekerheid in de algemene mondiale economie, zien we ernaar uit om meer nieuws over de vorderingen van de onderneming te melden in het komende jaar."

Over Day - www.day.com

Day Software is de ECM-pionier waarop wereldwijd toonaangevende bedrijven vertrouwen voor hun Web 2.0-content-toepassings- en content-infrastructuurbehoeften. Day's Content Repository Extreme (CRX) is de leidende Java Content Repository (JCR) van de industrie die unieke virtualisatiediensten biedt om legacy repositories te consolideren en unieke cloud computing-diensten voor het verlagen van operationele IT-kosten. Day's CQ5-platform biedt toonaangevend Web Content Management, Digital Asset Management en Social Collaboration in één enkel geunificeerde suite dat 2009 InfoWorld Technology of the Year Award voor "Best Web CMS" won.

Day is een internationaal bedrijf met hoofdzetel in Basel, Zwitserland en Boston, Massachusetts, verhandeld sinds april 2000 op de Zwitserse beurs SIX Swiss Exchange en "Over the Counter"(OTC) als American Depositary Receipts (OTCQX:DYIHY). Day's klanten zijn wereldwijd toonaangevende mondiale ondernemingen, waaronder: Adobe, Audi, Volkswagen, Daimler, General Motors, Nissan, Newsweek, MTV Networks, Virgin Media, Universiteit van Phoenix, InterContinental Hotels Group en McDonald's.

Een waarschuwing met betrekking tot vooruitziende verklaringen

Dit persbericht kan vooruitziende verklaringen bevatten met betrekking tot toekomstige gebeurtenissen of de toekomstige prestaties van Day Software Holding AG en haar dochterondernemingen (het "Bedrijf"). Woorden zoals "verwacht", "plannen", "gelooft", "kan", "zal" en variaties van deze woorden of soortgelijke uitdrukkingen zijn bedoeld om vooruitziende verklaringen te identificeren. Deze verklaringen gelden slechts op de datum daarvan. Dergelijke informatie is onderhevig aan veranderingen en we zullen u niet noodzakelijkerwijs op de hoogte brengen van dergelijke veranderingen. De werkelijke gebeurtenissen of resultaten kunnen uiteraard materieel en negatief verschillen van die uitgedrukt in de vooruitziende verklaringen. Het bedrijf doet geen deponeringen (bijv. formulieren 10-K en 10-Q) bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission onder de Amerikaanse Securities Exchange Act van 1934.

Financiële samenvattingsschema's zijn beschikbaar via de sectie Investor Relations van onze website op http://www.day.com/investors/financialreports.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.

CONTACT:
Day Software AG
Peter Nachbur, +41 61 226 98 98

peter.nachbur@day.com