Gemeente De Marne


Tevredenheid over Sociale Zaken en Werk De Marne en Winsum

Op dinsdag 9 februari om 14.30 uur krijgen wethouder Johan Steen van de gemeente Winsum en wethouder Menne van Dijk van de gemeente De Marne het rapport van het tevredenheidsonderzoek naar de afdeling Sociale Zaken en Werk overhandigd. De wethouders ontvangen het rapport uit handen van Jelle van Nimwegen en Henk Wolters, voorzitter en vicevoorzitter van de cliëntenraad. De gemeenten voerden het onderzoek samen met de cliëntenraad uit.

Tevreden
Het onderzoek geeft aan dat de cliënten van de afdeling Sociale Zaken en Werk van gemeenten De Marne en Winsum tevreden zijn, zeker over communicatie en reintegratie. Wethouder Johan Steen is blij met de score. " Met tevreden klanten heb je als dienstverlener je doel toch bereikt," zegt hij. Wethouder Menne van Dijk voegt toe dat " het streven blijft om maatwerk te leveren aan elke client."

Vragen
Het onderzoek is uitgevoerd om een beter beeld te krijgen van de informatievoorziening vanuit de afdeling Sociale Zaken en Werk en om wensen en eisen van cliënten te inventariseren. Vragen werden gesteld over communicatie, reintegratie en maatschappelijke participatie. De schriftelijke vragenlijst werd onder 361 cliënten verspreid en daarvan vulde 60% de vragenlijst in. Het onderzoek is in 2009 uitgevoerd door onderzoeksbureau Statement uit Groningen.

Communicatie
Cliënten zijn tevreden over de persoonlijke contacten met de medewerkers van Sociale Zaken en Werk: 76% is (zeer) tevreden over het contact met de persoonlijk consulent. Over de manier waarop medewerkers vragen beantwoorden en over de leesbaarheid van brieven, is zelfs 78% van de ondervraagden (zeer) tevreden. Driekwart van de ondervraagden vindt dat de afdeling goed bereikbaar is per telefoon: sommigen vinden wel dat dat 's middags beter kan. Bijna iedereen (96%) leest de nieuwsbrief die de afdeling elke maand naar alle cliënten stuurt, en 70% vindt de inhoud ervan goed.

Reintegratie en participatie
De ondervraagden gebruiken vooral internet en kranten bij het zoeken naar een baan. De helft is (zeer) tevreden over de hulp van Sociale Zaken en Werk bij het vinden van werk. En meer dan de helft is tevreden over het traject voor reintegratiezorg of hulp dat de afdeling biedt. De beschikbaarheid van de consulent tijdens het traject wordt positief beoordeeld: 72% is tevreden.

Waardevol
De afdeling Sociale Zaken en Werk en de cliëntenraad vinden de uitkomsten van het tevredenheidsonderzoek zeer waardevol. De resultaten bieden zicht op hoe de cliëntcontacten verder geoptimaliseerd kunnen worden. Die punten kunnen na de gemeenteraadsverkiezingen worden opgepakt door de nieuwe colleges en raden van beide gemeenten. De cliëntenraad zal daarbij adviseren. De cliëntenraad behartigt de belangen van mensen die een bijstandsuitkering ontvangen of voor aanvullende regelingen in aanmerking komen in de gemeenten Winsum en De Marne. Ze adviseert de colleges, raden en de afdeling Sociale Zaken en Werk van beide gemeenten.

Winsum/Leens, 04 februari 2010.