Gemeente Nijmegen

Westzijde NS-station moet aantrekkelijker worden

11/02/2010

ProRail, NS en de Gemeente Nijmegen gaan samen met de ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat onderzoeken hoe de westzijde van het Nijmeegse spoor ontwikkeld kan worden tot een aantrekkelijk gebied met een goede verbinding naar het centrum. Minister Jacqueline Cramer van Ruimte en Milieu ondertekent hiervoor een intentie-overeenkomst met de overige partijen op maandag 15 februari.

Nijmegen is door het rijk aangewezen als één van de voorbeeldprojecten van het programma Spoorzoneontwikkeling. De ontwikkeling van binnenstedelijke spoorzonelocaties sluit aan bij de ambities van VROM voor een Mooi Nederland. Met dit programma wil het kabinet slim ruimtegebruik bevorderen en verrommeling tegengaan. De partijen gaan de komende tijd een mobiliteitsvisie maken voor het hele gebied rondom het Centraal Station. Daarnaast wordt een stedenbouwkundig plan gemaakt en wordt de financiële haalbaarheid onderzocht. Op basis hiervan wordt besloten of en welke plannen worden uitgevoerd.

De afgelopen jaren is vooral aan de oostzijde van het station Nijmegen geïnvesteerd, omdat hier de ingang van het station ligt. Het spoor vormt nu nog een barrière tussen Nijmegen-West en het centrum. Op dit moment is de bereikbaarheid van het station vanaf de westzijde niet optimaal. De westkant heeft echter de mogelijkheid om zich te ontwikkelen tot een levendig gebied waar ruimte is voor vervoer, werk, onderwijs, winkelen, ontspanning en wonen. De gemeente vindt het belangrijk om te investeren in de westelijke spoorzone vanwege de komst van de stadsbrug en als vervolg op gebiedsontwikkeling van het Waalfront. Een representatieve stationsomgeving is uiteraard ook voor NS belangrijk. ProRail, NS en gemeente hebben samen het overgrote deel van de grond aan de westzijde in eigendom.