Ingezonden persbericht


12/02/2010 10:30

EUROSTARS ANTWOORD OP HET ONAFHANKELIJK ONDERZOEK

Hoofdpunten


* Meer dan 34 miljoen euro investeringen in weersbestendigheid van de treinen, klantenservice en communicatie
* Nieuwe bedrijfsstructuur wordt geïmplementeerd - Eurostar International
* Aanstelling van een directeur om de aanbevelingen in het onderzoek te implementeren

Vandaag werden de resultaten bekendgemaakt van het onafhankelijk onderzoek dat werd opgestart na de dienstonderbrekingen voor Kerstmis. Het geniet de steun van Lord Adonis en Dominique Bussereau, respectievelijk de Britse en Franse minister van Transport. Eurostar erkent dat de manier waarop de dienstonderbrekingen aangepakt werden, onaanvaardbaar is en we verontschuldigen ons voor het ongemak dat onze reizigers ondervonden.

De resultaten van het onderzoek zijn zeer uitgebreid en bevatten een duidelijk omlijnde lijst met aanbevelingen om de betrouwbaarheid van onze service in extreme weersomstandigheden te verbeteren, evenals de kwaliteit van onze klantenservice tijdens dienstonderbrekingen. De Raad van Bestuur van Eurostar zet zich in om al de aanbevelingen in het onderzoek zo snel mogelijk te implementeren en heeft al een aantal maatregelen getroffen n.a.v. de aandachtspunten in het onderzoek.

We plannen een investering van meer dan 34 miljoen euro om de weersbestendigheid van onze treinen te verbeteren evenals onze klantenservice tijdens dienstonderbrekingen en communicatie naar de reizigers binnen en buiten de Kanaaltunnel. Van de 34 miljoen euro was al 13,6 miljoen euro bestemd voor een nieuw communicatiesysteem in de Tunnel. De bijkomende 20,4 miljoen euro is een nieuwe investering.

Richard Brown, directeur-generaal van Eurostar, zei: 'Ik weet dat we onze reizigers teleurgesteld hebben voor Kerstmis en ik ben vastberaden om dit goed te maken. Onze prioriteit is nu om het vertrouwen van onze reizigers terug te winnen door concrete acties te ondernemen om soortgelijke situaties te vermijden. We focussen ons op de implementatie van alle aanbevelingen in het onderzoek, en eveneens op bijkomende maatregelen die we al hebben ingevoerd om onze service te verbeteren.'

Weersbestendigheid en betrouwbaarheid van de treinen

De betrouwbaarheid van onze treinen is van het grootste belang en speelt een sleutelrol in het herwinnen van het vertrouwen van de reizigers. We hebben onmiddellijk na de dienstonderbrekingen in december een reeks testen gedaan en aanpassingen en operationele maatregelen doorgevoerd die meteen doeltreffend bleken tijdens de extreme weersomstandigheden in januari van dit jaar.

We zullen ook technische maatregelen nemen in de komende maanden om de betrouwbaarheid van onze treinen te versterken zoals aanbevolen in het rapport.

Om te verzekeren dat we alle nodige aanpassingen kunnen uitvoeren, zullen we een nieuwe technische werkgroep in het leven roepen die bestaat uit ingenieurs van Alstom, Eurostar en SNCF. Dit team zal een grondige haalbaarheidsstudie uitvoeren en hiervoor overleg plegen met andere treinoperatoren die ervaring hebben met rijden in extreme weersomstandigheden en door lange tunnels. De resultaten van dit onderzoek zullen worden geïntegreerd in de 'Mi-Vie', een grondige en allesomvattende revisie van onze treinen.

Klantenservice en communicatie

Naast de verbeteringen die al uitgevoerd werden begin 2010, zullen we de volgende maatregelen doorvoeren:


* een versterking van het klantenservice-team zodat het zonodig dag en nacht kan draaien
* een call centre dat in crisistijden dag en nacht doorwerkt
* smart phones voor train managers om de communicatie met reizigers te verbeteren
* een crisisbeheerplan om zonodig extra personeel te voorzien
* regelmatige sms-berichten en updates via e-mail aan reizigers
* de ontwikkeling van een robuust plan voor alternatief transport

In de komende weken en maanden zullen we nauw samenwerken met Eurotunnel om de communicatie- en evacuatieprocedures in de Kanaaltunnel te optimaliseren. Dit omvat:


* een investering van 13,6 miljoen euro in een geavanceerd communicatiesysteem dat de communicatie binnenin de Tunnel aanzienlijk zal verbeteren
* de gezamenlijke aankoop van twee nieuwe assistentielocomotieven
* volledige herziening van de reddings- en evacuatieprocedures, samen met Eurotunnel

De structuur en het management van Eurostar

De implementatie van de nieuwe structuur van Eurostar is goed gevorderd en betekent de overgang van een joint venture tussen drie treinoperatoren tot een eengemaakte solide bedrijfsstructuur. Dit zal de weg effenen voor een consistentere service in alle drie de landen en zal het bedrijf sterker maken in een concurrerende markt.


* De Raad van Bestuur van Eurostar heeft al bekendgemaakt dat Richard Brown, vandaag directeur-generaal, voorzitter zal worden van de Raad van Bestuur van de nieuwe Eurostar entiteit. Voor hij effectief voorzitter is, zal Richard Brown vanaf 5 april de rol van vice-voorzitter op zich nemen. Hij gaat erop toezien dat de aanbevelingen in het rapport daadwerkelijk worden geïmplementeerd en dat de overgang naar Eurostar International vlot verloopt. Guillaume Pepy, directeur-generaal van de SNCF, blijft ondertussen voorzitter van de Raad van Bestuur van Eurostar. Op die manier is de overgang naar de nieuwe structuur in handen van een sterk leidinggevend team.
* Nicolas Petrovic, huidig Chief Operating Officer, wordt vanaf 5 april 2010 directeur-generaal van Eurostar.
* Eurostar maakte vandaag ook bekend dat het Richard Morris aanstelt als directeur Business & Service Continuity, die zal rapporteren aan de directeur-generaal. Richard Morris staat aan het hoofd van een speciaal team dat verantwoordelijk is voor de realisatie van de aanbevelingen uit het onafhankelijk onderzoek.

Richard Morris was tot voor kort Managing Director Delivery bij Crossrail. Voordien was hij Operations Director bij Chiltern Railways en daarvoor was hij Railway Operations Director bij Eurotunnel.

Richard Brown zei :

'Onze taak is om het vertrouwen van onze reizigers terug te winnen. Mijn prioriteit is om de aanbevelingen uit het rapport te implementeren en om de nieuwe bedrijfsstructuur tot stand te brengen. Samen met de andere maatregelen die vandaag werden bekendgemaakt zal dit leiden tot de robuuste en kwaliteitsvolle service die onze reizigers verdienen.'




Ingezonden persbericht