Ingezonden persbericht

Hoe architectenbureau VFD van een schip een gebouw heeft gemaakt met het uiterlijk van een schip

ss Rotterdam wekt emoties op met ouderwetse Grandeur

Rotterdams nieuwste boegbeeld, het stoomschip Rotterdam, heeft op 15 februari 2010 (eindelijk) de poorten geopend. Jaarlijks worden er ruim 600.000 bezoekers aan boord verwacht. De ouderwetse grandeur van Rotterdamse Mooiste wekt herkenbare emoties op en een melancholisch gevoel van (h)erkenning.

Architectenbureau VFD tekende letterlijk voor de herinrichting van het prestigieuze project, die de ss Rotterdam zijn oorspronkelijkheid heeft teruggegeven. "Dat was onze opdracht. Het schip in zijn originele uiterlijk terugbrengen met het inpassen van vele nieuwe functies", vertelt architect bni Arnold Bos, managing director van VFD. Het Utrechtse internationaal vermaarde architectenbureau is huisarchitect van de HAL en verzorgt al decennia de inrichting van de nieuwe generatie cruiseschepen van de Holland America Line. Logisch dus dat VFD gevraagd werd voor de restauratie van de ss Rotterdam. "Want wij kennen als geen ander het HAL-gevoel en de specifieke kneepjes van de HAL-vloot".

Daarom speelt VFD ook een grote rol bij herinrichtingen en verbouwingen van de HAL-vloot.

In 1994 werden door het architectenbureau de eerste ontwerpen gemaakt om de ss Rotterdam te toetsen aan in 1997 van kracht wordende nieuwe maritieme eisen. Twee jaar later werden de eerste serieuze plannen gemaakt om het markante schip terug naar de Maasstad te brengen. De ss Rotterdam is het laatste schip van dit formaat dat nog in Nederland (1959) gebouwd werd. Door de karakteristieke lijn en de kenmerkende pijpen in plaats van de traditionele schoorsteen is de ss Rotterdam altijd een bijzondere verschijning geweest en gebleven.

"Aanvankelijk zou slechts een gedeelte van het schip in ouderwetse luister hersteld worden. In fases is dat uitgegroeid tot volledige restauratie". Architect Bos staat achter die beslissing. De ss Rotterdam ligt op de Kop van Katendrecht. "Kijk om je heen. Dan heb je met de Euromast, de Zwaan (Erasmusbrug) en de Rotterdam drie boegbeelden van de Maasstad".

Het project ss Rotterdam is uniek in de wereld. "We moesten echt op nul beginnen. Er waren geen voorbeelden, waaruit we konden putten". Eerst werd de oude Rotterdam zo goed mogelijk in kaart gebracht aan de hand van originele tekeningen, impressies en foto's. Vervolgens werd het schip van binnen volledig gestript. Oude materialen werden zorgvuldig opgeslagen en gerestaureerd.

"We hadden niet alleen te maken met het verleden, maar natuurlijk ook met heden en toekomst". Zo verloor de ss Rotterdam de status van schip en werd het volgens de letter van de wet een gebouw. De veiligheidseisen moesten ook aangepast worden aan de normen van deze tijd. Of werden er nieuwe eisen en voorschriften speciaal in het leven geroepen. De Rotterdamse brandweer had hier natuurlijk ook nog geen ervaring mee maar in goede samenspraak met de rederij, technische adviseurs en VFD architecten kwam men tot goede oplossingen. Zo werden nieuwe installaties ontworpen, veiligheid- en brandwerende voorzieningen getroffen. Maar het eigenzinnige karakter van het schip bleef behouden. Eind januari 2010 was er al een ontvangst van oud-HAL medewerkers aan boord. Hun gevoel van herkenning bevestigde dat de restauratie volledig geslaagd was.

De ss Rotterdam is multifunctioneel. Er is een (cruise)hotel met 257 kamers en iedere kamer is anders, zoals dat ook vroeger was. De brug en bijvoorbeeld ook de kapiteinshut zijn in oude luister hersteld. De speciale hut voor het Koninklijk Huis is behouden gebleven. Het theater heeft 550 zitplaatsen en kan voor vele doeleinden gebruikt worden. Er zijn twee publieke restaurants, Club Room en Lido. De skyroom is omgetoverd in een moderne trouwzaal.

Alle ruim 5.000 stoelen en tafels over het hele schip zijn zo goed mogelijk in de oorspronkelijke vormgeving en kleurstelling teruggebracht. Maar er zijn ook moderne kantoor- en vergaderlocaties gerealiseerd. VFD heeft al die ruimtes in balans gebracht. Wat helemaal nieuw is aan boord zijn businessrooms en boardrooms, grote garderobes en extra publieke toiletten. "Want in het verleden hadden de passagiers de garderobe en toilet in hun hut".

Architect Arnold Bos: "We hebben de lat hoog gelegd,omdat het schip als een 5-sterren cruisehotel gevaren heeft en die zelfde kwalitatieve uitstraling weer terug moet komen. Op het Lido-deck werd bovendien de teakhouten HAL-bar gerealiseerd, zoals die aan boord van alle HAL-schepen aanwezig is. De emotionele waarde van het schip is niet te betalen". Alle ruimten hebben hun eigen karakter en uitstraling. Zelf vindt hij de Grand Ballroom (voorheen Ritz Carlton) het paradepaardje aan boord.

Projectleider namens VFD is de veelbelovende Italiaanse architect Mario Segato, die drie jaar onophoudelijk aan de herinrichting gewerkt heeft.