Ingezonden persbericht

Superunie verankert Business Development binnen organisatie

Beesd, 15 februari 2010 - Superunie geeft zijn in 2008 begonnen activiteiten op het gebied van business development een vaste plek in de organisatie. Het gaat daarbij om verschillende vormen van samenwerking met zowel kleine(re) tot grotere A-merk leveranciers. Om de eerste groep van leveranciers een vast aanspreekpunt te geven, is de tot dusverre stand-alone afdeling Premium Account Specifiek (PAS) binnen de Eigen Merken unit geplaatst. Ook de meer strategische vorm van samenwerking met leveranciers van A-merken krijgt op basis van het gedifferentieerd leveranciersmanagement een vaste plek in de werkwijze van Superunie.

Superunie-directeur Dick Roozen: 'We hebben het afgelopen jaar met onze business development heel nuttige en succesvolle ervaringen opgedaan. Om praktische redenen was de functie nog geen onderdeel van de vaste organisatie. Het is echter niet langer nodig Business Development als separate activiteit in de organisatie te handhaven. Door dit op hechte wijze in de organisatie te verankeren, kunnen we ons beleid voor gedifferentieerd leveranciersmanagement in de komende jaren met allerlei nieuwe vormen van samenwerking gaan waarmaken.'

Kleine(re) leveranciers en A-merk leveranciers
Gebruikmakend van de PAS-activiteiten kunnen leden van Superunie ook de inkoop van bijzondere, kwalitatieve invullingen van de top-lijn eigen merken waarborgen. Kleine(re) leveranciers van bijzondere producten vinden bij PAS een 'gespecialiseerd loket' dat hen helpt hun creativiteit en onderscheidend vermogen om te zetten in klinkende commerciële successen. Met leveranciers van A-merken werkt Superunie op exclusiviteitbasis aan verbeteringen in assortiment, rendement, inkoopsituatie en het ontwikkelen van nieuwe productconcepten. Hierover zegt Dick Roozen: 'Ook het vormen van een strategische samenwerking met A-merk leveranciers hebben we eerst in de praktijk getest. Daaruit bleek dat dergelijke vormen altijd uniek en selectief zijn'. Over nieuwe ranges: 'Voor de ontwikkeling van geheel nieuwe concepten zullen wij steeds tijdelijk de beste krachten uit de markt aantrekken als wij dat nodig achten.'

Eigen visie en slagkracht
Het werken in wisselende en zorgvuldig geselecteerde partnerships met zowel kleine(re) als grotere of A-merk leveranciers wordt daarmee een vast onderdeel van het gedifferentieerd leveranciersmanagement van Superunie. 'De inbedding in de organisatie en de combinatie van beide vormen van aanpak zorgen voor visie en slagkracht waar en wanneer dat nodig is,' aldus Roozen.
Met de verankering van Business Development in de eigen organisatie zal het interim contract met Robin Heetkamp aflopen. Hij zal zich weer volledig richten op zijn eigen bedrijf 'HOOD interim management & consultancy'.
Roozen: 'Robin heeft zijn taak op uitstekende wijze verricht door het fundament te leggen voor business development en de structurele ontwikkeling en nieuwe concepten binnen en door Superunie. De versnelling die wij vanaf 2008 daarin zochten, is tot stand gebracht.'

Over Superunie
Superunie is de inkooporganisatie die in Nederland 14 onafhankelijke supermarktorganisaties vertegenwoordigt. De leden van Superunie beleveren meer dan 1.600 supermarkten, die lokaal, regionaal en/of landelijk verspreid zijn. Tezamen voorzien ze ongeveer een derde van de Nederlandse bevolking van de dagelijkse boodschappen. Zo draagt de collectieve inkoop via Superunie bij aan de pluriformiteit in de Nederlandse foodretail. Superunie is al 53 jaar succesvol.

De leden van Superunie bestaan uit: Boni-Markten (Nijkerk), Boon Beheer (Sliedrecht), Coop Holding (Velp), Deen Supermarkten (Hoorn), Detailresult Groep (Velsen-Noord), Hoogvliet Super (Alphen aan den Rijn), Jan Linders (Nieuw Bergen), Nettorama Distributie (Oosterhout), Poiesz Supermarkt (Sneek), Sanders Supermarkt (Enschede), Sligro Food Group Nederland (Veghel), Spar Holding (Zevenbergen), Sperwer Holding (De Bilt), Vomar Holding (Alkmaar).