Ingezonden persbericht

Telefonieaanbieders bouwen klantvertrouwen op via Twitter

Edelman Tweetlevel-index toont meest invloedrijke Telecom-experts op Twitter

Amsterdam, 12 februari 2010 -Telefonie-aanbieders zijn de meest betrokken Twitteraars in de Telecom-sector ter wereld, zo blijkt uit de Telecom Tweetlevel index van pr-bureau Edelman. De index bestaat uit de duizend meest actieve Twitteraars in de Telecomsector ter wereld. De top 20 wordt gedomineerd door telefonie-aanbieders. T-Mobile USA is wereldwijd het meest betrokken via Twitter, oftewel het meest actief in binnen de Twitter-gemeenschap. T-Mobile wordt op de voet gevolgd door Vodafone, Vodafone UK (3deplaats), 02 (5de), Optus (6de), Vodafone New Zealand (9de), en Telstra (10de). Journalist Brenno de Winter is de meest invloedrijke Nederlandse Twitteraar in de Telecom-sector, gevolgd door Erwin Boogert en Tweakers.

Met een speciaal ontwikkelde formule beoordeelt Edelman Twitteraars aan de hand van een aantal criteria, zoals de interesse van anderen in hun tweets en hun betrokkenheid bij de Twitter-gemeenschap.

De 5 meest invloedrijke Nederlandse Twitteraars in de Telecom-sector zijn:

@brenno

@erwinboogert

@tweakers

@hebben_nrc

@marketingMobi

De 5 meest invloedrijke internationale Twitteraars in de Telecom-sector zijn:

@chrisbrogan

@jeffpulver

@techcrunch

@om

@jeanlucr

Jonathan Hargreaves, Managing Director van Edelman Technology in Europa geeft aan dat de ranglijst vooral belangrijk is omdat het de hoeveelheid interactie, betrokkenheid en de relatie die wordt opgebouwd via Twitter meet.

Twitter ingezet om band op te bouwen met klanten
"Aanbieders gebruiken Twitter niet alleen voor het verspreiden van berichten of reclame, maar vooral om een band op te bouwen en te communiceren met hun klanten. Dit doen ze vaak in één op één gesprekken," aldus Jonathan Hargreaves. "In een economisch zware periode heeft Twitter zich ontwikkeld tot een strategisch middel om klantvertrouwen op te bouwen en te onderhouden."

Edelman Telecom TweetLevel
De Telecom TweetLevel-index van Edelman is speciaal gericht op Telecom-gerelateerde inhoud en toont aan dat Twitter een internationaal en taalonafhankelijk communicatieplatform is. Twitteraars uit Brazilië, Indonesië, Frankrijk, Verenigde Staten en Engeland zijn vertegenwoordigd in de top tien als het gaat om invloed.

Jonny Bentwood, hoofd Strategic Analyses bij Edelman, ontwikkelde de formule waarop Tweetlevel gebaseerd is. "We hebben meer dan dertig variabelen gebruikt om de formule achter de index te ontwikkelen. Bij de meeste ranglijsten wordt alleen gekeken naar het aantal volgelingen dat iemand heeft. Tweetlevel geeft daarentegen een duidelijk beeld van wie er belangrijk is op dit forum," aldus Jonny Bentwood.

De vier variabelen die gemeten worden met de Tweetlevel index zijn:
- Invloed (de meest belangrijke variabele) - wat de Twitteraar zegt is interessant en veel mensen luisteren ernaar
- Populariteit - de hoeveelheid mensen die de Twitteraar volgen
- Betrokkenheid - de activiteit van de Twitteraar binnen de Twitter-gemeenschap

- Vertrouwen - het geloof dat anderen hebben in wat de Twitteraar zegt (retweets)
Iedere score wordt berekend op een schaal van 1 tot 100. Hoe hoger de score, hoe belangrijker de Twitteraar is. De ranglijst en scores zijn samengesteld op 4 februari 2010 en kunnen in de tussentijd zijn veranderd.

Over Edelman Telecommunications
Edelman staat bekend om zijn wereldwijde expertise in de (mobiele) telecommunicatiesector. Edelman werkt samen met diverse bedrijven in de Telecom-sector, van gevestigde internetproviders tot opkomende VoIP-providers en infrastructuuraanbieders. Voor meer informatie kunt u ons team volgen op: www.twitter.com/edel_telecom

Over Edelman
Edelman is het grootste onafhankelijke pr-bureau ter wereld met 3.200 werknemers verdeeld over 51 kantoren in Europa, Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Azië. Edelman werd in 2009 uitgeroepen tot 'Agency of the year' door PR week en tot 'Large Agency of the Year'. Door het Holmes Report is Edelman verkozen tot 'Agency of the Decade' en '2009 Best Large Agency to Work for'. Het Nederlandse kantoor, gevestigd in Amsterdam, telt 40 communicatieprofessionals en diverse gespecialiseerde teams: Corporate, Consumer Brands, Healthcare en Technology. Edelman is ervaren in het plannen, organiseren en uitvoeren van corporate, crisis- en marketingcommunicatieprogramma's voor (inter)nationale bedrijven en organisaties. Kijk voor meer informatie op: www.edelmanpr.nl